استخراج بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

استخراج بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟ اگر بیت کوین به گوش تان خورده باشد، احتمالاً در مورد استخراج بیت کوین نیز شنیده اید. (به مفهوم “ایجاد” بیت کوین از رایانه). متن زیر یک نمای کلی درباره عملکرد ماینر بیت کوین و نحوه عملکرد آن به شما ارائه می دهد.

خلاصه استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین فرآیند به روزرسانی دفترچه معاملات بیت کوین است که تحت عنوان بلاکچین شناخته می شود. استخراج با اجرای رایانه های بسیار قدرتمند موسوم به ASICs انجام می شود. این مسابقه با سایر استخراج ها در تلاش برای حدس زدن یک شماره خاص است. اولین ماینر که شماره برای به روزرسانی معاملات تخمین بزند و همچنین پاداش بیت کوین های تازه استخراج شده را دریافت می کند (در حال حاضر این پاداش 12.5 بیت کوین است).

امروز، برای سودآوری با استخراج بیت کوین، باید سرمایه گذاری زیادی در تجهیزات، سرمایش و ذخیره سازی انجام دهید. به یاد داشته باشید استخراج بیت کوین با رایانه شخصی یا GPU در خانه امکان پذیر نیست. شما می توانید سود خود را با استفاده از یک ماشین حساب ماینر بیت کوین محاسبه کنید.

در اینجا کارهایی که باید برای شروع کار با استخراج بیت کوین انجام دهید:

این استخراج بیت کوین به طور خلاصه است. اگر می خواهید توضیحی دقیق تر در مورد استخراج معادن بخوانید این پست را بخوانید. در اینجا آنچه را پوشش خواهم داد:

1. استخراج بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک جایگزین غیر متمرکز برای سیستم بانکی است. این بدان معنی است که سیستم می تواند بدون هیچ گونه مرجع مرکزی وجهی را از یک حساب به حساب دیگر منتقل کند. با داشتن مركز معتبر، انتقال پول آسان است. فقط به بانکی بگویید که می خواهید 50 دلار را از حساب خود حذف کنید و آن را به حساب شخص دیگری اضافه کنید. در این مثال، بانک توان این کار را دارد، زیرا این بانک تنها شخصی است که مجاز به به روزرسانی دفترچه ای است که تعادل همه افراد را در سیستم نگه می دارد.

از طرف دیگر بیت کوین سیستمی را ایجاد می کند که دارای یک دفترچه غیر متمرکز است. این امکان را به کارگران مستقل می دهد بدون اینکه به آنها قدرت زیادی بدهد ، دفترچه را به روز کنید.

چگونه ماینینگ کار می کند؟

هر شخصی که بخواهد در به روزرسانی معاملات بیت کوین که به blockchain معروف است، شرکت کند این امکان برای اون بدون هیچ محدودیتی فراهم است. تمام آنچه شما نیاز دارید این است که یک شماره تصادفی را حدس بزنید که معادله ای را که توسط سیستم ایجاد می شود، حل کند.

حتما به نظر ساده می آید!

البته این حدس زدن همه توسط کامپیوتر شما انجام می شود. رایانه شما هرچه قدرتمندتر باشد، با محاسبات بیشتر در یک ثانیه، شانس برنده شدن در این بازی را افزایش می یابد. هرچه بیشتر درست محاسبه کنید، بیت کوین کسب می کنید و می توانید “صفحه بعدی” معاملات بیت کوین را در در اختیار داشته باشید. راه حل معادلات بسیار دشوار است اما اعتبار آن بسیار آسان است. می توانید مکعب روبیک را به عنوان مثال خوبی برای این امر تصور کنید.

فرآیند ماینینگ به طور خلاصه

هنگامی که رایانه ماینینگ شما درست محاسبه می کند، تعیین می کند که معاملات در بلوک بعدی معاملات روی بلاکچین درج شده است. کامپایل این بلوک نشانگر لحظه شکوه و عظمت شما است، زیرا اکنون تبدیل به یک بانکدار موقت بیت کوین شده اید که می توانید معاملات بیت کوین را به روز کنید.

بلوک معاملاتی که شما ایجاد کرده اید، به همراه راه حل های شما، به کل شبکه ارسال می شود تا رایانه های دیگر بتوانند آن را تأیید کنند. هر کامپیوتری که راه حل شما را تأیید کند، نسخه خود را از مبادله معاملات بیت کوین با تراکنش هایی که شما تصمیم گرفتید در این بلوک قرار دهید، به روز می کند.

این سیستم مقدار ثابت بیت کوین تولید می کند (در حال حاضر 12.5) و آنها را به عنوان جبران هزینه و زمان صرف شده برای حل مسئله ریاضی به شما پاداش می دهد. علاوه بر این، شما هرگونه هزینه تراکنش را که به معاملات شما در بلوک بعدی وارد شده پرداخت می کنید. تمام معاملات موجود در بلوکی که اخیراً وارد کرده اید، اکنون توسط شبکه بیت کوین تأیید شده و عملا غیر قابل برگشت هستند.

