حافظه PCIe 4.0 در برابر PCIe 3.0 , SATA

آزمون بارگیری بازی ذخیره سازی: PCIe 4.0 SSD در برابر PCIe 3.0 در مقابل SATA در مقابل HDD. امروز ما عملکرد ذخیره سازی در بازی و گیم را بررسی خواهیم کرد. از آنجا که حدود یک سال پیش اولین دسته از SSD های PCIe 4.0 را آزمایش کردیم، حالا می خواهیم آزمایشات بیشتری را انجام دهیم. تا کنون، بیشتر بازی ها با در نظر گرفتن هارد دیسک ساخته شده اند، اما همانطور که به سمت نسل جدید کنسول های بازی با SSD های PCIe فوق العاده سریع حرکت می کنیم ، ممکن است در سالهای آینده نیازهای ذخیره سازی بازی تغییر کند. ما می توانیم به این تست ها نگاهی بیندازیم تا ببینیم که اوضاع چگونه تغییر کرده است.

برخی از سوالاتی که امروز قصد داریم به آنها پاسخ دهیم عبارتند از: برای انجام بازی های امروز به چه نوع دستگاه ذخیره سازی نیاز دارید؟ به طور خاص، چه نوع درایو بهترین زمان بارگیری را فراهم می کند؟، بخشی از این پاسخ واضح است، حافظه های SSD سریعتر از درایوهای سخت است، بنابراین ما می خواهیم کمی اندازه گیری کنیم و ببینیم چه نوع SSD مورد نیاز است. آیا به چیزی با حافظه نهان DRAM نیاز دارید؟ آیا فناوری های خاص حافظه از بقیه بدتر هستند؟

تنظیم تست ساده است. ما بازی های متنوعی را بارگیری و مدت زمان لازم برای رسیدن به سطح قابل پخش از صفحه اصلی را نیز مشخص خواهیم کرد. صفحه های بارگذاری کننده اصلی ترین چیزی است که عملکرد ذخیره سازی در بازی ها تحت تأثیر قرار می دهد. همه می خواهند بلافاصله وارد بازی شوند و بازی کنند، بنابراین ما در عناوین مختلف آن را آزمایش خواهیم کرد.

ما درایوهای PCIe 4.0 را در مجموعه ذخیره سازی امروز گنجانده ایم بنابراین بستر آزمایش ما متشکل از یک Ryzen 9 3900XT است که بالای MSI’s X570 Tomahawk اجرا می شود، با تنظیمات ذخیره سازی، سیستم درایو M.2 را در شکاف دوم خاموش می کند. با بازی های ما برای آزمایش درایو جداگانه در شکاف اصلی M.2 که دارای خطوط مستقیم به CPU است.

بیایید از طریق آزمایشات بر روی درایوها ادامه دهیم چراکه 14 گزینه مختلف در دسترس داریم. نماینده تیم هارد دیسک در نبرد امروز Western Digital WD120EMAZ 12TB است. این یک درایو OEM استاندارد است که برای ذخیره بایگانی استفاده می شود، با سرعت 5400 دور در دقیقه، حافظه نهان 256 مگابایت و رابط SATA 6. ما کاملا انتظار داریم که این نوع حافظه کُند باشد.

تیم SATA SSD دارای سه مدعی است. مدل ابتدایی ما Team Group GX1 500GB است که از SanDisk TLC NAND، یک کنترل کننده Phison S11 استفاده می کند و حافظه نهان DRAM ندارد. یک مرحله بالاتر Crucial MX500 2TB است که دارای Micron TLC NAND، یک کنترل کننده SMI SM2258 و یک حافظه نهان حافظه DRAM است.

سپس برای احتکار کنندگان بزرگ داده، سامسونگ 870 QVO با حافظه و کنترل کننده QLC سامسونگ همراه با حافظه نهان حافظه 8 گیگابایتی DRAM داریم. همچنین برای آزمایش امروز، SSD های PCIe 3.0 x4 زیادی داریم. از Western Digital ما هر دو WD Black SN750 و WD Blue SN550 را در ظرفیت 1 ترابایت داریم. هر دو از SanDisk TLC استفاده می کنند، اما SN750 دارای حافظه نهانگاهی DRAM است که SN550 از آن استفاده نمی کند. همچنین این هیت سینک از پیش نصب شده را روی SN750 مشاهده خواهید کرد.

