خداحافظی CDMA و GSM | آغاز پشتیبانی شبکه 5G

بین دو فناوری اساسی در تلفن های همراه ، CDMA و GSM ، شکافی بزرگ وجود داره که نمی توانید از آن عبور کنید. دلیل آن است که شما نمی توانید از تلفنهای AT&T قدیمی در شبکه Verizon و بالعکس استفاده کنید. اما تفاوت CDMA و GSM  چیست؟ CDMA (کد تقسیم چندگانه دسترسی) و GSM (سیستم جهانی برای موبایل) مختصر برای دو سیستم رادیویی قدیمی (همچنین به عنوان 2G و 3G شناخته می‌شود) مورد استفاده در تلفن های همراه  قدیمی است. در سال 2021 ، زمان خداحافظی CDMA و GSM فرا رسیده. آن شبکه ها از بین می‌روند! اگر هنوز تلفنی دارید که فقط از 2G یا 3G استفاده می‌کند ، باید تلفن 4G یا 5G تهیه کنید. با پارتاکو همراه باشید تا نگاهی کوتاه بر این تکنولوژی‌ها و همچنین شبکه‌های 4G و 5G داشته باشیم.

همچنین این دوشبکه به مرور زمان پشتیبانی خود را از برخی وسایل الکترونیکی که هنوز از این فناوری‌های قدیمی استفاده می‌کنند بر می‌دارند. این بدان معناست که دریافت و کیفیت تماس 2G و 3G حتی قبل از خاموش شدن رسمی نیز احتمالاً ضعیف خواهد بود. اکنون یک دنیای 4G LTE و 5G سریع به بازار عرضه شده. مهم نیست که چقدر تلفن قدیمی خود را دوست دارید ، وقت آن رسیده که آن را با یک مدل جدید تر تعویض کنید.

بله ، برخی از تلفن های 2G و 2G / 3G فقط برای فروش وجود دارد ، به خصوص تلفن های GSM قفل نشده. آنها را خریداری نکنید. شبکه آنها ضعیف بوده و خیلی زود به هیچ وجه کار نخواهند کرد.

برای CDMA و GSM گریه نکنید. آنها عمر طولانی داشته اند. شبکه CDMA Sprint 25 ساله هست. اولین شبکه GSM در سال 1995 در ایالات متحده راه اندازی شد. اکنون روشهای کارآمدتری برای استفاده از امواج اینترنتی وجود دارد.

1G, 2G, 3G, 4G, 5G

وقتی ارائه دهندگان تلفن همراه در مورد “G” صحبت می‌کنند ، منظور آنها نسل فناوری بی سیم می‌باشد. هر نسلی قادر هست کاربران بیشتری را پشتیبانی کند و از قابلیت انتقال اطلاعات بهتری برخوردار هست.نسل اول تلفن‌های همراه آنالوگ بود. هنگامی که شرکت های مخابراتی در دهه 1990 به سیستم‌های دیجیتال 2G روی آوردند ، آنها از بین چندین گزینه رقابتی یکی را انتخاب کردند. برخی از آنها از بین رفتند ، اما CDMA و GSM دو اردوگاه 2G هستند که زنده مانده اند.آنها در طول سالیان مختلف از طریق نسل سوم تلفن همراه تقسیم شدند ، که سرعت داده های بهتری را اضافه می‌کند اما ناسازگار باقی می ماند.

از نظر تئوری ، تقسیم CDMA / GSM به پایان رسید. زیرا حمل کننده ها از سال 2010 به LTE ، یک استاندارد جهانی 4G روی آوردند.  اما این تفاوت همچنان وجود داشت. زیرا تلفن ها هنوز هم برای دسترسی به شبکه‌های قدیمی 2G و 3G ، در درجه اول برای تماس صوتی ، نیاز داشتند. AT&T ، T-Mobile و Verizon در سال 2014 شروع به گفتگوی صوتی با 4G کردند اما مدتی طول کشید. اکنون هر چهار شرکت مخابراتی از طریق 4G پشتیبانی می کنند.   

