خرید لپ تاپ در سال 2021 | فاکتورهای مهم انتخاب نوت بوک

فاکتورهای خرید لپ تاپ صرفا توجه به مشخصه های ظاهری ، حافظه و گرافیک ختم نمی شود. شما باید هدف خود را از خرید لپ تاپ دقیقا مشخص کنید این اهداف می تواند بازی ، حسابداری ، انجام طرح های گرافیکی سنگین و سایر موارد مشابه  باشد. همکاران ما در پارتاکو برای شما در این مقاله یک راهنمای جامع و کامل از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید لپ تاپ در سال 2021 با توجه به نیازهای کاربران مختلف برای شما تهیه کرده اند. پس با ما همراه باشید.

با پیشرفت تکنولوژی ، لپ تاپ ها و تلفن های همراه هوشمند ، همواره در حال همسو شدن با زندگی روزمره ی انسان ها هستند و روز به روز نیازهای بیشتری در زندگی ما را برطرف می کنند. گرافیک ، حافظه و پردازش نوت بوک ها با گذشت زمان بهتر و بهتر شده است. با وجود این ویژگی های عالی ، فروش اینترنتی این محصولات در اینترنت گسترش یافته است. اما چگونه با وجود تنوع زیاد محصولات ، میتوانیم بهترین لپ تاپ را متناسب با نیازهای خود پیدا کنیم؟

 بودجه ی خود را بسنجید (به جیب خود نگاه کنید):

آیا در خرید لپ تاپ به طراحی های پیشرفته و اجزای قدرتمند اهمیت نمی دهید؟ در این صورت ممکن است به یک لپ تاپ معمولی و ارزان راضی باشید. امروزه بازار جهانی مملو از نوت بوک هایی با امکانات کامل و در عین حال دارای قیمت های زیر 500 دلار است.

متاسفانه در ایران با وجود نوسانات در قیمت دلار ، قیمت ها به صورت لحظه ای هستند.

شما حتی در ایام خاص و یا در نمایشگاه ها می توانید از تخفیفات ویژه برای خرید لپ تاپ در سال 2021 استفاده کنید. بسیاری از این لپ تاپ ها دارای پردازش های مناسبی برای کارهای روزمره همچون حسابداری و یا برنامه نویسی هستند ولی ممکن است در اجرای عملیات گرافیکی و بازی های سنگین با آن ها دچار مشکل شوید که می توانید با خرید هارد SSD سرعت لپ تاپ خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

اگر بودجه ی خود  را تا حدود 1000 دلار افزایش دهید ، می توانید به همه ی ویژگی های مدرن در نوت بوک خود دسترسی داشته باشید. این موارد شامل: بدنه ی آلومینیومی و محکم ، صفحه نمایش ها با قابلیت 4K و حتی لمسی ، پردازنده و تراشه های گرافیکی قدرتمند ، و باتری هایی که میزان استفاده ی آن ها بیشتر است ، می باشد. نکته ی مهم در قیمت ها این است که شما باید یک ویژگی خاص را مد نظر داشته باشید و بر طبق آن دستگاه خود را انتخاب نمایید.

اگر برای خرید لپ تاپ حدود 2000 دلار در نظر گرفته باشید ، گستره ی امکانات دستگاه شما افزایش می یابد. گرچه قدرتمند ترین و بهترین نوت بوک ها از لحاظ پردازش و سرعت از قوانین فیزیک پیروی می کنند. به عنوان مثال یک گیمر نباید انتظار داشته باشد که لپ تاپ سبک وزن بتواند استفاده کند چون استفاده از خنک کننده های قوی تر باعث می شود لپ تاپ فضای فیزیکی بیشتری را اشغال نماید.

نکته : همیشه سعی کنید از برند های معتبر جهانی همچون ASUS ، Lenovo  ، SONY ، MSI ، ACER و برندهای مشابه که محبوبیت جهانی دارند استفاده کنید . زیرا این برندها شامل گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و در صورت ایجاد مشکل ، دستگاه شما را تعمیر می کنند.

از چه سیستم عاملی می خواهید استفاده کنید:

تقریبا اکثر لپ تاپ های موجود در بازار ایران از تمامی سیستم عامل های تحت مایکروسافت (ویندوز 10 ، ویندوز 8 ، ویندوز 8.1 ، ویندوز 7 ، ویندوز سرور و سایر موارد مشابه) پشتیبانی میکند. و به طور کلی میتوان گفت اگر قصد دارید از سیستم عامل ویندوز استفاده نمایید ، می توانید لپ تاپ خود را از هر رنج قیمت که بخواهید انتخاب نمایید.

