تفاوت مک بوک پرو و ایر | MacBook Pro vs MacBook Air

آیا به دنبال لپ تاپ Mac هستید؟ براتون سواله که تفاوت مک بوک پرو و ایر چیه؟آیا بین MacBook Pro و MacBook Air تردید دارید؟ با این مقاله از پارتاکو شما تمام نقاط قوت و ضعف این لپ تاپ را خواهید شناخت و می دانید کدام یک از این دو مورد برای شما بهتر است. انتخاب بین این دو لپ تاپ سخت است و خب هرکسی با توجه به سلیقه و کارایی خودش میتونه بهترین نوع مک بوک و انتخاب کنه ،باید بدونید که خرید مک بوک اشتباه نیست!

مک بوک پرو یا مک بوک ایر

به نظر من اگر بودجه کافی دارید ، MacBook Air M1 بهترین است. اما مک بوک پرو هم حرفایی برای گفتن دارد ، برای لذت بردن از باتری طولانی ، به سمت MacBook Pro M1 بروید. وقتی نوبت به قابلیت حمل می رسد ، air بهترین است . اگر کمی بیشتر به انرژی نیاز دارید پس به دنبال M1 MacBook Pro بروید ، دلیل اصلی آن داشتن فن است. و خب انتخاب داره با شناخت بیشتر، سخت تر میشه!!! اگر دستگاه قدرتمند و نهایی را می خواهید ، پس قهرمان 16 اینچی MacBook Pro است.

حقیقتا منم گیج شدم که کدوم دستگاه و انتخاب کنم >>>>>>>

تفاوت مک بوک پرو و ایر از همینجا شروع میشه، بدونید که لپ تاپ مک بوک پرو دارای یک کارت گرافیک اختصاصی ، چهار پورت USB-C است. اپل در حال حاضر دو خط لپ تاپ به فروش می رساند: MacBook Pro (که در 13 و 16 اینچ ارائه می شود) و MacBook Air (13 اینچ). MacBook Pro 16 اینچی آخرین بار در نوامبر 2019 به روز شد ، در حالی که نسخه های جدید 13اینچی Pro و Air در سال 2020 به بازار عرضه شدند ، اما اپل از زمان عرضه مدل های جدید مجهز به تراشه M1 متوقف نشده. در این مقاله ، ما تفاوت های MacBook Air و Pro را به شما معرفی می کنیم. ما زمینه های اصلی درگیری MacBooks ، جوانب مثبت و منفی هر یک از عواملی را که باید قبل تصمیم گیری در مورد خرید در نظر بگیریم ، مقایسه می کنیم.

تفاوت قیمت

ما در مرحله اول بر روی مدل های 13 اینچی تمرکز خواهیم کرد ، زیرا این اندازه در Pro و Air مشترک است ، و در برخی موارد مقایسه ای با 16 اینچ انجام می شود.

اولین نکته ای که مک بوک ایر را از مک بوک پرو 13 اینچی متمایز می کند قیمت آنهاست.

MacBook Air در 2 نسخه در دسترس است:

MacBook Pro دارای 4 نوع (پیکربندی اساسی) است:

Macbook Pro  16 اینچی با 2 پیکربندی ارائه می شود ، یکی با 8 هسته و 512 فضای ذخیره سازی و دیگری با 6 هسته و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی شده.

هنگامی که در سال 2008 راه اندازی شد ، MacBook Air سبک ترین لپ تاپ موجود در بازار بود. با این وجود ، طی این سالها ، وزن MacBook Pro نیز کاهش یافته است ، بنابراین تفاوت بسیار کمتر از گذشته است.

تفاوت وزن و اندازه مک بوک ها

ابعاد MacBook Air و ضخامت 16.1 میلی متر است و در باریک ترین نقطه ابعاد آن 4.1 میلی متر است. مک بوک پرو 13 اینچی اندازه های مشابهی دارد اما ضخامت آن 15.6 میلی متر است. از سوی دیگر ، MacBook Pro 16 اینچی ابعادی و ضخامتی برابر با 16.2 میلی متر است و وزن آن نیز 2 کیلوگرم است.

هر دو نوع لپ تاپ های اپل با Touch ID ، پد لمسی Force Touch ارائه می شوند ، اما نوار لمسی Pro واقعا تفاوت این دو را نشان می دهد. این نوار چند لمسی جایگزین کلیدهای عملکرد F می شود و بسته به برنامه باز می تواند کنترل های زمینه ای را ارائه دهد. مفید بودن نوار لمسی به تنظیمات شخصی و نرم افزاری که استفاده می کنید بستگی دارد.