به این سیستم ها ماینر می گویند

به این دلیل که این فرآیند به “استخراج” Bitcoin های جدید در سیستم کمک می کند. اما اگر به این موضوع فکر کنید، استخراج فقط بخشی روند تأیید معاملات است. بنابراین نامش کمی گمراه کننده است، زیرا هدف اصلی از استخراج معادن، نگهداری دفترچه به صورت غیر متمرکز است.

از آنجا که استخراج بر اساس شکلی از حدس و گمان است، هر بار که یک ماینر مختلفی شماره را حدس می زند و حق به روزرسانی blockchain را خواهد داشت. البته، ماینرهایی که قدرت محاسباتی بیشتری دارند مراتب بیشتری موفق می شوند، اما با توجه به قانون احتمال آماری، بعید به نظر می رسد که هر بار که همان ماینر موفق شود.

2. مشکلات استخراج

اکنون که می دانید استخراج بیت کوین چیست، ممکن است فکر کنید، “چه عالی! پول رایگان! کجا ثبت نام کنم؟” خوب، نه عجله نکنید…!

ساتوشی ناکاتومو، مخترع بیت کوین، قوانین استخراج معادن را به شکلی تدوین کرد که هرچه قدرت استخراج شبکه بیشتر شود، حدس زدن جواب مسئله ریاضی استخراج سخت تر خواهد بود. بنابراین مشکل فرآیند استخراج در واقع خود سازگاری با نیروی استخراج انباشته شده در شبکه است. اگر ماینرهای بیشتری به شبکه بپیوندند، حل مسئله سخت تر خواهد شد. اگر بسیاری از آنها کنار بروند، آسان تر می شود. این به عنوان مشکل استخراج شناخته می شود.

تنظیم مشکل

مشکل برای تنظیم جریان بیت کوین جدید در سیستم، خود تنظیم است. در یک معنا، این کار برای کنترل تورم انجام شد. مشکل استخراج  به گونه ای تنظیم شده است که بطور متوسط هر ده دقیقه یک بلوک جدید اضافه می شود. به یاد داشته باشید، این به طور متوسط است. ما می توانیم دو بلوک دقیقه به دقیقه اضافه کنیم و یک ساعت برای بلوک بعدی صبر کنیم. در دراز مدت، این به طور متوسط حتی به ده دقیقه نیز می رسد. تنظیم مشکل هر 2016 بلوک (به طور متوسط هر 2 هفته) به صورت بازگشتی انجام می شود.

یعنی هر 2016 بلوک سیستم به قبل از 2016 بلوک ها نگاه می کند و میانگین زمان بلوک را محاسبه می کند. اگر کمتر از 10 دقیقه طول بکشد این مشکل را افزایش می دهد، اگر بیش از 10 دقیقه باشد آن را پایین می آورد.

3. سخت افزار استخراج بیت کوین

Cpu ماینینگ

وقتی بیت کوین برای اولین بار شروع به کار کرد، تعداد ماینرها زیاد نبود. در حقیقت، ساتوشی مخترع بیت کوین و دوستش هال فینی که یک زن و شوهر بودند در آن زمان با کامپیوتر شخصی خود بیت کوین را استخراج کردند. استفاده از CPU (واحد پردازش مرکزی – مغز کامپیوتر شما) برای استخراج بیت کوین در سال 2009 کافی بود، از آنجا که مشکل استخراج بسیار کم بود. با شروع بیت کوین، مردم به دنبال راه حل های قدرتمندتری برای ماینر بودند.

GPU ماینینگ

GPU (واحد پردازش گرافیک) یک جزء ویژه است که برای انجام محاسبات پیچیده تر به رایانه ها اضافه شده است. در ابتدا GPU این امکان را فقط برای گیمرها فراهم می اورد تا بازی های رایانه ای را با نیازهای گرافیکی شدید اجرا کنند. به دلیل معماری آنها، GPU ها در زمینه رمزنگاری رواج پیدا کردند. مردم همچنین شروع به استفاده از آنها برای استخراج بیت کوین کردند. برای مثال، قدرت استخراج یک GPU برابر است با حدود 30 CPU.

FPGA ماینینگ

FPGA قطعه ای از سخت افزار است که می تواند برای اجرای مجموعه ای از محاسبات به یک کامپیوتر متصل شود. آنها دقیقاً مانند GPU هستند اما ۳۰۰۰ برابر سریعتر. نکته منفی این است که پیکربندی آنها دشوارتر است، به همین دلیل معمول است که از آنها برای ماینینگ مثل Gpu ها استفاده نمی شدند.

ASIC ماینینگ

در حدود سال 2013، نسل جدیدی از ماینینگ معرفی شد: ماینینگ ASIC مخفف Application Specific Circuit Integrated است. ASIC قطعات سخت افزاری هستند که فقط به منظور استخراج بیت کوین تولید می شوند. بر خلاف GPU ،CPU و FPGA، از آنها نمی توان برای انجام کار دیگری استفاده کرد. عملکرد آنها به سختی کدگذاری در ماشین و امروزه ماینینگ ASIC استاندارد فعلی استخراج است.