برای لپ تاپ های غیر ویندوزی حدود 1000 دلار به بالا باید هزینه کنید . در صورتی که بخواهید در کنار سیستم عامل غیر ویندوزی خود از یک ویندوز 10 هم به راحتی استفاده کنید ، توصیه ی ما به شما استفاده از MacBook و ChromeBook هاست.

نمونه ای از کروم بوک های کمپانی ایسر

امروزه لپ تاپ های مبتنی بر سیستم عامل Chrome OS گزینه ی مناسبی برای رقابت با لپ تاپ های مبتنی بر ویندوز هستند. Chromebook می تواند برای افرادی که فقط برای تماشای فیلم ، ایجاد اسناد متنی ، نوشتن ایمیل و قرار دادن در صفحه گسترده صفحه اصلی به لپ تاپ نیاز دارند ، انتخاب خوب و با ارزشی باشد.  با داشتن Chromebook ، ویژگی های اصلی مورد نیاز لپ تاپ شامل : داشتن صفحه نمایش مناسب و یک صفحه کلید راحت نصیب خریدار خواهد شد ، به علاوه سرویس های ابری مانند Google Drive می توانند بیشتر نیازهای ذخیره سازی و پردازش شما را برطرف کنند. و اگر همچنان به راحتی کارهای اصلی خود اصرار دارید ، می توانید Chromebook های میان رده با نمایشگرهای Full-HD (1080p) و صفحه کلیدهایی با کاربرد آسان را به همان راحتی در دسترس داشته باشید.

برای افرادی که نیازهای مشابه اما بودجه بالاتری دارند ، ممکن است یک MacBook اپل راهی برای پیشبرد اهدافشان باشد ، با این فرض که شما برای استفاده روزمره و محاسبات بخواهید از دستگاه خود استفاده نمایید.

(شما به هیچ وجه نمی توانید یک MacBook ارزان قیمت در خانواده APPLE پیدا کنید . این موضوع به دلیل طراحی بدنه فوق العاده عالی ، امنیت دستگاه در برابر بد افزار به نسبت سایر برند ها و برنامه های کاربردی جذاب می باشد.)

از MacBook Pro های سطح بالاتر می توان برای تولید محتوای گرافیکی استفاده کرد ، این گزینه برای یک صفحه نمایش 16 اینچی Retina و پردازنده های مرکزی تا Intel Core i9 وجود دارد.

نکته : یکی از مهمترین اشکالات Mac-laptop کمبود پشتیبانی از صفحه لمسی است که البته در سیستم عامل های مختلف Chrome و Windows 10 گزینه ای است که در چند سال اخیر اضافه شده است.

از طرفی دستگاه های مبتنی بر ویندوز ، به راحتی میتوانند بازی های با گرافیک های سطح بالا را اجرا کنند. ولی در ChromeBook و MacBook ها توانایی پردازش گرافیکی در سطوح پایین تری است. از طرفی دستگاه های مبتنی بر ویندوز ، انعطاف پذیری بیشتری در برابر استفاده از برنامه های کاربردی مختلف دارند.

البته برخی از کروم بوک ها نیز قابلیت جداشدن صفحه کلید از صفحه نمایش را دارند که این امکان در مک بوک فراهم نیست.

در حقیقت تعداد گسترده ی دستگاه های مبتنی بر ویندوز و تنوع زیاد آن ها باعث شده تا محبوبیت بیشتری نسبت به مک بوک و کروم بوک پیدا کنند. مواردی هم که در ادامه به آن ها پرداخته ایم ، بیشتر در نوت بوک های مبتنی بر ویندوز قابل مشاهده هستند.

اندازه و وزن لپ تاپ چقدر برای شما مهم است:

اکثر افراد برای خرید لپ تاپ در سال 2021 به دنبال نوت بوک هایی با ضخامت کم و سبک وزن هستند تا بتوانند به راحتی آن را جابجا کنند و در هر زمان و مکانی بتوانند از دستگاه خود استفاده نمایند. امروزه راحتی در جابجایی لپ تاپبخش مهمی در فاکتورهای خرید لپ تاپ برای کاربران است.

