درباره انواع قاب لپ تاپ

همانطور که می دانید انواع قاب و بدنه مربوط به رایانه های قابل حمل به عنوان بدنه و شاسی دستگاه شناخته شده است . لپ تاپ با در نظر گرفتن دو قسمت اصلی بالا و پایین دستگاه ، طراحی و ساخته می شود. همچنین بخش بالا و پائین  از 5 الی 6 تکه مختلف  ( قاب و کاور پلاستیکی و فلزی ) تشکیل می شود. سلامت قاب و بدنه لپ تاپ نقش مهمی در پایداری سایر قطعات و اجرای ( رایانه قابل حمل )  ایفا می کند. ایجاد مشکل در هر کدام از آنها می‌تواند به قطعات اصلی ؛ مانند نمایشگر و اجزای الکترونیکی آسیب برساند. در اینجا قصد داریم ابتدا در مورد قاب ها ، نوع و جنس آنها و عوامل تعیین کننده قیمت این کالا با شما صحبت کنیم.

درباره قاب کف لپ تاپ ( قاب D ) به عنوان شاسی لپ تاپ

در طرح های اولیه و نمونه های پیشین . چیزی که برای اسمبل کردن قطعات مد نظر گرفته شده بود همین قاب کف لپ تاپ بوده ! در حقیقت قاب کف لپ تاپ تا امتداد حاشیه های کناری ادامه داشته و از اصلی ترین قطعه یا همان مادربرد لپ تاپ ، محافظت می کند. همان طور که میدانید اکثر قطعات دستگاه روی مادربرد نصب می شود. و این قطعه حساس نیاز به محافظت دارد. در نگاه اول معمولا این قاب و جنس آن زمخت تر از بقیه قاب ها بنظر می رسد. لپ تاپ های استوار که پس از سال های متمادی هنوز هم به درستی کار می کنند، استقامت خود را مدیون وجود قاب با کیفیت ( در قسمت کف ) لپ تاپ هستند.

 

تفاوت قاب کف لپ تاپ با نوت بوک و اولترا بوک 

هدف اصلی طراحی نوت بوکو اولترابوک  ، ساخت یک رایانه  قابل حمل ( سبک تر ) بوده است. در اینگونه سیستم ها ترجیحا قطعاتی که کاربرد کمتری دارد حذف شده و یا با نوع اکسترنال آن جایگزین شده است. اهمیت ظرافت نوت بوک ها و اولترا بوک ها روی وضعیف قاب و بدنه آنها نیز تاثیر گذار بوده است. تا زمانیکه نوت بوک ها هنوز به عنوان رقیب سر سخت لپ تاپ شناخته نشده بود. تولید کنندگان لپ تاپ اهمیتی به وزن و ضخامت این دستگاه ها ( لپ تاپ ) نمی دادند. اما آنچه که به قسمت کف لپ تاپ ارتباط داشت فقط دو مساله بود. یکی اینکه این قاب بعنوان کیس لپ تاپ ، از استحکام بالایی برخوردار باشد. و مساله دوم و حائز اهمیت این بود که : این بخش بتواند مادربرد و سایر قطعاتی که باید در مجاورت آن نصب شود را بخوبی در خودش جای دهد. 

 

قاب کف لپ تاپ محل مونتاژ قطعات سخت افزار می باشد

محل نصب بسیاری از قطعات در این قسمت از لپ تاپ ( قاب کف ) کاملا پیش بینی شده هستند . پیش بینی محل قرار گیری و نصب بسیاری از قطعات ( در قسمت کف لپ تاپ ) رفته رفته به یک استاندارد یکپارچه در زمینه طراحی و ساخت بدنه اصلی دستگاه مبدل شد. با اینکه بسیاری تلاش کرده اند تا همواره وضعیت چیدمان قطعات لپ تاپ را بهبود بخشیده و به وضعیت آن سر و سامان دهند. اما استاندارد طراحی و مونتاژ قطعات هنوز از اصل ( سابق ) خودش خیلی دور نشده است

فرض کنید لپ تاپ شما روی میز و روبروی شما باز است . صفحه نمایش را روبروی خودتان خواهید دید. کیبورد و تاچ پد درست روبروی شما و دم دستتان هستند. حداقل استانداردی که برای اسمبل لپ تاپ در نظر گرفته شده این است که شما می دانید مادربرد لپ تاپ جائی در زیر کیبورد قرار دارد. باتری ، فن ، درایو نوری  ( رایتر )  و سایر قطعات در این قسمت گنجانده شده است. معمولا محل تهویه و کاهش دمای لپ تاپ در قسمت بالا و باتری و هارد را میتوانید ( در قسمت پائینی بخش کف لپ تاپ ) تصور کنید . لولا ها درست آن بالا قرار دارند ( حتی اگر قابل رویت نباشند )  و قسمت پایین و بالای لپ تاپ را بهم متصل نموده اند. همه و همه این بخش ها به وسیله پیچ ها به یکدیگر متصل شده و روی قاب کف قابل نصب هستند. 