سامسونگ گلکسی اس 20 و خواهران و برادرانش اولین تلفن‌های 5G تمام حامل برای ایالات متحده هستند.

یک استاندارد به معنای سازگاری نیست

LTE یا Long Term Evolution یک استاندارد بی سیم 4G هست که در سطح جهانی پذیرفته شده. همه شرکتهای مخابراتی سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. و همه شرکت های مخابراتی  از همان استاندارد 5G استفاده می‌کنند. بنابراین شما فکر می‌کنید این باید همه را سازگار کند ، درسته؟ خیر کاملا اشتباهه.

برای سازگاری ، به سه پارامتر نیاز دارید:

  1. استفاده از همان فناوری ، مانند صحبت کردن با یک زبان.
  2. برای پشتیبانی از باند فرکانسی مشابه – امکان هماهنگی با کانال مناسب.
  3. مجاز بودن در شبکه.

در دنیای 4G و 5G ، همه از فناوری رادیویی یکسانی استفاده می‌کنند. اما امکان داره کانالهای یکسانی نداشته باشند و شرکت‌های مخابراتی اجازه استفاده از دستگاه‌های شرکت مخابراتی دیگر را در سایر شبکه ها ندارند.

در Verizon و AT&T ، دستگاه‌های 4G که توسط شرکت مخابراتی تأیید نشده اند در برقراری تماس صوتی یا ارسال پیام متنی از طریق آن شبکه مشکل دارند. آنها متصل می‌شوند و داده دریافت می‌کنند ، اما نمی توانند تماس بگیرند.

بسیاری از تلفن‌های معروف ، اما نه همه ، اکنون از هر سه شبکه اصلی LTE پشتیبانی می کنند. Motorola Moto G4 ، E4 و بعداً Samsung Galaxy S7 و جدیدتر OnePlus 8 به بعد و تلفن‌های Google Pixel همه در همه شرکت‌های مخابراتی کار می‌کنند. برای گوشی‌های آیفون ، همه تلفن‌های iPhone 6 و نسخه‌های بعدی بر روی انواع سیستم LTE همه شرکت‌های مخابراتی کار می‌کنند.

بله ، این پیچیده تر از دنیای 2G قدیمی است. یکی از مزایای GSM این بود که اگر تلفن و شرکت مخابراتی هم از استاندارد پیروی می‌کردند و هم تلفن از کانال‌های مناسب پشتیبانی میکرد ، شبکه مجبور بود تلفن را بپذیرد. دیگر اینگونه نیست.

Verizon هنوز دارای پوشش قابل توجهی از 3G CDMA هست ، اما دیگر موقع باز نشستگی اش فرا رسیده.

کدام حامل ها CDMA هستند؟ GSM کدامند؟

در ایالات متحده ، Verizon ، US Cellular و شبکه قدیمی Sprint (اکنون متعلق به T-Mobile هست) از CDMA استفاده می‌کنند. AT&T و T-Mobile از GSM استفاده می‌کنند.  

معمولا بیشتر کشورها از GSM استفاده می‌کنند. گسترش جهانی GSM به این دلیل بوجود آمد که در سال 1987 ، اروپا این قانون را طبق قانون اجباری کرد. به این دلیل که GSM از یک کنسرسیوم صنعتی ناشی می‌شود. آنچه که ما CDMA می‌نامیم ، به طور کلی متعلق به تراشه ساز کوالکام می‌باشد. این امر ساخت تجهیزات GSM را برای اشخاص ثالث ارزان تر می‌کند.

پس چرا این همه شرکت مخابراتی ایالات متحده با CDMA همکاری کردند؟ زمان سنجی. وقتی پیشینیان Verizon و Sprint در 1995 و 1996 از آنالوگ به دیجیتال تغییر شکل دادند ، CDMA جدیدترین ، داغترین و سریعترین فناوری بود. این ظرفیت بیشتر ، کیفیت تماس بهتر و پتانسیل بیشتری نسبت به GSM روز ارائه می دهد. GSM گرفتار شد ، اما تا آن زمان مسیر این حاملها مشخص شده بود.

