ارتقا رم لپ تاپ را به سادگی و در سه سوت انجام دهید!

من یک لپ تاپ دارم که مدتی هست به خاطر ظرفیت بسیار کم رم، دچار افت سرعت شده. امروز با هم نگاهی به روش ارتقا رم لپ تاپ داریم و به بررسی نکات مهمی می‌پردازیم که باید هنگام انجام این کار در نظر داشته باشید.

اما یک سری سوال درباره چگونگی استفاده از ماژول‌های رم برای ارتقا رم لپ تاپ و افزایش سرعت لپ تاپ وجود داره و این مقاله هم به همه این سوالات پاسخ خواهد داد.

فهرست عنوان ها (برای پیمایش سریع روی عنوان موردنظر کلیک کنید)

چگونه بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

ماژول‌های رم طوری طراحی شده اند که داخل لپ تاپ با سیستم خنک کننده داخلی و سرعت بالا، به بهترین شکل ممکن کار کنند. در رابطه با ارتقا رم لپ تاپ، اول مطمئن شوید که امکان ارتقا لپ تاپ شما وجود داره.

متاسفانه، برخی از لپ تاپ‌ ها قابل ارتقاء نیستند. مثل مک بوک‌ها و بعضی سیستم‌های ویندوزی که در این سیستم‌ها، رم روی مادربورد لحیم شده. این یعنی، امکان ارتقا رم وجود ندارد.

برای اینکه بفهمید آیا رم لپ تاپ قابل ارتقا هست یا خیر، می‌توانید نرم‌افزاری مثل CPU-Z را دانلود کرده تا مشخصات سیستم شما را بررسی کند. همچنین، می‌توانید بهترین اطلاعات را در این زمینه، از تولید کننده لپ تاپ دریافت کنید.

چگونه بفهمیم رم لپ تاپ قابل ارتقا است؟

اگر رم لپ تاپ شما قابل ارتقاء هست، به چند نکته توجه داشته باشید. برخی از لپ تاپ‌ها، رم لحیم شده دارند به همراه یک اسلات رم دیگر. بعضی از لپ تاپ‌ ها، دارای دو اسلات رم قابل ارتقاء هستند.

به این ویژگی‌های لپ تاپ توجه داشته باشید. چون این نکات بر تعداد ماژول‌های رمی که باید بخرید و همچنین میزان رمی که می‌توانید اضافه نمایید، تاثیرگذار هستند.

دو عدد اسلات رم لپ تاپ

مراحل ارتقا رم لپ تاپ

حالا به موضوع نحوه ارتقا رم لپ تاپ می‌پردازیم. بعضی از لپ تاپ‌ها، یک قاب اختصاصی برای راحت تر شدن ارتقا سیستم دارند. اما برای ارتقا بیشتر لپ تاپ‌ها، باید قاب پشت را بردارید. اجازه بدید این لپ تاپ را باز کنیم و مراحل را با هم مرور کنیم:

  1. اول از همه، لپ تاپ را قبل از جدا کردن هر قطعه ای، خاموش کنید. ممکنه تعدادی پیچ وجود داشته باشه که باید آنها را جدا کنید.
  2. پس حتماً هر پیچی که می بینید را جدا کنید. این لپ تاپ خاص، پیچ‌های خیلی کمی داره. اما بعضی از لپ تاپ‌ها، یک سری پیچ مخفی هم زیر پایه‌ها دارند.
  3. اگر پیچ‌ها را باز کردید اما همچنان امکان باز شدن پنل پشت لپ تاپ وجود نداشت، این پایه‌ها را برداشته و ببینید که زیر آنها هم پیچی هست یا نه.
  4. حالا که پیچ‌ها را جدا کردیم، نکته مهم بعدی که باید به اون توجه داشته باشیم این هست که در بعضی از لپ تاپ‌ها، دو سایز پیچ وجود دارد.
  5. پس وقتی پیچ‌ها را کنار می‌گذارید، حتماً ترتیب درست را رعایت نمایید تا بعداً بتوانید آنها را به ترتیب درست بپیچید.
  6. حالا برای ارتقا رم لپ تاپ قاب پشت را بر می‌داریم. ممکنه برای برداشتن این قاب نیاز به استفاده از یک ابزار مخصوص (قاب باز کن) داشته باشید.
  7. من قبلاً چند بار این کار را برای این لپ تاپ انجام دادم و میدونم که گاهی اوقات، برای جدا کردن پنل پشت اون، باید از این ابزار کوچک استفاده کنم.