سالم بودن قاب کف لپ تاپ چه اهمیتی دارد

با کمی بررسی و دقت در این قسمت متوجه جایگاه ارزشمند این بخش خواهید شد. همچنین در مورد ده ها ویژگی این بخش اطلاعاتی کسب می کنید . با آشنا شدن بیشتر با این قسمت در مورد اهمیت وضعیت سلامت بخش قاب کف پی خواهید برد. و متوجه خواهید شد سلامت این بخش برای سالم ماندن سایر قطعات چقدر حائز اهمیت است.

 مثلا داستان بهم ریختن لولا و صدمه رسیدن به بسیاری از قطعات می تواند از چند ترک ریز ( که در اثر ضربه و یا دمای بیش از حد لپ تاپ در این قسمت اتفاق افتاده است ) شروع شده و به شکستن قاب ها و در پی آن به شکستگی و از بین رفتن نمایشگر منتهی شود. 

جنس قاب کف لپ تاپ و دلیل خراب شدن آن

آنچه که ( به دلایل فنی ) برای طراحی قاب کف ، معقول به نظر می رسد طراحی و ساخت ( قاب کف ) از مواد و آلیاژ های پلاستیکی است !  ساختن قاب کف لپ تاپ از هر نوع فلز و یا آلیاژ فلزی تاکنون مشاهده نشده است. رسانا نبودن این قطعه ( از نظر الکتریکی ) اهمیت خاصی دارد. هرگونه رسانایی در این بخش می‌تواند تاثیرات منفی برای قطعات دستگاه داشته باشد. از طرفی استحکام این بخش اهمیت خاصی دارد و تولید کنندگان همیشه سعی می کنند کیفیت، استحکام و حجم این بخش را با کمک تکنولوژی های نوین ( طراحی و ساخت قطعات ) بهینه سازی کنند. 

 

 دلایل و موارد خرابی در قسمت کف لپ تاپ ( به گفته تعمیرکاران ) 

  •  به علت ضربه و برخورد با سطح ( سخت )
  • تهویه نا مناسب و حرارت بالا
  • عدم توجه به مشکلات لولای لپ تاپ

معرفی و بررسی قاب دور کیبورد ( به عنوان مهم ترین قسمت بدنه اولترابوک و نوت بوک )

قاب دور کیبورد لپ تاپ ( کاور c ) به عنوان پوشش سطح زیرین ( لپ تاپ ) در نظر گرفته شده  و به عنوان پوشش دهنده فضای خالی دور کبیورد نیز شناخته می شود. نکته حائز اهمیت در مورد این قطعه کیفیت رنگ بدنه و استحکام آن در مقابل فشار دست می باشد.

 

تفاوت انواع قاب دور کیبور

نقطه شروع بازکردن لپ تاپ در بسیاری از لپ تاپ ها و اولترابوک های امروزی ( بجای قاب کف ) از این قسمت آغاز می شود. همچنین در دستگاه های جدید تر ، لولای لپ تاپ به جای اینکه به کف دستگاه متصل باشد ( به وسیله پیچ ها )  به این قسمت بسته شده است. این قاب دارای پین هایی هست که آنرا به قاب کف ( یا همان کاور D به عنوان بدنه در مدل های قدیمی و درب کف در مدل های جدید )  متصل می کند. سایز این پیچ ها ( پیچ اتصال قاب کف و دور کیبورد ) معمولا با سایر پیچ های لپ تاپ متفاوت است. 

قاب پشت و دور ال سی دیLCD ( محفظه نمایشگر لپ تاپ )

قاب پشت و دور  ( ال سی دی ) در حقیقت به عنوان درب بالایی لپ تاپ قابل مشاهده است. قسمت پائین تنه دستگاه ( به وسیله لولا ) به قاب پشت LCD متصل می شود. سلامت این بخش بخاطر حفظ و دوام نمایشگر از اهمیت خاصی برخوردار است. هرگونه لق شدن و یا شکستگی در جای پیچ ها و محل اتصال لولا در این قاب میتواند به فلت تصویر آسیب بزند. در برخی از مدل ها جنس این قاب از انواع آلیاژ های فلزی مانند ( آلومینیوم ) ساخته شده است. 

عوامل تاثیر گذار برای قیمت قاب لپ تاپ

  • یکی از مهمترین موارد تاثیر گذار بر قیمت قاب لپ تاپ ( مدل دستگاه) است. طبیعتا میزان مبلغ پرداختی که بابت هزینه خرید لپ تاپ صرف شده روی قیمت قطعات و لوازم آن تاثیر می گذارد.
  • سال تولید لپ تاپ یکی دیگر از موارد اثر گذار بر و تعیین کننده قیمت قاب لپ تاپ است. طبیعتا لوازم و قطعات دستگاه های جدید ، کمی گران قیمت هستند.