تفاوت شارژر موبایل و آداپتور تغذیه چیست !؟

تفاوت شارژر و آداپتور چیست ؟

شارژر وسیله ای الکترونیکی است که برای شارژ یک دستگاه ( مانند باتری یا یک خازن ) استفاده می شود. در حالی که آداپتور  ( به طور خاص ) برای تهیه ­ی ولتاژ مورد نیاز  منبع تغذیه­ ی دستگاه های الکترونیکی مثل : لپ تاپ یا فن ، مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه برخی از آداپتور ها و شارژر ها از نظر ظاهر یکسان است اما تفاوت عمده این دو وسیله به نوع کاربرد آن بستگی دارد. آداپتور برق در نوت بوک ها به عنوان شارژر لپ تاپ شناخته می شود.  اگر می خواهید بدانید فرق آداپتور برق و شارژر چیست با ما همراه باشید.

فرق شارژر و آداپتور از نظر کارکرد

اگر باتری لپ تاپ خود را جدا کنید و آداپتور متصل باشد و سعی کنید لپ تاپ را روشن کنید ، آنگاه روشن خواهد شد. زیرا آداپتور برای تهیه­ ی ولتاژ مورد نیاز لپ تاپ ( برای کارکردن در حالت بدون باتری ) طراحی شده است. جالب است بدانید وقتی آداپتور را وصل می کنید جریان مستقیماً به باتری متصل نمی ­شود. در واقع یک مدار اضافی داخل لپ تاپ وجود دارد که به کمک آن باتری را از جریان الکتریکی آداپتور شارژ می کند.

اجازه دهید در همین حالت سری به موبایل بزنیم. موبایل شما در صورت نبود باتری روشن نخواهد شد. حتی اگر شارژر به دستگاه متصل باشد. زیرا شارژر گوشی همراه، صرفا جهت شارژ باتری موبایل استفاده می شود. و همچنین تلفن همراه ولتاژ خود را فقط از باتری دریافت می ­کند. خواه شارژر به دستگاه متصل باشد یا خیر.

شارژر ها خروجی برق DC دارند ولی آداپتور ها از جریان AC استفاده کرده و  جریان رفت و برگشت دارند

تعریف کلی شارژر ( DC ) 

شارژر به دستگاهی گفته می شود که انرژی الکتریکی را باتری قابل شارژ منتقل می کند. در واقع برای تنظیم جریان الکتریسیته از شارژر استفاده می شود. یکی از کاربردهای شارژر این است که  ولتاژ AC را به ولتاژ سطح پایین DC تبدیل می­ کند. شما تاکنون انواع شارژرها را دیده و با آن­ها کار کرده ­اید. آنها برای شارژ تلفن همراه شما ، هدفون بی سیم ، بلندگوهای بلوتوث یا هر وسیله دیگری مورد استفاده قرار بگیرد

.

یک مثال کاربردی در مورد شارژ :

فرض کنید ما یک باتری مو بایل 4.2 ولت ، 3000 میلی آمپر در ساعت داریم . اکنون می خواهیم آن را شارژ کنیم.  برق در کشور ایران 220 ولت AC جریان دارد. یا مثلا 230 ولت جریان متناوب (هند) یا 120 ولت آمپر (آمریكا) را در دسترس داریم. در این حالت ، شارژری مورد نیاز است که ولتاژ 220 ولت AC را به 5 ولت DC تبدیل کند. این یعنی بتواند ولتاژ را  به میزان مورد نیاز باتری موبایل کاهش دهد و جریان آن را از AC به DC تبدیل کند. شارژر موبایل باتری را شارژ می کند اما گوشی را در حالت بدون باتری شارژ نمی کند. تفاوت شارژر موبایل و آداپتور لپ تاپ شما همین است.

بنابراین شارژر فقط برای شارژ باتری طراحی شده است.

تعریف کلی آداپتـور ( AC )

اگر می خواهید بدانید تفاوت شارژر و آداپتور چیست باید بگویم : آداپتور برق یک وسیله­ ی الکترونیکی قابل حمل است که در ظاهر عملکردی مشابه شارژر دارد.  همچنین به گفته­ ی Tricky Tech ( آداپتورها ) دستگاهی برای تبدیل نیرو می­ باشد. اما کاربرد آداپتور با شارژر فرق دارد . این یعنی خروجی آداپتور تنها به DC محدود نمی شود. آداپتور می تواند هر دو خروجی AC و Dc را تولید کند. این نکته به عنوان مهم ترین تفاوت شارژر و آداپتور  در نظر گرفته شده است. 

 

آداپتورها در : رایانه ها ، کنسول های بازی ، مانیتورها ، بلندگوها و …. استفاده می شود. عموم افراد بر این باورند که آداپتور لپ تاپ همان شارژر است. البته تمام این افراد در اشتباهند. چون از تفاوت

 

یک مثال کاربردی در مورد آداپتور:

فرض کنید ما یک فن 5 ولت DC داریم. اگر بخواهیم از این 5 ولت استفاده کنیم ، به  5 ولت جریان نیاز داریم. در اینجا آداپتور مورد نیاز است. بنابراین آداپتور فقط برای تأمین ولتاژ مورد نیاز فن طراحی شده است. اگر فن دارای 5 ولت جریان متناوب باشد. نیازمند آداپتوری هستیم که بتواند ولتاژ 5 ولت AC را به عنوان خروجی ارائه دهد.

" وقتی آداپتور را وصل می کنیم ، منبع تغذیه ی لپ تاپ را می پذیرد و همزمان با تامین انرژی دستگاه ، باتری نیز شارژ می شود. زمانی که آداپتور را از دستگاه جدا می کنیم آنگاه لپ تاپ ولتاژ مورد نیاز خود را از باتری گرفته و به کار خود ادامه می دهد. اما شارژر ها این ویژگی را نداشته و مهم ترین تفاوت شارژر و آداپتور همین است. "

جدول مقایسه ویژگی های آداپتور لپ تاپ و شارژر موبایل

ویژگی ها
آداپتور شارژر لپ تاپ
شارژر موبایل
جریان ورودی :220 ولت ( ایران )220 ولت ( ایران )
جریان خروجی :19 ولت5 ولت
نوع جریان :( متناوب ) AC( مستقیم ) DC
قابلیت شارژ کردن :دارددارد
روشن کردن بدون باتری :داردندارد

شاید این موضـوع برای شما مفید باشد :

تا اینجا به تفاوت شارژر و آداپتور پی بردیم. و می دانیم برای خرید آداپتور لپ تاپ باید دقت کافی را به کار ببرید. همچنین برای این که دستگاه شما طول عمر باتری بهتری داشته باشد ، حتما از آداپتور لپ تاپ اورجینال استفاده نمایید . متخصصین پارتاکو راهنمای جامع و کامل برای خرید آداپتور اورجینال لپ تاپ برای شما تهیه کرده اند . در صورت تمایل می توانید از آن ها استفاده نمایید.