تفاوت پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر

سلام به همراهان همیشگی پارتاکو . با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ، لپ تاپ­ها در کنار کامپیوترهای رومیزی(PC) خوش درخشیدند و پا به پای کامپیوتر های رومیزی توانستند نیازهای روزمره ی مردم را برطرف کنند. پردازنده­ ی موجود در لپ تاپ شباهت­ بسیار زیادی به کامپیوتر های شخصی دارد. با این حال تفاوت های اساسی و کلیدی بین این دو پردازنده به چشم می­خورد. همانطور که می دانید ، لپ تاپ می تواند تمامی آنچه که کاربران با کامپیوترهای رومیزی انجام می دهند را اجرا کند ولی عملکرد متفاوت در اجرای برنامه­ ها ، باعث ایجاد تفاوت بین پردازنده ی این دو دستگاه شده است. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر بپردازیم.

یک مثال کاربردی:

پردازنده­ یCore i7  8750H که مخصوص لپ تاپ و مدل 8700K Core i7 مخصوص رایانه­ های رومیزی در نظر بگیرید. هر دو پردازنده 6 هسته با 12 رشته دارند و از خانواده ­ی Lake CPU اینتل هستند. طبق تست انجام شده توسط سایت User Benchmark مدل 8700K به طور متوسط ​​27٪ سریعتر از مدل 8750H عمل می­کند.

تفاوت های کلیدی بین پردازنده­ی لپ تاپ ها و رایانه های رومیزی

 علاوه بر شباهت های بسیار زیاد، این پردازنده ها دارای تفاوتهای چشم­گیری هستند که به سه مورد از کلیدی ترین آنها اشاره می کنیم. سه دلیل کلیدی که باعث شده پردازنده های رایانه­ های رومیزی بهتر از لپ تاپ ها عمل کنند:

  1. کامپیوترهای رومیزی دارای فضای بیشتری برای خنک کننده­ ی پردازنده هستند.
  2. پردازنده­ ی کامپیوترهای رومیزی قدرت تحمل بیشتری در برابر افزایش دما دارند.
  3. پردازنده ی کامپیوتر های رومیزی معمولا دارای هسته های بیشتری هستند.

فضای خنک کننده­ ی بیشتر:

یکی از فاکتورهای تفاوت پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر میزان فضا برای خنک کننده است. از دمای پردازنده­ ی رایانه ­ی رومیزی، توسط سیستم خنک کننده ای کاسته می شود که غالباً ظرفیت دوبرابری نسبت به فن لپ تاپ دارد. حتی خنک کننده­ های پردازنده های سطح پایین رایانه رومیزی میتواند کمک بسیار زیادی در خنک کردن پیشرفته ترین پردازنده ها در لپ تاپ ها نماید.

نکته مهم:

هنگامی که پردازنده، فضای خنک کنندگی بیشتری در دسترس داشته باشد ، می تواند سرعت بالاتری داشته باشد ، در نتیجه نسبت به پردازنده ی لپ تاپ در پردازش های یکسان ، عملکرد بهتری از خود ارائه می دهد . در نهایت هر چه پردازنده خنک تر باشد میتواند عملکرد بهتری را در پردازش ها نشان دهد. پردازنده های لپ تاپ غالباً به دلیل کمبود فضای فیزیکی کافی، دچار گرمای بیش از حد می شوند. هنگامی که پردازنده ی لپ تاپ شروع به افزایش سرعت خود کند وفضای کافی جهت دفع گرمای اضافی وجود نداشته باشد، دمای دستگاه افزایش می یابد و برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ، پردازنده های لپ تاپ مجبور به کاهش سرعت اولیه ی خود جهت کاهش دما می شوند.بنابراین عملکرد پردازنده به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

قدرت تحمل دمای بالاتر:

یکی دیگر از شرایط تفاوت پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر همه پردازنده ها دارای درجه بندی TDP هستند که با وات اندازه گیری می شود . درجه بندی TDP حداکثر مقدار گرمایی که انتظار می رود یک پردازنده تولید کند می باشد. و با توجه به محدودیت فضای فیزیکی در لپ تاپ ، پردازنده های لپ تاپ دارای امتیاز TDP بسیار پایین تری نسبت به پردازنده های رایانه های رومیزی هستند. پردازنده های لپ تاپ دارای درجه TDP بین 15 و حداکثر 45 وات هستند. در حالی که پردازنده های رایانه­ی رومیزی می توانند دارای رتبه بندی TDP تا 35 وات باشند ، اما توانایی تحمل تا 200 وات برای آنها پیش بینی شده است. بنابراین پردازنده های رایانه های رومیزی میتوانند بدون این که از سرعت پردازش خود بکاهند، میزان قابل توجهی گرما را تحمل نمایند.

پردازنده های رایانه های شخصی دارای تعداد هسته ی فیزیکی بیشتری هستند:

در کنار محدودیت های حرارتی و قدرت که پردازنده­ی لپ تاپ باید با آن روبرو شود، فضای فیزیکی محدودی در لپ تاپ وجود دارد. اما در پردازنده­ی رایانه های شخصی امکان بیشتری جهت افزودن تراشه های بهتر وجود دارد.

برای درک بیشتر تفاوت پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر به مثال زیر توجه کنید:

پردازنده­ی 8300H Core i5 برای لپ تاپ و پردازنده­ی 8400H Core i5 برای رایانه­های رومیزی طراحی شده است  . پردازنده­ی 8400H Core i5 مجهز به 6 هسته­ی فیزیکی است ، در حالی که  8300H Core i5 فقط با 4 هسته تولید می شود. و هرچه تعداد هسته­ی فیزیکی­ بیشتر باشد ، عملکرد و سرعت بهتری را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این ، پردازنده های رایانه های رومیزی دارای حافظه­ی پنهان ( Cache )  بیشتری هستند. برای درک بهتر به جدول زیر توجه کنید :

نوع پردازندهL1CacheL1CacheL1Cache
Core i5 8400H برای رایانه رومیزی384 کیلوبایت1.5مگابایت 9 مگابایت
Core i5 8300H برای لپ تاپ256 کیلوبایت1 مگابایت 8 مگابایت

نتیجه گیری:

برای جمع بندی مواردی که آموختیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم: