اینترنت استار‌لینک در ایران ! شدنی یا نشدنی؟!

چند وقته که بخاطر اوضاع اینترنت و طرح های ارائه شده برای اصلاح اینترنت که اکثرمون ازش خبر داریم حال دل کسی خوب نیست. اما به تازگی یه خبر هایی راجع به اینترنت استار‌لینک به گوش میرسه که برخی از کاربران پر توقع را امیدوار می‌کنه! شاید تا الان حدث زده باشید می‌خوایم در مورد چی حرف بزنیم!؟ بله اینترنت ماهواره ای استارلینک که مدتیه توسط ایلان ماسک معروف و شرکت اسپیس ایکس عرضه شده و اومده تا امید بخش اینترنت پر سرعت و بدون محدودیت برای استفاده های بهتر باشه.

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم

ایلان ریو ماسک ( Elon Reeve Musk ) که طبق اخرین براورد ها در جایگاه ثروتمند ترین فرد جهان قرار دارد در چند سال اخیر پروژه هایی عجیب و میلیون دلاری را اغاز کرده که اکثر این پروژه ها جای تامل دارند.( پروژه های خفن ) اما پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک که یکی از پر هزینه ترین و بزرگترین پروژه های ماسک به شمار میرود و اهدافی که این پروژه در پی دارد عبارت‌اند از : اینترنت پر سرعت و بدون محدودیت و مهم تر از همه : ارزان !

ماجرای رایگان بودن اینترنت استار‌لینک !

ایلان ماسک مدیر و بنیانگذار اسپیس ایکس در مصاحبه ای که مرتبط با این پروژه بوده ؛ به رایگان بودن این اینترنت STARLINK در بلند مدت اشاره کوچکی کرده اما نکته اینجاست که تا وقتی تمامی پرتاب های ماهواره ای  این پروژه صورت نگیرد و پوشش کلی این طرح فراهم نشود امکان استفاده از این اینترنت به صورت رایگان فراهم نمی شود. پس الان به اینترنت رایگان ماهواره ای دلخوش نباشید

برای استفاده از سرویس های اینترنتی اسپیس ایکس باید چه تجهیزاتی داشته باشیم؟

برخلاف اینترنت مخابراتی که در حال حاضر کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند، برای استفاده از خدمات اینترنت ماهواره ای نیاز به تجهیزات خاصی داریم که شامل گیرنده یا انتن مخصوص، مودم و چند رابط مخصوص می‌باشد که شرکت استار لینک این تجهیزات را ارائه میکند.

درحال حاضر به 4 دلیل امکان استفاده ازاینترنت استارلینک در ایران ممکن نیست

مشکل اول شرکت اسپیس ایکس قصد ندارد این سرویس را به صورت غیر قانونی ارائه دهد و امکان مشکل ساز شدن و ایجاد اختلال در ماهواره های چین و روسیه با اعمال این پروژه زیاد است،ایلان ماسک اعلام کرده که این سرویس ها فقط با موافقت دولت ها ارائه میشوند.

مورد دوم  ایران با اجرایی کردن طرح صیانت قصد ملی کردن پروژه اینترنت را دارد و احتمالاً سختگیرانه با این موضوع برخورد کند، و به احتمال زیاد طبق گفته های مدیر عامل اسپیس ایکس این سرویس  با اجازه دولت ها ارائه می‌شود.بنابراین  تا اطلاع ثانوی این سرویس در ایران غیر قانونی است.

مورد سوم  ایران با اجرایی کردن طرح جدید پروژه اینترنت را دارد و احتمالاً سختگیرانه با این موضوع برخورد کند، و به احتمال زیاد طبق گفته های مدیر عامل اسپیس ایکس این سرویس  با اجازه دولت ها ارائه می‌شود.بنابراین  تا اطلاع ثانوی این سرویس در ایران غیر قانونی است.

دلیل بعدی تحریم هااست که ممکن است طبق این تحریمات سرویس های ارائه شده با مشکل مواجه شود.

از اینجا به بعد : برای علاقه مندان به اینترنت استارلینک !

شرکت اسپیس ایکس (Space X) در اوایل سال 2018‌ فعالیت خود را در زمینه اینترنت ماهواره ای با پرتاب 2 ماهواره مخابراتی بنام های : Tan Tan A و Tan Tan B به فضا اغاز کرد. این دو ماهواره شروع داستان اینترنت استار لینک بودند. لازم به ذکر است که تا پیش از استارلینک نیز اینترنت ماهواره ای در برخی کشور ها مانند ایالات متحده وجود داشته است. اما علت مطرح شدن استار لینک موضوعیه که ما در این مقاله به اون میپردازیم.

پس از ارسال ماهواره های مخابراتی و ازمایش های متعدد در این زمینه،خط تولید ماهواره های استارلینک در واشنگتن راه اندازی شد. پس از آن، یک محموله که حاوی 60 ماهواره خوشه ای بود با موشک فالکن 2 به فضا پرتاب شد. این تکنولوژی تولید انحصاری این شرکت است . پروژه پرتاب این 60 ماهواره آزمایشی بوده و آنها اکنون از رده خارج شدند. اما اسپیس ایکس در فاصله کم و در  مه 2019 تعداد 60 عدد ماهواره دیگر نیز به فضا فرستاد که جنبه عملیاتی این پروژه را داشتند. و با نام استار لینک ورژن 1 (STARLINK Version 1) شناخته می‌شوند.

ویژگی های ماهواره های اینترنت استار‌لینک

دلیل مطرح شدن این شرکت تفاوت قیمت بالایی ا‌ست که با سایر ماهواره ها دارد. هر ماهواره این شرکت 227 کیلوگرم وزن دارد وشامل پهنای باند 20 گیگابیت بر ثانیه می‌باشد. یک از ویژگی‌های جالب این ماهواره نحوه جدا سازی منحصر به فرد آن‌هاست که ماهواره های عادی به شکل انفجاری یا فنری از موشک جدا می‌شوند اما شرکت اسپیس ایکس روشی نوین برای این کار ایجاد کرد. موشک حاوی ماهواره  وقتی به نقطه مورد نظر خود می‌رسد یک دور درجای خودش می‌چرخد و به وسیله نیروی گریز از مرکز باعث ازاد سازی میله ای میشوند که وظیفه ثابت نگهداشتن ماهواره ها را دارند، با این روش تمامی 60 ماهواره  در جای خود قرار می‌گیرند.

ممکن است شاهد افزایش سرعت و کاهش قیمت سرویس ها تا سال 2025 باشیم. چون به گفته شرکت اینترنت استار‌لینک قرار است پرتاب ماهواره های بیشتری انجام شود. اما هر کنشی که از سمت بشر صورت میگیرد به طور طبیعی علاوه بر واکنش های مثبت واکنش های منفی نیز به همراه دارد.

از دیگر ویژگی های این ماهواره میتوان به داشتن پنل تنها در یک سمت ماهواره اینترنت استارلینک اشاره کرد،ماهواره های عادی دو عدد پنل خورشیدی دارند اما ماهواره های این شرکت با تکنولوژی انحصاری خود ماهواره هایی با یک پنل تولید نمود، که این ویژگی باعث:

  1. آزاد‌سازی متفاوت با دیگر ماهواره ها
  2. کاهش هزینه ساخت
  3. آسان سازی فرایند ساخت

اما پیش از استارلینک شرکت ایریدیوم (Iridium) رکورد دار ارزان ترین سرویس اینترنت ماهواره ای بود. اما قیمت تمام شده برای هر ماهواره این شرکت حدود 5000000 دلار بود که این مبلغ برای شرکت استارلینک به ازای هر ماهواره حدود 250000 دلار است.

آیا ماهواره‌های استار لینک باعث ایجاد زباله‌های فضایی می‌شوند؟

این پروژه اینترنت استار‌لینک نیز یک سری منتقد به ‌همراه دارد. از یک طرف فعالان محیط زیست نگرانی پسماند های فضایی (space trash) را دارند و معتقدند که با کامل شدن پروژه استارلینک حجم زیادی از زباله های فضایی در جو رها میشوند و امکان مشکل ساز شدن آن ها بسیار زیاد است  زیرا از جهتی باعث آلوده شدن محیط فضا توسط ماهواره استارلینک می‌شود و امکان خطر ساز بودن این زباله ها با ورود به جو زمین برای ساکنین زمین  مورد بحث است.

و از طرفی ستاره شناسان و فعالان در حوزه نجوم بر این باورند که ماهواره های استار لینک باعث ایجاد الودگی شدید نوری و  ایجاد مشکل در رصد کردن اسمان شب میشود.

اما ایلان ماسک مدیر عامل اسپیس ایکس و سرپرست این پروژه اینگونه پاسخ داد:

ماهواره هایی که برای اینترنت استار‌لینک در فاصله 500 کیلومتری از جو قرار میگیرند و زباله های آن ها طی مرور زمان از بین میروند و میسوزند و هیچگونه خطری برای جو زمین ندارند و ماهواره های این شرکت به نحوی طراحی و تولید شدند که نور را منعکس نکنند و تنها در مرحله اول پرتاب و در فاصله 100 کیلومتری این نور ها با چشم غیر مسلح قابل رویت میباشند،از طرفی ستاره شناسان امروزه از ابزار هایی مانند تلسکوپ هابل برای رصد اسمان استفاده میکنند که این نور ها روی رصد با این تلسکوپ مشکلی ایجاد نمیکند.

از این که با پارتاکو همراه بودید سپاسگذاریم.