Adata SX8200 Pro 1TB خود را که دارای یک کنترل کننده SMI و TLC NAND از Micron است، یک حافظه نهانگاه DRAM فراهم کرده است. بنابراین این یک گزینه جایگزین برای SN750 با اجزای مختلف است.

ما همچنین Sabrent Rocket 2TB داریم، یک گزینه محبوب که از کنترل کننده Phison E12 و Toshiba TLC NAND با حافظه نهان حافظه DRAM استفاده می کند. سپس پیشنهادات PCIe 3.0 ما دو درایو QLC هستند. اولین پردازنده SSD 665p اینتل با ظرفیت 1 ترابایت است که از یک کنترل کننده SMI SM2263 در کنار حافظه QLC خود اینتل استفاده می کند. سپس به عنوان یک راه حل جایگزین، ما همچنین Sabrent Rocket Q 2TB را داریم که دارای یک کنترل کننده Phison E12S و Micron QLC NAND است. هر دو درایو همچنین دارای حافظه نهانگاهی DRAM هستند.

پس ما سه درایو PCIe 4.0 داریم که همگی اساساً از یک طراحی استفاده می کنند. Seagate Firecuda 520 1TB و Corsair Force MP600 1TB هر دو دارای TLC NAND از کنترل کننده های توشیبا و Physon E16 هستند. Sabrent Rocket 4.0 2TB مشابه است اما ظرفیت آن بیشتر است.

نکته آخر اینکه یک SSD با رابط USB داریم Samsung T5. این درایو دارای حافظه USB 3.2 Gen 2×1 و TLC از سامسونگ به همراه همانطور که حدس زده اید یک کنترل کننده سامسونگ است. یک حافظه نهانگاهی DRAM نیز در اینجا وجود دارد ، همانطور که در مورد درایوهای PCIe 4.0 مشاهده می شود.

Benchmarks معیارها

قبل از ورود به داده های بازی ، بیایید یک بار کار مصنوعی، CrystalDiskMark را اجرا کنیم تا ببینیم اعداد چه می گویند. این یک بار کاری معمولی است که ممکن است بعد از دریافت SSD جدید خود، برای دیدن این اعداد فوق العاده بالا، شلیک کنید، بنابراین چگونه این درایوها جمع می شوند؟

یک قدم پایین تر از آن، نسخه های PCIe 3.0 سطح پایین تری مانند SSD 665p و SN550 قرار دارند. سپس درایوهای SATA را می بینیم که حدود 550 مگابایت بر ثانیه خوانده شده است و هارد دیسک آخرین است. به طور کلی تفاوت بین درایو PCIe 3.0 و درایو SATA در این است که مدل PCIe 3.0 حداکثر 7 برابر خواندن متوالی سریع تر دارد.

برای نوشتن های پی در پی، داستان نیز تغییر چندانی نمی کند، اگرچه این اوج عملکرد از نوشتن در آن حافظه های حافظه DRAM است.

در مورد عملکرد تصادفی اوضاع جالبتر می شود، اگرچه در عمق صف بالا هنوز هم یک مزیت وجود دارد PCIe 4.0 نسبت به 3.0. SSD های PCIe 3.0 مبتنی بر QLC در اینجا کمترین عملکرد را دارند که کمتر از نصف مدل های TLC بهتر است. SSD های SATA نیز رنج می برند و فقط در یک چهارم عملکرد PCIe 3.0 را ارائه می دهند.

البته ، برای خواندن تصادفی عمق صف ، تعداد زیادی از این درایوها را جدا نمی کند ، به جز هارد دیسک که در مقایسه با حتی کمترین SSD نیز بسیار کند است.

در اینجا عملکرد نوشتن تصادفی نیز وجود دارد، در حالی که نوشتن داده های تصادفی به اندازه خواندن آن برای برخی از این درایوها سخت نیست، مدل های SATA فقط با 1/5 عملکرد ارائه شده دوباره آسیب می بینند. این گزینه های NVMe بسیار سریعتر از درایوهای SATA هستند، اغلب 4 برابر سریعتر یا بیشتر، با هارد دیسک سخت مکانیکی گروه را با عملکرد تصادفی مخصوصاً بد جمع می کند.

منبع: حافظه PCIe 4.0 در برابر PCIe 3.0 , SATA