صفحه نمایش با ابعاد 13 ، 14 و یا 15 اینچ بیشترین استفاده را در بین افراد جامعه دارند. همچنین صفحه نمایش دستگاه های جدید دارای چرخش 360 درجه است و افراد می توانند مانند یک تبلت ، نوت بوک خود را در دست بگیرند و از آن استفاده نمایند.

البته برخی از دستگاه های مبتنی بر ویندوز یا کروم بوک ها دارای صفحه نمایش 10 یا 11 اینچی می باشند که به طور فنی نمی توان آن ها را لپ تاپ نامید بلکه آنها تبلت هایی هستند که صفحه کلید مجزا از صفحه نمایش خود دارند. تا زمانی که شما به دنبال رایانه هایی با کمترین امکانات ممکن نیستید خرید این گونه دستگاه ها خودداری نمایید.

نمونه ای از لپ تاپ با نمایشگر 11 اینچ

از طرف دیگر دستگاه هایی با صفحه نمایش 16 و 17 اینچی وجود دارند که از محبوبیت زیادی بین گیمر ها برخوردار هستند. یک لپ تاپ 17 اینچی می تواند کارایی یک کامپیوتر رومیزی را به خوبی تقلید کند. برخی از این طرح ها می توانند بیش از 8 پوند باشند و ضخامت آنها بیش از یک اینچ است.

اگر قصد دارید دکل بازی خود را روی میز پارک کنید و به ندرت آن را جابجا کنید ، امکان استفاده از 17 اینچ وجود دارد. در غیر این صورت ، بیشتر گیمرها باید به یک لپ تاپ 15 اینچی بچسبند.

نمونه ای از لپ تاپ با صفحه نمایشگر 17 اینچ

به چه نوع صفحه نمایشگری در لپ تاپ خود احتیاج دارید:

ممکن است یکی از فاکتورهای خرید لپ تاپ در سال 2021 برای شما کیفیت صفحه نمایش باشد. صفحه نمایش لپ تاپ طی دهه گذشته رشد متراکم تری داشته و پیکسل های بیشتری را در یک اینچ فضای نمایشگر قرار داده اند که متن و تصاویر واضح تر و نمایش رنگ هایی با ظاهری بهتر را  امکان پذیر می کند. تراکم صفحه نمایش گاهی اوقات با پیکسل در هر اینچ (ppi) اندازه گیری می شود ، اما مشخصات اصلی که صفحه لپ تاپ را تعریف می کند ، وضوح طبیعی آن است که با پیکسل های عمودی و افقی نمایش داده می شود.  

اکثر لپ تاپ هایی که 500 دلار یا بیشتر قیمت دارند ، صفحه هایی با وضوح حداقل ” Full HD” دارند. این نمایشگرها با نام “نمایشگرهای 1080p” نیز شناخته می شوند ، دارای رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل (یا در چند مورد ، 1920 در 1200) و به طور معمول از صفحه های LCD ساخته شده بر اساس فناوری سوئیچینگ درون صفحه ای (IPS) استفاده می کنند. کیفیت صفحه های IPS ممکن است متفاوت باشد ، اما اگر از زاویه مایل یا خارج از صفحه نگاه کنیدتغییری در کیفیت تصویر حس نمی کنید. (TFT) ، نوع اصلی دیگر صفحه نمایش در لپ تاپ های مدرن (و نوعی که اغلب در مدل های دنده بازی وجود دارد) ، اگر به صورت مستقیم مشاهده نشود ، تمایل به تغییر رنگ دارد یا محو به نظر می رسد.

لپ تاپ های ارزان قیمت مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و سیستم عامل Chrome معمولاً دارای صفحه نمایش (TFT) با وضوح پایین تر هستند (1280 در 720 پیکسل و 1،366 در 768 اعداد رایج در آنجا هستند) ، به این معنی که وضوح رنگ در این صفحه نمایش ها ممکن است به اندازه انتظار شما از تلفن هوشمند یا تلویزیون نباشد.

اگر در مورد کیفیت تصویر انتخابی ندارید ، ممکن است یک نمایشگر با رزولوشن پایین یک فداکاری قابل قبول برای صرفه جویی در هزینه باشد. برای مشاهده ی واضح ترین متن ها و درخشان ترین رنگ ها ، شما می توانید حتی از نمایشگر های فول اچ دی هم فرا تر بروید. اکنون بسیاری از لپ تاپ های پیشرفته از نمایشگرهایی با رزولوشن 4K (به طور کلی 3840 در 2160 پیکسل) استفاده می کنند. این صفحه ها عمدتا از فناوری IPS مشابه پنل های Full HD استفاده می کنند ، اما تعداد کمی از آنها از فناوری OLED استفاده می کنند ، همان چیزی که در تلفن های هوشمند پیشرفته دیده اید. صفحات OLED بسیار مناسب برای تماشای فیلم و اجرای بازی های گرافیکی است.

صفحه نمایش لمسی چقدر برای شما مهم است:

آیا دوست دارید از لذت داشتن صفحه نمایش لمسی همچون نمایشگرهای موجود در گوشی های هوشمند بهره ببرید؟ برخی از لپ تاپ های تحت ویندوز با صفحه نمایش های لمسی ارائه شده است. اکثر صفحه معمولا صفحه نمایش های لمسی براق و صفحه نمایش های غیر لمسی مات هستند. از آنجا که بسیاری از لپ تاپ های مخصوص بازی دارای صفحه نمایش مات هستند ، یافتن پشتیبانی لمسی در میان رده های آنها بسیار دشوارتر است و گیمر ها به سختی می توانند این مورد خاص را در فاکتورهای خرید لپ تاپ برای خود قرار دهند.

کدام نسل از پردازنده های لپ تاپ را می پسندید:

بیشتر لپ تاپ ها با رنج قیمت 1000 دلار از پردازنده های Intel Core i5 یا Core i7 intel یا پردازنده های AMD Ryzen 5 یا Ryzen 7 استفاده می کنند. همه اینها قدرت زیادی برای کارهای روزمره و محاسبات فراهم می کنند ، اما به خاطر داشته باشید که مدل های بالاتر CPU معمولاً نشان دهنده هسته پردازنده بیشتر ، حداکثر سرعت کلاک بیشتر و رشته های بیشتر می باشد. با استفاده از چند رشته ، هر هسته پردازنده می تواند بجای فقط یک مورد ، دو مجموعه دستورالعمل نرم افزاری را همزمان اجرا کند. نرم افزار مدرن برای استفاده از بیشترین تعداد هسته پردازنده طراحی شده است ، بنابراین می تواند روی تراشه های چند رشته ای سریعتر اجرا شود. این یکی از فاکتورهای مهم خرید لپ تاپ در سال 2021 می باشد.

در همین حال ، لپ تاپ های ارزان قیمت معمولاً از پردازنده های سری A یا Ryzen 3  AMD یا Intel’s Celeron ، Core i3 یا Pentium استفاده می کنند. این ها معمولاً فقط دو یا چهار هسته جداگانه دارند. در انتها، لپ تاپ های پیشرفته  دارای پردازنده های مرکزی Xeon اینتل Core i9 هستند که دارای هشت هسته می باشد.

پردازنده ی لپ تاپ (CPU)

صرف نظر از CPU لپ تاپ ، این نوع لپ تاپ ها معمولاً برای مصرف برق کم و تولید گرمای کمتری نسبت به رایانه های رومیزی طراحی شده اند. پردازنده های مرکزی لپ تاپ اینتل در جدیدترین رایانه ها و در لپ تاپ های سبک معمولاً 15 وات انرژی یا کمتر مصرف می کنند ، ولی رایانه های رومیزی حدودا 45 وات انرژی استفاده می کنند.

لپ تاپ های مخصوص بازی معمولاً از CPU های با قدرت بالاتر برخوردار هستند که معمولاً با نام “H” در نام مدل CPU نشان داده می شوند. اینها به سخت افزار خنک کننده بیشتری نیاز دارند و انرژی بیشتری مصرف می کنند ، اما عملکردی نزدیکتر به رایانه های رومیزی را ارائه می دهند. پردازنده های سری H را هم از AMD و هم از Intel پیدا خواهید کرد.

نمونه ای از لپ تاپ های گیمینگ

آیا به کارت گرافیک اختصاصی نیازمندید؟

پردازنده گرافیکی که درون CPU تعبیه شده است (همچنین به عنوان “پردازنده گرافیکی یکپارچه” یا IGP نیز شناخته می شود) برای اکثر موارد استفاده روزمره از لپ تاپ کاملاً مناسب است. ولی بیشتر گیمرها می خواهند یک GPU گسسته را با منابع محاسباتی اختصاصی خود در نظر بگیرند. حتی در صورت انجام بازی های سه بعدی ، حتی یک پردازنده گرافیکی مقرون به صرفه برای بازی ها یک مزیت فوق العاده نسبت به پردازنده گرافیکی یکپارچه ارائه می دهد.