برخی از ماینرهای اولیه ASIC پدید آمدند اما خیلی زود منسوخ شدند. با اینکه آنها در سال 2013 شروع به کار کردند، این فناوری به سرعت تکامل یافت و ماینینگ های قدرتمند جدید هر شش ماه یک بار بیرون می آمدند. بعد از گذشت حدود سه سال از رقابت دیوانه وار این فن آوری، سرانجام به یک مانع تکنولوژیکی رسیدیم و اوضاع کمی سردتر شد.

4. استخرهای استخراج بیت کوین

ماینینگ بسیار رقابتی است. حتی اگر بهترین ماینر ممکن را در آنجا خریداری کنید، در مقایسه با مزارع حرفه ای ماینینگ بیت کوین با باز هم ضرر بزرگی دارد. به همین دلیل استخرهای ماینینگ به وجود آمدند. این ایده ساده است – ماینرها برای تشکیل “استخر” در کنار هم جمع می شوند تا بتوانند قدرت ماینینگ خود را با هم ترکیب کرده و به صورت موثرتری با هم رقابت کنند.

هنگامی که استخر موفق به پیروزی در رقابت شود، بسته به میزان قدرت ماینینگ در هر یک از آنها، پاداش بین اعضای استخر پخش می شود. به این ترتیب، حتی ماینرهای کوچک نیز می توانند به بازی ماینینگ بپیوندند و شانس کسب بیت کوین را داشته باشند (هرچند که فقط بخشی از پاداش دریافت می کنند)

5. آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

پاسخ کوتاه این است “احتمالاً نه”؛ و پاسخ صحیح این است: “این به عوامل زیادی بستگی دارد.” برای محاسبه سودآوری ماینر بیت کوین، موارد زیادی وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. بیایید آنها را تجزیه کنیم.

Hashrate (ماینر شما چقدر قدرتمند است)

Hash یک مسئله ریاضی است که به ماینر برای حل آن نیاز دارید و hashrate به عملکرد ماینر شما اشاره دارد اینکه چه تعداد حد و گمان را کامپیوتر شما می تواند در هر ثانیه درست کند.

پاداش بیت کوین

تعداد بیت کوین های ساخته شده در هنگام پیدا کردن یک راه حل توسط ماینر به عبارت دیگر، “بلوکی را حل شده و این تعداد از 50 بیت کوین در سال 2009 شروع شد و الان هر نصف بلوک 210،000. تعداد فعلی بیت کوین اعطا شده در هر بلوک 12.5 است.

مشکل ماینینگ

عددی که بیانگر چگونگی استخراج بیت کوین در هر لحظه با توجه به میزان قدرت ماینر فعال در سیستم است.

هزینه برق

برای محاسبه سودآوری باید نرخ برق خود را بدانید که معمولاً در صورتحساب ماهانه برق شما می توان یافت. دلیل این امر مهم این است که ماینرها برق مصرف می کنند، چه بخاطر بهره برداری از ماینر و چه برای خنک کنندگی آن

افزایش سختی در هر سال

این احتمالاً مهمترین متغیر است. از آنجایی که هیچ کس نمی تواند میزان پیوستن ماینرها به شبکه را پیش بینی کند، هیچ کس نمی تواند حدس بزند که این کار برای ماینر در شش هفته، شش ماه یا شش سال چقدر دشوار است.

6. نحوه استخراج بیت کوین: راهنمای مرحله به مرحله

7. انواع دیگر ماینرها

Cloud Mining

به معنای این است که شما تجهیزات فیزیکی ماینینگ خریداری نکنید بلکه قدرت محاسبات را از یک شرکت ماینر اجاره می کنید و با توجه به میزان قدرت ماینینگ خود، حقوق دریافت می نمایید. در ابتدا، این یک ایده بسیار خوب به نظر می رسد، زیرا لازم نیست همه دردسرهای خرید تجهیزات گران قیمت، انبار کردن آن، خنک کردن آن و نظارت بر آن را داشته باشید.

استخراج از تلفن همراه

برخی از برنامه های تلفن همراه ادعا می کنند که بیت کوین را در تلفن شما مین گذاری کرده است. در حالی که از لحاظ تئوری، این امکان وجود دارد، به دلیل مقایسه تلفن های کم پردازش با ماینرهای ASIC، احتمالاً با سرعت بسیار بیشتری باتری تلفن خود را تخلیه کرده و در عوض بخش بسیار کمی از بیت کوین را تهیه خواهید کرد.

وب ماینینگ

در جایی حدود سال 2017، مفهوم وب ماینینگ معرفی شد. به عبارت ساده، وب ماینینگ به صاحبان وب سایت اجازه می دهد تا قدرت پردازنده بازدید کنندگان را “ربوده” و از آنها برای ماینینگ بیت کوین استفاده کنند.

منبع: 99bitcoins