منطقه دیگری که Air و Pro از یکدیگر متمایز هستند انتخاب رنگ است. برای MacBook Air می توانید از بین رنگ های نقره ای ، خاکستری و طلایی انتخاب کنید ، اما فقط MacBook Air را بین گزینه های خاکستری و نقره ای میتوانید انتخاب کنید.

به دنبال به روزرسانی های آغاز سال 2020 ، همه مک بوک ها به صفحه کلید جادویی اپل مجهز شده اند ، مجهز به مکانیزم قیچی برای پایداری بهتر کلیدها ساخته شده است.

پردازنده

Air و MacBook Pro از نوامبر 2020 پردازنده M1 توسعه یافته توسط اپل را ادغام می کنند. با این حال ، این شرکت همچنان به بازار مدل های 13 اینچی Intel-chip Pro خود که در اوایل سال معرفی شده بود ، ادامه می دهد. MacBook Pro 16 اینچی در حال حاضر فقط با پردازنده های Intel در دسترس است.

اپل اعلام کرده که قصد دارد کل سری پردازنده های اینتل خود را به تراشه های خود ارتقا دهد. شما می توانید انتظار داشته باشید که این انتقال طی دو سال کامل شود.

مک بوک ایر:

MacBook Pro 13 اینچی:

MacBook Pro 16 اینچی:

M1

مشاهده خواهید کرد که M1 MacBook Pro (13 اینچ) دارای پردازنده مرکزی 8 هسته ای است ، در حالی که اینتل دارای پردازنده های 4 ، 6 و 8 هسته ای است. از 8 هسته M1 ، چهار هسته برای عملکرد و چهار هسته برای بهره وری است. تفاوت عمده ای که مقایسه را دشوار می کند این است که اپل سرعت کلاک را نمی دهد ، در حالی که در مورد اینتل هر بار مشخص می شود که هر پردازنده چند گیگاهرتز ارائه می دهد.

آنچه ما می دانیم این است كه M1 ها حتی در مقایسه با پردازنده های بسیار سریع اینتل در مدل های گران تر ، از نظر معیارها بسیار خوب عمل می كنند. اپل ادعا می کند که M1 عملکرد پردازنده 3.5 برابر سریعتر از Mac های نسل قبلی (از جمله MacBook Air 2020 و MacBook Pro قدیمی تر) را ارائه می دهد.  برای عاشقان قدرت واقعی ، MacBook Pro 16 اینچی با پردازنده های نسل 9 اینتل با 6 یا  8هسته وجود دارد. با این حال ، توجه داشته باشید که آنها در حال حاضر چند سال دارند ، زیرا در ابتدا در MacBook Pro 15 اینچی گنجانده شده بودند ، که در ماه نوامبر 2019 ، هنگام رو نمایی 16 اینچی ، توسط شرکت معرفی شد.

رم

همه MacBook M1 دارای یک RAM8 گیگابایت در پیکربندی اولیه هستند. با خرید خود امکان ارتقا تا 16 گیگابایت را دارید. این RAM بخشی از تراشه M1 است ، بنابراین هم برای CPU و هم برای GPU قابل دسترسی است. این همان چیزی است که اپل از آن به عنوان معماری حافظه یکنواخت یا UMA یاد می کند.MacBook Pro 13  اینچی با پردازنده های اینتل می تواند تا 32 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت برای MacBook Pro 16 اینچی پیکربندی شود.

عملکرد گرافیکی

بیایید با M1 MacBook Air شروع کنیم که یک پردازنده گرافیکی 7 هسته ای یا 8 هسته ای را ارائه می دهد.  اگر فکر می کنید احتمالاً به آن هسته GPU اضافی نیاز دارید ، بهترین گزینه خرید گرانترین Air است که فضای ذخیره سازی سخاوتمندانه تری نیز دارد. با این حال ، MacBook Pro می تواند گزینه بهتری برای انجام کارهای پرمصرف باشد. این مسئله با وجود یک فن برای خنک سازی کار داده می شود ، بنابراین می توانید به آن کمی بیشتر فشار آورید.

از طرف دیگر ، MacBook Air برای استفاده استاندارد کاملاً مناسب است و از آنجا که فاقد فن است ، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هنگام استفاده زیاد ، ممکن است سرعت آن کم شود. اما ، در مورد سایر مک بوک های پرو 13 اینچی مجهز به کارت گرافیک Intel Iris Plus چه می کنید؟

 مقایسه آنها با مدلهای M1 که از راه حل گرافیکی خود اپل بهره می برند.

