بررسی لپ تاپ گیمینگ Aero 15 OLED گیگابایت (2021)

لپ تاپ  گیگابایت Aero 15 OLED   دارای صفحه نمایش جذاب ، یک پردازنده عالی از نوع اینتل و گرافیک چشمگیر Nvidia است.  بنابراین به راحتی از پس کارهای خلاقانه ی هنری برمی آید. گفته شده که صفحه کلید و باتری ناامید کننده اند و ظاهر چشم نوازی ندارند و گزینه های دیگری برایپردازنده در دسترس هستند.

مزایامعایب
یک نمایشگر AMOLED 4K جذابگاهی اوقات پردازنده‌های AMD سریع‌تر هستند
پردازنده قدرتمند و همه کاره اینتلنمای کلی بیرونی لپ تاپ کسل کننده به نظر می‌رسد
هسته گرافیکی پایدار NVIDIAعملکرد تایپ خیلی معمولی
تعداد زیادی پورت با ویژگی‌های مختلفاغلب نویز زیادی دارد و پر سر وصداست

ویژگی های کلیدی

یک پردازنده ی سرعتی همه کاره از نوع اینتل: پردازنده جدید اینتل با هسته ی i7-11800H که اغلب در شرایط مختلف عملکرد سریعی دارد و این ویژگی دستگاه را برای حجم های کاری بالا و خلاقانه ایده آل می کند .

یک نمایشگر 4K  جذاب: صفحه نمایش K AMOLED4 که رنگ های خارق العاده ، تصاویر واضح و فضای وسیعی را روی صفحه ارائه می دهد .

تعداد زیادی از پورت های متنوع : Aero نسبت به رقبای اپل و دل از پورت ها، ویژگی ها و قابلیت اتصال بیشتری برخوردار است.

معرفی

وقتی نوبت به انجام کارهای گرافیکی خلاقانه می رسد ، Gigabyte Aero 15 OLED یکی از قدرتمندترین لپ تاپ ها به شمار می آید .و جای تعجب نیست چون وقتی به اجزای داخلی نگاه می کنید – دارای پردازنده Intel Core i7 و یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی Nvidia است . پردازنده اش  نیز تراشه ی جدید و قدرتمندی از  نسل 11th است و از نظر سخت افزاری این دستگاه یک صفحه نمایش OLED 4K ، حافظه ی وسیع و یک SSD سرعتی ارائه می دهد .

جای تعجب نیست که این سخت افزار ارزان از آب در نمی آید . هزینه این لپ تاپ که در اینجا بررسی کردم 2499 پوند / 1999 دلار / 2424 یورو است ، بنابراین اگر ظاهر این لپ تاپ را دوست دارید ، یکی از بهترین لپ تاپ هایی است که امروز می توانید خریداری کنید . مطابق معمول ، مشخصات جایگزینی از گیگابایت در دسترس است. دستگاهی با RTX 3060 1899 پوند / 1649 دلار / 1899 یورو هزینه دارد و قیمت دستگاه های قابل حمل گران تر با RTX 3080 از 3499 پوند / 2999 دلار / 2999 یورو شروع می شود. اگر پردازنده ای با هسته ی  i9-11980HK را نیز انتخاب کنید ، قیمت به طور قابل توجهی افزایش می یابد – قیمت این تجهیزات از 3999 پوند / 3149 دلار / 3299 یورو شروع می شود .

لپ تاپ گیمینگ Aero 15 OLED   گیگابایت  تنها لپ تاپ خلاقانه سطح بالا در زمینه ی گیمینگ نیست. Apple MacBook Pro 16 سال هاست که مورد علاقه ی مصرف کنندگان است و Dell XPS 15 نیز محبوب است. هر دو از نظر قیمت تقریبا با  Aerozدر یک سطح هستند.

طراحی و صفحه کلید

Aero قطعات داخلی سطح بالایی دارد ، اما شما نمی توانید از ظاهر و قطعات خارجی اش به این مسئله پی ببرید. چون فلز سیاهش به نظر نامطلوب است و درزهای برجسته و برجستگی های تورفته که در اطراف لپ تاپ وجود دارند غافلگیر کننده هستند. وقتی Aero با فلز و فیبر کربن موجود در دستگاه های اپل و دل مقایسه می شود ، قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد. ابعاد نیز حرف زیادی برای گفتن ندارند. وزن 2 کیلوگرمی دستگاه  به این معنی است که Aero کمی سنگین تر از Dell XPS است و بدنه 20 میلی متری آن از هر دو رقیبش ضخیم تر است. در عین حال کیفیت ساختش به دلیل پایدارو ثابت بودن قطعاتش عالی است .

پورت‌ها

Aero همچنین در دیگر زمینه های عملکردی  هم می تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد . این لپ تاپ دارای درگاه USB-C است که علاوه بر خروجی های Thunderbolt 4 ، HDMI و mini-DisplayPort از اسکنر SD و اثر انگشت نیز استفاده می کند.

