درباره باتری داخلی لپ تاپ | تفاوت باتری داخلیو بیرونی لپ تاپ

برای ذخیره انرژی لپ تاپ های امروزی ، نوت بوک ها ، اولترا‌بوک ها و انواع مک بوک از نوعی باتری تخت و کم حجم استفاده می‌شود که در داخل دستگاه قرار دارد. این باتری تخت از نوع لیتیوم پلیمر است. این باتری‌ها اختصارا با نام Li-polymer شناسائی می‌شوند. البته بعضی از مدلهای ( نسبتا قدیمی ) لپ تاپ از باتری داخلی با سلول یون لیتیوم 18650 ( سلول های گرد استوانه ای ) بهره مند هستند. باطری های داخلی از نظر ظاهری شکل های متفاوتی دارند. تفاوت باتری های بیرونی و داخلی امروزه برای بسیاری از کاربران سوال شده است که در این مقاله بیشتر راجع به این موضوع اطلاعات کسب می کنیم.

باتری داخلی از چه اجزائی ساخته میشود؟

باطری های لپ تاپ از دو قسمت سلول و برد تشکیل شده اند. اگر باتری از نوع تخت باشد از چند سلول پلیمری که هر کدام شبیه باتری گوشی موبایل یا باتری داخلی تبلت هستند ساخته شده . اما اگر باتری داخل دستگاه شما حالت استوانه ای داشته باشد شامل چند سلول 18650 است. هر سلول فرایند ذخیره سازی را انجام داده و برد الکترونیکی و کانکتور، برقراری ارتباط با مادربرد را انجام می دهد.

همه باطری های داخلی از نظر ظاهری دو اصل ساختاری دارند که در کانکتور و جاهای پیچ آنها قابل مشاهد است. هنگام خرید باتری داخلی Li -Polymer یا یون لیتوم باید دقیقا محصول منطبق با دستگاه خودتان را پیدا کرده و با باتری فرسوده آن جایگزین کنید. در تصویر زیر یک نمونه باتری لیتیوم پلیمری را مشاهد می کنید. این باتری ها معمولا به حالت تخت ساخته شده که فضای کمتری را اشغال می کنند.

درباره باتری داخلی لپ تاپ و تفاوت آن با باطری بیرونی

باطری های داخلی یا جدا نشدنی از لپ تاپ ، معمولا با این هدف طراحی می شود که سیستم کمتر آسیب ببیند. رطوبت و ضربه خوردن باعث کاهش عمر باتری‌ها یا خراب شدن و حتی آتش سوزی سلول خواهد شد . آسیب فیزیکی در باتری خارجی یا بیرونی بیشتر اتفاق می افتد. اصلی ترین تفاوت باتری داخلی و بیرونی ، این است که : نمی توان باتری داخلی را بدون باز کردن بدنه یا قاب از لپ‌تاپ و نوت‌بوک جدا کرد. باطری خارجی به راحتی جدا می شود. برای همین لقب باتری پرتابل را بخود اختصاص داده است.

درباره تفاوت ظاهری انواع باتری داخلی و بیرونی لپ تاپ

این دو از نظر ظاهری ، تفاوت هایی دارند که در بالا به آن اشاره کردیم. باتری های داخلی از نظر کانکتور با مدل اکسترنال متفاوت هستند. همانطور که در عکس پایین مشاهده می کنید. لازم است بدانید که باتری های داخلی روی فرمی مونتاژ شده و جای پیچ دارند اما مدل پرتابل جای پیچ ندارد و به وسیله شیارها و گیره های نگه دارنده نصب می شود.

نکته دیگری که می توانیم در مورد ظاهر باتریها به آن اشاره کنیم ؛ این است که ما دو مدل باطری داخلی داریم : یک مدل یون لیتیوم 18650 که بیشتر به صورت لوله ای هستند و یک مدل لیتیوم پلیمر که بیشتر به صورت کتابی ( مسطح و تخت ) هستند.

