نکات مهم عیب یابی برای منبع تغذیه پرتابل| 5 نکته حائز اهمیت

مراحل اصلی بررسی سلامت منبع تغذیه پرتابل 

آداپتور بعنوان تامین کننده جریان ولتاژ و آمپر مورد نیاز  ، لازم است تا بخوبی کار کند. ابتدا جریان برق شهر که معمولا حدود 220 ولت AC است از طریق کابل و سوکت برق  وارد آداپتور می شود این جریان پس از تنظیم شدن شدت و ولتاژ ازبه وسیله مدار، طریق کانکتور قابل دسترسی می باشد. برای میزان خروجی برق  نسبت به مصرف و نیاز دستگاه مربوطه، مقداری در نظر گرفته شده است. این مقدار در للوازم الکترونیکی مختلف تفاوت دارد جریان خروجی نباید پایین تر یا بالاتراز میزان مشخص شده باشد وگرنه به دستگاه آسیب وارد می کند. البته خراب شدن آداپتور شارژر دلایل مختلفی دارد که ممکن است به سادگی رفع گردد و یا اینکه نیاز باشد آداپتور را بکلی تعویض نمایید. تست و تعمیر آداپتور مراحل مختلفی دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.

در روند عیب یابی منبع تغذیه چه مراحلی در پیش رو داریم!؟

اولین قدم برای عیب یابی

بهتر است قبل از هرکاری کابل برق را تست کنید ابتدا بررسی کنید که از نظر فیزیکی سالم باشد کابل برق نباید دچار قطعی و یا پارگی روکش شده باشد البته د ربعضی از مواقع سیم های درون کابل قطع می شود بدون اینکه چیزی مشخص باشد بیتشرین علت قطع شدن کابل آداپتور  در اثر کشیدگی و یا فشار در ناحیه اتصال به دو شاخه و یا سوکت انتهای آن رخ می دهد که معمولا با چشم قابل تشخیص نیست

تست کابل برق

شما می توانید به کمک یک لامپ، سرپیچ و یک تکه سیم دوتایی، اطمینان حاصل کنید که آیا جریان برق برقرار است یا خیر! تست کابل برق آداپتور نیازی به آموزش ندارد اما شدیدا مواظب برق گرفتگی باشید از طرفی از فرو کردن اشیائی مانند میخ و وسایل نوک تیز درون محل خروجی کابل برق بپرهیزید زیرا اینکار باعث آسیب زدن به کانکتور شده و اگر شارژ نشدن ، ربطی به کابل آن نداشته باشد ایراد جدیدی بوجود خواهد آمد.

برای تست منبع تغذیه پرتابل از اینجا به بعد به مولتی متر نیاز دارید!

تست کابل برق آداپتور را از طریق مولتی متر هم می توانید انجام بدهید درضمن ریسک کمتری دارد. اگر کابل برق خراب بود که هیچ! با جایگزین کردن آن مشکل شما حل خواهد شد اما یکی دیگر از موارد فاحش در مورد خراب شدن آداپتور مربوط به قطعی یا پارگی سیم کانکتور است. اگر سیم خروجی دچار لهیدگی شده باشد در طول مسیر قطع شده وگرنه به علت کشیدگی یا از محل اتصال کانکتور قطع شده است و یا از محل اتصال به بدنه آداپتور …

تست برق خروجی

اگر کابل برق شما سالم باشد اولین اقدام شما در مرحله بعد تست خروجی ولتاژ آداپتور است روی برچسب آداپتور دنبال ولتاژ و آمپر خروجی بگردید، سپس کمیت و کیفیت آنر میزان خروجی را با مقدار تعیین شده مقایسه کنید در این زمان دو حالت وجود دارد در حالت اول جریان صفر نشان داده خواهد شد و در حالت دوم ممکن است مقدار کمتر و یا بیشتر از حد انتظار باشد. مثلا 10 ولت برای آداپتور های نوزده ولت یا ولتاژ بالای بیست ولت.

نتیجه گیری :


ادامه مطلب در آینده نزدیک