میکرون ساخت حافظه 3D XPoint را امسال متوقف می کند

توقف ساخت حافظه 3D XPoint میکرون در یک اعلامیه ناگهانی اما شاید خیلی تعجب آور است. میکرون اظهار داشت که آنها تمام تحقیق و توسعه فناوری حافظه 3D XPoint را متوقف می کنند. اینتل و میکرون به طور مشترک حافظه 3D XPoint را توسعه دادند که در سال 2015 به عنوان یک فناوری حافظه غیر فرار با عملکرد و استقامت بالاتر از حافظه فلش NAND نشان داده شد.

رابط CXL مانند NVMe روی گذرگاه PCIe اجرا می شود و اتصالات انعطاف پذیر بین محاسبه ، حافظه و حافظه را امکان پذیر می کند. CXL در تلاش است حافظه دور (به طور مستقیم به پردازنده متصل نباشد ، مانند محصولات DIMM) در دسترس و قابل کنترل است. CXL به عنوان یک فناوری مهم برای امکان جمع کردن منابع مختلف محاسبه شده ، از جمله حافظه ، و امکان ایجاد زیرساخت از این منابع جمع شده ، به دلخواه ، برای بارهای مختلف دیده می شود. CXL به ویژه در مراکز بزرگ داده بسیار مفید خواهد بود.

علت توقف ساخت حافظه 3D XPoint میکرون

میکرون اعلام کرد که قصد دارد امسال تولید حافظه 3D XPoint را متوقف کرده و به دلیل کمبود تقاضا از بازار خارج شود.

اگرچه 3D XPoint نام شناخته شده ای نیست ، اما Optane اینتل است که به حافظه تخصصی اجازه می دهد تا همان سرعت رم را داشته باشد اما می تواند مانند SSD اطلاعات را ذخیره کند. با این حال ، اینتل در سال 2018 سهم خود را در تجارت 3D XPoint به میکرون فروخت و در اوایل سال جاری اعلام کرد که مدل های مصرفی SSD های فقط Optane خود متوقف می شوند.

اینتل تقریباً مسئولیت حجم تجاری محصولات مبتنی بر 3D XPoint را با نام تجاری Optane برای SSD های NVMe و ماژول های حافظه پایدار در فاکتور شکل DIMM بر عهده دارد. میکرون در سال 2016 نام تجاری QuantX خود را برای محصولات 3D XPoint اعلام کرد ، اما هرگز چیزی تحت این مارک ارسال نکرد. اولین و تنها محصول واقعی آنها مبتنی بر 3D XPoint ، SSD سازمانی سطح بالای X100 بود که عرضه بسیار محدودی را برای شرکای نزدیک خود مشاهده کرد. میکرون اکنون تصمیم گرفته است که کار بیشتر برای تجاری سازی حافظه 3D XPoint ارزش سرمایه گذاری را ندارد.

اظهارات شرکت میکرون

میکرون اظهاراتی ارائه داد که ممکن است نشان دهد شرکت به توسعه حافظه تغییر فاز ادامه خواهد داد (3D XPoint نوعی PCM بود). در این گزارش آمده است: “میکرون قصد دارد دانشی را که از پیشرفت های حاصل از ابتکار 3D XPoint خود به دست آورده است ، و همچنین تخصص و منابع مهندسی مرتبط ، در انواع جدیدی از محصولات حافظه محوری که سلسله مراتب ذخیره سازی حافظه را هدف قرار می دهد ، استفاده کند.”

همانطور که Tom’s Hardware گزارش می دهد ، Micron اکنون اینتل را دنبال می کند و به دلیل “اعتبار سنجی کافی بازار برای توجیه سطح بالای سرمایه گذاری های مداوم مورد نیاز برای تجاری سازی موفقیت آمیز 3D XPoint در مقیاس” ، اینتل را دنبال می کند و از تجارت خارج می شود. این به دنبال ضرر 400 میلیون دلاری است و اکنون این شرکت وظیفه دارد پارچه را در لهی ، یوتا که 3D XPoint تولید می شود ، بفروشد. وظیفه ای که امیدوار است بتواند پایان سال 2021 را انجام دهد.

توافق میکرون با اینتل …

در همین حال ، اینتل تمرکز خود را به “Optane Memory H20 with Solid State Storage” برای بازار شرکت معطوف کرده است. گرچه غول تراشه دارای امکانات تولیدی خاص خود است که هنوز در نیومکزیکو کار می کند. اینتل در پاسخ به اخبار میکرون توضیح داد: “اعلامیه میکرون استراتژی ما را برای Intel Optane یا توانایی ما در تهیه محصولات Intel Optane به مشتریان تغییر نمی دهد.”

درمورد آینده آینده میکرون ، این شرکت “سرمایه گذاری در محصولات جدید حافظه را که از Compute Express Link (CXL) استفاده می کنند ، رابط استاندارد صنعت که اخیراً معرفی شده و امکان اتصال انعطاف پذیر بین محاسبه ، حافظه و فضای ذخیره سازی را فراهم می کند” افزایش خواهد داد. تمام منابعی که میکرون در حال حاضر بر روی 3D XPoint متمرکز شده است ، به CXL ادامه خواهد داد.

میکرون در حال حاظر

فابریک Lehi ، یوتا که قبلاً محل زندگی مشترک فلش Intel-Micron و 3D XPoint مشترک IMFT بود. اینتل و میکرون تقسیم همکاری خود را در سال 2018 آغاز کردند ، ابتدا راه های توسعه حافظه فلش 3D NAND را جدا کردند و پس از پایان کار توسعه نسل دوم XP XPoint ، مشارکت 3D XPoint را منحل کردند. در سال 2019 ، میکرون از حقوق خود برای خرید سهم اینتل از IMFT استفاده کرد و میکرون را به عنوان تنها مالک Fab و اینتل را در موقعیت خرید ویفرهای 3D XPoint از Micron برای استفاده در محصولات Optane قرار داد. محصولات Optane اینتل برای استفاده کامل از ظرفیت این فابریک کافی نبوده است و سود عملیاتی غیر GAAP میکرون بیش از 400 میلیون دلار در سال به عنوان اتهامات کم مصرف ، متحمل شده است.

حافظه Optane با حدود نیمی از قیمت DRAM به فروش می رسد و در چندین سیستم ذخیره سازی سازمانی و مراکز داده برای افزایش SSD های NVMe یا DRAM DIMMS مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه Optane می تواند حافظه اصلی اضافی را برای پردازنده با قیمتی کمتر از DRAM DIMM به تنهایی فراهم کند. اینتل از حافظه Optane خود به عنوان بهبود عملکرد برای جدیدترین پردازنده های سرور خود استفاده می کند تا از این طریق بتواند برتری رقابتی خود را به دست آورد. استفاده روز افزون از حافظه Optane اینتل به پیش بینی رشد فناوری های جدید حافظه غیر فرار کمک کرده است.

امیدوارم که این اطلاعات براتون مفید بوده باشه، ممنون که با پارتاکو همراه بودید.