هر دو مدل داخلی هستند ، اما اپل می گوید که سریعترین راه حل برای گرافیک درون رایانه ای و سریعتر از رایانه های هم رده ، راه حل جهانی است. اگر به دنبال Mac هستید که بتواند از عملیات فشرده گرافیکی پشتیبانی کند ، ما MacBook Pro 16 اینچی را با تراشه AMD پیشنهاد می کنیم.

ذخیره سازی

Air و Pro 13 اینچ هر دو 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند ، برای نسخه اصلی خود ، مدل دوم 512 گیگابایت است. هنگام خرید می توانید SSD بزرگتری اضافه کنید ، با این وجود مدل های M1 محدود هستند. در 2 ترابایت ، در حالی که مک بوک پرو 13 اینچی اینتل می تواند یک SSD 4 ترابایتی را ادغام کند و مک بوک پرو 16 اینچی را می توان با یک SSD 8 ترابایتی تکمیل کرد.

عمر باتری

وقتی نوبت به عمر باتری می رسد ، Mac M1 واقعاً درخشان است. طبق گفته اپل MacBook Air به 18 ساعت و باتری بی نظیر  MacBook Pro به 20 ساعت می رسد. 10 ساعت مک بوک پرو 2.0 گیگاهرتزی در مقایسه کم رنگ است ، اما این 10 ساعت برای کار یک روزه کافی است. (اپل ادعای 11 ساعت برای مدل 16 اینچی را دارد). عمر باتری این دو لپ تاپ جزو قشنگ ترین تفاوت بین مک بوک پرو و ایر هست

این عمر باتری 20 ساعته بهترین است که امروز می توانید در لپ تاپ ها آن را پیدا کنید. اپل به لطف تراشه M1 به این موفقیت دست پیدا می کند که همراه با بهبود بهره وری انرژی macOS Big Sur ، هوشمندانه کارها را بین هسته های عملکرد و کارایی توزیع می کند. بنابراین همه چیز بهینه شده است. این نشان می دهد اگر مهمترین عامل برای شما دوام باتری است ، بنابراین MacBook M1 برای شما مناسب است.

صفحه نمایش

نمایشگرهای 13 اینچی دقیقاً 13.3 اینچ به صورت مورب اندازه گیری می شوند. Display قبلاً ناحیه ای بود که Air و Pro بسیار متفاوت بودند ، به طوری که Air تا سال 2018 از فناوری Retina بهره ای نبرده بود. سپس در سال 2019 True Tone بدست آورد که آن را با Pro سازگار کرد. با این حال ، صفحه نمایش MacBook Air به اندازه MacBook Pro روشن نیست ، برای آخرین مورد 500 نیت در برابر 400 برای Air هیچ است. جالب ترین تفاوت مک بوک پرو و ایر نور صفحه نمایش آنها است که روشنایی در هرکدوم آنها به طور خاصی هست.

تمام نمایشگرهای MacBook نمایشگرهای دارای نور پس زمینه LED با فناوری IPS هستند. طبق معمول ، اپل صفحه نمایش لمسی را در مک بوک های خود ارائه نمی دهد.

پورت ها

تفاوت مک بوک پرو و ایر در پورت ها به صورت خیلی زیادی نیست اما باز هم تفاوت هایی دارند. لپ تاپ های جدید M1 اپل دارای 2 پورت USB 4 هستند و سایر مک بوک ها دارای 4 پورت USB-C هستند. با این حال ، هر دو نسل از Thunderbolt 3 پشتیبانی می کنند. توجه داشته باشید که USB 4 باید سرعت 40 گیگابایت بر ثانیه را ارائه دهد ، همان چیزی که تاندربولت 3 قبلاً ارائه داده است ، USB-C سرعت 10 تا 20 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهد.

بنابراین سوال این است که ، شما واقعاً به چند پورت نیاز دارید؟ اگر به درگاه های بیشتری نیاز دارید ، می توانید یک هاب USB اضافه کنید. همه مک بوک ها به جک هدفون مجهز هستند.

امیدوارم که تا الان تونسته باشین تصمیم درست و بگیرید اما من به شخصه نتونستم تصمیم بگیرم که کدوم بهتره ، شما با توجه به نیاز خودتون و اطلاعاتی که در اختیارتون قرار دادیم به راحتی میتوانید تصمیم درست و بگیرید.