(توجه داشته باشید که برخی از لپ تاپ ها با راه حل های کم هزینه گرافیکی اختصاصی مانند سری GeForce MX همراه هستند که از IGP بالاتر هستند اما برای بازی های جدی مورد استفاده قرار نمی گیرند.)

نمونه ای از کارت گرافیک های خارجی مناسب برای استفاده در لپ تاپ ها و کامپیوتر های شخصی

در پایان ، گیمرهای هاردکور باید به دنبال جدیدترین پردازنده های گرافیکی GeForce RTX انویدیا باشند.

با لپ تاپ های گیمینگ ، سطح GPU مورد نیاز شما بسیار به نرخ فریمی که می خواهید با وضوح صفحه نمایش لپ تاپ اجرا کنید و نوع بازی های شما بستگی دارد.

به چه میزان حافظه ی ذخیره سازی نیازمندید:

اکثر لپ تاپ های بالاتر از سطح ابتدایی مجهز به درایوهای حالت جامد (SSD) هستند که برای ذخیره داده ها از سلول های حافظه به جای یک صفحه چرخان (دیسک سخت کلاسیک) استفاده می کنند. از آنجا که دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سلولها بسیار سریعتر است ، SSD بهترین و متداول ترین پیکربندی درایو هستند. آنها همچنین از لرزش ها و ضربه هایی که ممکن است سطح یک دیسک چرخان ( هارد دیسک مغناطیسی ) را خراب کند در امان هستند.

هارد معمولی لپ تاپ (HDD)

برخی از لپ تاپ ها ، مخصوصاً شاسی های بزرگتر که برای بازی طراحی شده اند ، دارای هر دو نوع درایو هستند: یک SSD کوچک برای نگهداری سیستم عامل ، برنامه های ضروری و چند بازی ، و هارد دیسک مغناطیسی ( هارد ذخیره ) با حافظه ی بیشتر که برای ذخیره کردن بیشتر فایل های حجیم و  سایر رسانه های سنگین استفاده می شود. اگر به حداکثر میزان ذخیره سازی محلی احتیاج دارید ، این گزینه کاملا مناسب است . توجه داشته باشید که همه SSD های لپ تاپ به یک اندازه ( فرم فاکتور ) ایجاد نشده اند.

تصویری از هارهای SSD

حداقل فضای ذخیره سازی خرید لپ تاپ در سال 2021 که باید در نظر بگیرید 256 گیگابایت است. این مورد،  نیازهای قابل توجه به روزرسانی سیستم عامل و برنامه های بزرگی مانند Microsoft Office را برآورده می کند.  افرادی که مجموعه قابل توجهی از فیلم ها ، عکس ها یا موسیقی  (یا غیر معمول ترین بازی های رایانه های شخصی ) را دارند باید حداقل 512 گیگابایت را در نظر بگیرند. به این مورد هم دقت کنید که هرچه میزان حافظه SSD بالاتر برود هزینه ی زیادی گریبانگیر شما خواهد شد. به عنوان مثال یک SSD 4 ترابایتی میتواند هزاران دلار به قیمت پایه ی یک لپ تاپ بیفزاید.

تهیه فضای ذخیره سازی 512 گیگابایتی و افزودن درایو خارجی ( هارد اکسترنال ) در صورت نیاز به فضای اضافی مقرون به صرفه تر است.

طول عمر باتری برای خرید لپ تاپ در سال 2021 چقدر برای شما مهم است ؟

بسیاری از لپ تاپ ها می توانند یک روز کامل بدون استفاده از پریز برق دوام بیاورند حتی وقتی از آنها برای کارهای سخت گیرانه اما معمولی مانند پخش ویدئو در اینترنت استفاده می کنید.

هر چه کیفیت صفحه نمایش و پردازنده قوی تر باشد ، سرعت تخلیه ی باتری افزایش می یابد. پس حتما در بخش اطلاعات دستگاه میزان نگهداری شارژباتری را مطالعه کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

دستگاه من شامل گارانتی می شود یا خیر

 به این مورد حتما توجه کنید و سعی کنید از دستگاه هایی استفاده نمایید که دارای خدمات گارانتی و پس از فروش باشند .