تفاوت سلول لیتیوم پلیمر و یون لیتیوم

تولید انبوه باتری گرد و استوانه ای یون لیتیوم از سال ۱۹۱۲ شروع شده و تا امروز ادامه دارد. باتری‌های یون لیتیوم نسبت به مدل های قبلی، ظرفیت ذخیره انرژی بالایی دارند و از قیمت مقرون به صرفه‌تری در مقایسه با باتری‌هایی مانند ( Li-polymer ) برخوردارند، البته باتری یون لیتیوم نسبت به باتری پلیمر عمر کوتاهی دارد که این یک نقطه ضعف است و اگر سیکل شارژ آن‌ درست رعایت نشود و یا پس از مدتی شارژ نشود، سلول ها در دوره یک پنجم عمر مفیدی که باید بازدهی داشته باشد از بین می روند برای همین ، اخیرا مصرف باتری لیتیوم پلیمر برای ساخت باتری داخلی نوت‌بوک و یا لپ‌تاپ بسیار کاربرد پیدا کرده است.

معایب باتری داخلی

برای تعویض باتری های داخلی لازم است لپ تاپ باز شود. برای اطمینان از تعمیرگاه مورد نظر خودتون به سابقه کاری درخشان تعمیرگاه اعتماد کنید. اگر سوالی در زمینه تعویض باتری داخلی داشتید لطفا به تعمیرگاه تخصصی لپ‌تاپ پارتاکو – پارت ایران اعتماد کنید.  

سازندگان این قطعه می گویند که باطری های داخلی حجم و وزن کمتری دارند. باتری داخلی در نمونه های قدیمی معمولا عمر کمی داشته و حدودا 2 الی 3 سال عمر می‌کند. این مورد به دلیل همیشه متصل بودن به لپتاپ می باشد.  

LAPTOPMEDIA

مزایای باتری داخلی

 این قطعه مزایای زیادی دارد. برای ساخت لپ تاپ های جدید ( اولترا‌بوک – سرفیس مایکرو‌سافت – مک‌بوک اپل ) از باتری داخلی لپ تاپ و نمونه تخت استفاده می شود زیرافضای کمتری می‌گیرد و باعث می شود لپ تاپ نازک تر شود. این روزها هر چه لپ تاپ کارایی بیشتری داشته باشد و نازک‌تر باشد طرفداران بیشتری دارد . برای همین شرکت هایی مثل ایسوس، لنوو به دنبال این هستند که لپ تاپ های باریک‌تری با باطری داخلی تولید کنند.

بعضی از باطری های داخلی دارای نرم افزار مدیریت انرژی هستند مثل نرم افزار Energy Manager در لپ تاپ لنوو که این نرم افزار ، اطلاعات زیادی در رابطه با باتری به شما می دهد. شما به مک آن ، حتی می توانید به راحتی باتری خود را از مدار خارج کنید و یا میزان پر و خالی شدن آن را مدیریت کنید.

درباره نگه داری بیشتر و افزایش طول باتری داخلی لپ تاپ | عمر باتری Li-polymer

 برای نگه داری بهتر از باتری نباید بگذارید که کاملا تخلیه شود. اگر باتری شما به 20% رسید آن را شارژ کنید تا کاملا خالی نشود. این کار باعث می شود که جریان الکتریسیته در سلول ها وجود داشته باشد. بهتر است که نرم افزار مدیریت انرژی را داشته باشید وسلامت باتری را گاهی چک کنید؛ چون اگر باتری پلیمری فرسوده شود اصطلاحا بد کرده و امکان دارد که به دیگر قطعات لپ تاپ شما مانند : تاچ پد – قاب و پنل و خصوصا مدار شارژ و مجموعه قطعات آن نیز آسیب برساند. اگر دستگاه شما بسیار داغ کرد یک تایم کوتاه از اون استفاده نکنید تا خنک شود یا از کول پد ( خنک کننده ) لپ تاپ استفاده کنید تا عمر باتری آن افزایش یابد. در ویدیو زیر می توانید یک نمونه از مراحل تعویض باتری داخلی و مشاهده کنید.

شرکت لنوو در رابطه با باتری اینترنال می گوید که به علت داخلی بودن و نزدیک بودن به دیگر قطعات گرم تر است و با رطوبت و ضربه دیدن آسیبی نمی بیند. اما امکان دارد که سیستم شما بیش از حد داغ کند.

لنوو

برای سفارش و خرید می توانید به پارتاکو اعتماد کرده و تعمیر یا تعویض قطعات لپ‌تاپ خودتون رو به ما بسپارید.