امکان تغییر از CDMA به GSM وجود دارد.   Bell و TELUS در کانادا این کار را انجام داده اند تا بتوانند به طیف گسترده تری از تلفن GSM خارج از فروشگاه دسترسی پیدا کنند. اما Verizon و T-Mobile روی 4G و 5G تمرکز کرده اند نه 3G.

فناوری پشت CDMA و GSM

CDMA و GSM هر دو فناوری دسترسی چندگانه هستند. آنها روشی برای افراد هستند که می توانند چندین تماس تلفنی یا ارتباطات اینترنتی را در یک کانال رادیویی قرار دهند.  

به نظر می‌رسد تقسیم کد یک فناوری قدرتمندتر و انعطاف پذیرتره ، بنابراین “3G GSM” در واقع یک فناوری CDMA بوده که WCDMA (پهنای باند CDMA) یا UMTS (سیستم تلفن همراه جهانی) نامیده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست WCDMA به کانالهای گسترده تری نسبت به سیستم‌های CDMA قدیمی نیاز دارد ، اما ظرفیت داده بیشتری دارد.

(GSM در واقع فقط نام رسمی سیستم 2G است. اما از این نام برای اشاره به هر فناوری در “مسیر GSM” و تأیید شده توسط همان صنعت نیز بسیار استفاده می‌شود ، بنابراین من از WCDMA به عنوان3G GSM نام می‌برم بنابراین مردم آن را با جداگانه 2G CDMA اشتباه نمی گیرند.) . از زمان تاسیس ، GSM سریعتر از CDMA تکامل یافته است. WCDMA نسخه 3G فناوری GSM در نظر گرفته شده. 3GPP (نهاد حاکم GSM) برنامه الحاقی به نام HSPA را منتشر کرده که حداقل در تئوری سرعت شبکه های GSM را با سرعت 42 مگابیت در ثانیه افزایش داده است. در همین حال ، شبکه های CDMA ما با سرعت 3.6 مگابیت در ثانیه گیر کردند. انواع فناوری CDMA سریعتر وجود دارد ، اما شرکتهای مخابراتی ایالات متحده ترجیح دادند آنها را نصب نکنند و در عوض به 4G LTE روی آوردند تا با استانداردهای جهانی سازگارتر باشد.

آنچه در تفاوت بین GSM و CDMA به شما معنی می‌دهد

اکنون باید یک تلفن 4G LTE یا 5G NR خریداری کنید. CDMA و GSM نباید به تصمیمات خرید در سال 2021 مربوط باشند. از نظر تاریخی ، تفاوت واقعی بین این فناوری ها وجود دارد.  تعویض تلفن در شبکه GSM بسیار آسان تر بود ، زیرا شرکت های مخابراتی GSM اطلاعات مشتری را روی سیم کارت قابل جابجایی قرار می‌دهند. کارت را بیرون بیاورید ، آن را در تلفن دیگری قرار دهید و تلفن جدید اکنون شماره شما را دارد. علاوه بر این ، شرکت مخابراتی برای در نظرگرفتن GSM باید هر تلفن سازگار با GSM را بپذیرد. بنابراین شرکت مخابراتی GSM کنترل کامل بر روی تلفن همراه شما نداشتند.

در مورد CDMA اینگونه نبود. در ایالات متحده ، شرکت های مخابراتی CDMA از لیست سفید مبتنی بر شبکه برای تأیید مشترکان خود استفاده می کنند. این بدان معناست که شما فقط با اجازه شرکت مخابراتی خود می توانید تلفن ها را تغییر دهید و شرکت مخابراتی مجبور نیست تلفن خاصی را به شبکه خود بپذیرد.

همه تلفن‌های ایالات متحده اکنون سیم کارت دارند ، اما این به دلیل CDMA نیست. سیم کارت ها برای شبکه‌ 4G LTE وجود دارد ، زیرا در استاندارد LTE از سیم کارت نیز استفاده می‌شود. اگر تلفن یا دستگاه شما سیم کارت فیزیکی ندارد ، تقریباً به طور قطع دارای ESIM است.