در قسمت داخلی دستگاه ، دو باند Wi-Fi 6 ، بلوتوث واترنت با سرعت فوق العاده بالای 2.5 گیگابیت بر ثانیه وجود دارد. حذف پایه در آن و دسترسی به هر دو اسلات حافظه ، SSD و یک کانکتور یدکی M.2 آسان است. تراشه TPM امنیت را افزایش می دهد.  

از لحاظ عملکردی این دستگاه فقط ضعف های جزئی دارد .در حالی که سه پورت   USB 3.2 نسل 1   full-size  مورد  استقبال واقع شده اند ، در عین حال می توانستند سرعت بالاتری داشته باشند – با این وجود حداکثر ازسرعت  5 گیگابیت بر ثانیه برخوردار هستند. و در حالی که وب کم دارای یک شاتر فیزیکی است ، از بخش لاگین سیستم Windows Hello برخوردار نیست و به طرز بیهوده ای در زیر صفحه نمایش نصب شده است. از بلندگوها نیز انتظار زیادی نداشته باشید – آنها کوچک هستند و خروجی صدای آنها کیفیت کمی دارد.

هنوز هم ، این مجموعه ویژگی ها به خوبی با رقبا مقایسه می شود. MacBook از Thunderbolt 3 برخوردار است ودر موارد دیگری نیز ضعیف تر است ، در حالی که Dell دارای  ریدر  SD Card و Windows Hello است اما حرف بیشتری برای گفتن ندارد. چیدمان صفحه کلید Gigabyte در ردیف Number Pad ، مکان نما و کلیدهای بازگشت full-size  و قابلیت های دکمه های ردیف (F  (function-row بسیار مناسب است.

این دستگاه دارای واحد روشنایی RGB LED به ازای هر کلید ، ماکروهای قابل تنظیم و قابلیت چرخش کلید n است ، بنابراین برای بهره وری گیمرها و علاقه مندان مناسب خواهد بود. گرچه کارعملی با صفحه کلید ، عملکرد ناامیدکننده ی آن را آشکار می کند با وجود این دکمه ها کمی کوچک هستند ، جابه جایی زیادی ندارند ، و بدون عملکرد تایپ واضح یا بازخورد فیزیکی زیاد ،بسیار معمولی به نظر می رسند . این ویژگی ها برای حجم های کاری بالا مناسب است ، اما هر دو رقیب آن در این زمینه عملکرد بهتری دارند. ویژگی های پد لمسی نیز مشابه صفحه کلید است. به لطف سطح دقیق و دو دکمه شیک ، برای استفاده روزمره مناسب است ، اما برای رضایت بخش بودن زیادی کوچک است .

صفحه نمایش

فناوری AMOLED به معنای کنتراست کامل است که با سطوح سیاه ، عمقش از هر صفحه نمایش IPS  بیشتر است .نواحی کاملا تاریک تصویر با حداکثر روشنایی 399 نیت جفت می شوند و این بدان معنی است که صفحه نمایش Aero در کنار آن سطوح سیاه ، از طراوت خارق العاده ای برخوردار است . در تست با رنگ سنج ، صفحه نمایش Aero  100%   از گستره sRGB را با حجم قدرتمند 164٪ ارائه داد . و دامنه Adobe RGB را با ارقام 95.1٪ و 113.1٪ تامین کرد . نتایج در محدوده HDR-friendly DCI-P3 نیز مشابه بود.

در اصطلاح واقعی ، این بدان معنی است که Aero رنگ های خارق العاده ای را شامل می شود ، از جمله سایه های مورد نیاز برای حجم کار sRGB و رنگ هایی که Adobe RGB درخواست می کند. ارقام مخصوص حجم نشان می دهد که رنگ آنها نیز بسیار روشن است و رنگ مناسب دمای 6508K و Delta E عالی 1.84 مجموعه ای قابل توجه از بنچمارک ها را جمع آوری می کنند . پوشش رنگ ، روشنایی و کنتراست به گونه ای تنظیم و طراحی شده که همه چیز خیره کننده به نظر می رسد. Aero از دقت و توانایی بالایی در انجام وظایف حساس به رنگ در فضای رنگی sRGB و Adobe RGB بهره مند است .

صفحه نمایش این دستگاه برای حجم های کاری خلاقانه عالی است و همچنین می تواند از عهده کارهای HDR برآید. ساختار این صفحه نمایش  حتی برای بازیهای میان رده نیز مناسب است ، اگرچه طرفداران ورزش های الکترونیکی به دلیل نرخ تازه سازی 60 هرتز ، به دنبال دستگاه دیگری برای به انجام رساندن کار هایشان هستند . در واقع ، این نمایشگر بهتر از نمایشگر MacBook است که رزولوشن و گستره ضعیف تری دارد . از آنجایی که Dell  ، بر روی پنل OLED  با روشنایی و گستره ی مشابه  در دسترس است ، در نتیجه نمایشگری هم سطح با نمایشگر 15 Aero ارائه می دهد.

کارایی

سال گذشته Aero  از i7-10870H استفاده کرد که دارای همان تعداد هسته و سرعتی حدودا بهتر از این نسخه بود اما معماری و طراحی قدیمی تری داشت. این تراشه جدید در جدیدترین XPS 15 نیز مورد استفاده قرار گرفته است و از تراشه قدیمی اینتل که در نسل فعلی MacBook استفاده می شود سطح بالاتری دارد.از طرف دیگر ، Aero شامل 32 گیگابایت حافظه و یک SSD  یک ترابایتی است که سرعت خواندن و نوشتن مهیج 7040 مگابایت در ثانیه و 5132 مگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

i7-11800H یک تراشه عالی است که نشانه کارکرد بالای اینتل است. نتایج Geekbench آن (که در زیر مشاهده می شود) وقتی در برابر سایر پردازنده های محبوب قرار می گیرد چشمگیر است.

Gigabyte Aero 15 OLED (2020)Dell XPS 15 (2020)Gigabyte Aero 15 OLED (2021)
پردازندهIntel Core i7 10875HIntel Core i7-10750HIntel Core i7-11800H
Geekbench 5  تک هسته ای132712821533
Geekbench 5  چندهسته ای743061799178
PCMark 10510549517248
گرافیکNvidia RTX 2070Nvidia 1650 Ti GPUNvidia RTX 3070
3DMark Time Spy723938218637

پردازنده هشت هسته ای اینتل حتی با سرعت 4K می تواند از عهده ویرایش عکس و کار با فیلم برآید و توانایی تحمل حجم و کارکرد برنامه های طراحی و multi-tasking را دارد – Aero می تواند هر تعداد برنامه را که شما می خواهید همزمان برایتان اجرا و عملکردشان را مدیریت کند . این پردازنده نسل 11 اینتل BlueTeam  را با یک پردازنده مرکزی که در سناریوهای تولیدکنندگی کاملاً رقابتی است به جدول برمی گرداند.

اما این همیشه بیانگر پیروزی اینتل نیست.

Ryzen 7 5800H و Ryzen 9 5900HX هر دو از منظر benchmarkهای ارائه داده شده توسط benchmark Cinebench R23 و R20 سرعت بیشتری دارند. از این تراشه ها در داخل دستگاه های Dell یا Apple استفاده نمی شود ، اما یافتن آنها در دستگاه های دیگر آسان است و این پردازنده ها در نوع خود دارای عملکرد بهتری هستند.

سپس پردازنده Apple M1 بررسی می شود. این تراشه فقط در MacBook های کوچکتر ظاهر شده است ، اما حتی در این ماشین ها در Geekbench امتیازی فراتر از 1700 و 7300 دارد. می توانیم شرط ببندیم که تراشه ی اپل سریعتری در داخل MacBook Pro 2021 وجود خواهد داشت ، که طبق شایعات منتشر شده در اواخر سال 2021رونمایی خواهد شد. پردازنده گرافیکی Nvidia RTX 3070 گزینه خوبی برای کارهای گرافیکی است. با رزولوشن 1080p با سرعتی بالاتر از 60 فریم بر ثانیه عمل می کند و در 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه یا بالاتر از آن اجرا می شود .

جای تعجب نیست که RTX 3070 با هر نوع کار گرافیکی مقابله می کند و Aero 15 از درایورهای Nvidia Studio استفاده می کند که بهینه سازی در برنامه های خلاقانه را فراهم می کند. این GPU ، همانطور امتیاز 3DMark اش نشان می دهد. به طور قابل توجهی بهتر از گزینه های گرافیکی موجود در دستگاه های Dell و Apple است . بزرگترین مشکل در کارایی Aero  توسط فن های آن ایجاد می شود . آنها در طی حجم های کاری چند هسته ای پر سر و صدا تر از هر دو رقیب هستند و هنگام بازی باعث حواس پرتی می شوند . بنابر این اگر به دنبال یک تجربه ی آرام و بی سرو صداهستید این دستگاه برای شما مناسب نیست .

باتری

اینجا قسمت دیگری است که Gigabyte نمی تواندبه رقابت ادامه دهد. درbenchmark کار با صفحه نمایش 150 نیت ، 5 ساعت و 23 دقیقه دوام آورد، یعنی باتری اش چهار ساعت کمتر از ماشین های اپل و دل کارکرد دارد. طول عمر Aero در حین پخش ویدیو فقط به هفت ساعت خجالت آور کشیده شد ، اما هنگام بازی فقط یک ساعت دوام آورد. شما نمی توانید در یک روز کاری به طور مداوم از این دستگاه استفاده کنید . البته این عملکرد برا ی چنین لپ تاپ قدرتمندی آنقدر ها هم بد نیست اما رقبای آن در زمینه به مراتب بهتر هستند .

youtube.com

بخرمش یا نه ؟

بررسی نهایی

Gigabyte Aero 15 OLED به لطف نمایشگر پیشرو در بازار  ، قطعات داخلی چشمگیر و ویژگی های گسترده اش در انجام کارهای خلاقانه بسیار عالی عمل می کند. اگر می خواهید عمر باتری خوب ، ظاهر زیبا یا صفحه کلید خوبی داشته باشید ، این لپ تاپ  بهترین گزینه نیست و گزینه های CPU دیگری نیز در دسترس هستند و به زودی ارائه خواهند شد .

از این که با پارتاکو همراه بودید سپاسگذاریم.