نصب رم جدید در لپ تاپ

  1. خب، حالا پنل پشت را یک جای امن قرار بدید. پنل پشت که باز شد، محل قرارگیری اسلات‌ها را پیدا کنید.
  2. همانطور که مشاهده می‌کنید، این لپ تاپ خاص فقط یک اسلات قابل ارتقاء برای نصب رم داره چون این، پیکربندی پایه این لپ تاپ هست. روی مادربورد این لپ تاپ، مقداری رم داخلی وجود داره و یک اسلات اضافه هم برای ارتقاء داره.
  3. حالا رم را در این اسلات خالی نصب می‌کنیم. اگر از قبل ماژولی در اینجا نصب باشه باید اون رو با فشار دادن این دو زبانه فلزی از دو طرف باز کنید تا ماژول رم خارج بشه.
  4. من از ماژول رم DDR4 استفاده می‌کنم و مدل 32 گیگابایتی این رم رو انتخاب کردم. چون تنها یک اسلات حافظه داریم و قصد دارم برای این سیستم، از حداکثر ظرفیت ممکن استفاده کنم.
  5. قبل از قرار دادن رم داخل اسلات رم، مطمئن شوید که بریدگی موجود در رم، با بریدگی کوچکی که روی اسلات مشاهده می‌ فرمایید، در یک راستا قرار داشته باشند.
  6. ماژول رم را در زاویه 45 درجه قرار داده و مطمئن شوید که جای درستی قرار گرفته. سپس، رم را محکم فشار دهید تا گیره‌های دو طرف، یک صدای تیک کوچیک بدهند و دو گیره موجود در دو طرف ماژول، محکم بسته شوند.

چگونه می‌توان 2 عدد رم نصب کرد؟

اگر دو ماژول رم دارید، اول ماژول پایینی و بعد ماژول بالایی را نصب کنید. یا اگر ماژول‌های رم شما در دو طرفِ این قسمت کوچک قرار دارند، آنها را به نوبت نصب کنید.

دو عدد رم نصب شده در لپ تاپ

پس از ارتقا رم لپ تاپ، کافیست پنل پشت را دوباره نصب کنید. سپس همانطور که قبلاً اشاره شد، پیچ‌ها را در محل درست نصب کنید.

پس از ارتقا رم لپ تاپ، پنل را ببندید
از ابزار مناسب برای بستن درب لپ تاپ استفاده کنید

مطمئن شوید که سیستم رم را شناسایی کرده است

حالا کار ارتقا رم لپ تاپ انجام شد. کافیست لپ تاپ را دوباره روشن کرده و مطمئن شوید که سیستم شما، ماژول‌های رم را شناسایی کرده است. برای این کار، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  1. بعد از روشن شدن کامپیوتر روی آیکن ویندوز کلیک کنید.
  2. روی آیکن تنظیمات که به شکل چرخ دنده هست کلیک کنید.
  3. روی system کلیک کنید؛ منوی سمت چپ را به سمت پایین اسکرول کرده و روی about کلیک کنید.
  4. با نگاهی به قسمت installed ram مطمئن شوید که حجم کل رم درست باشه.
مطمئن شوید که رم لپ تاپ به درستی نصب شده است

همانطور که مشاهده می‌کنید، ما در این سیستم خاص 32 گیگابایت رم DDR4 اضافه کردیم. در نتیجه حالا 36 گیگابایت رم در سیستم نصب است. چون قبل از آن هم یک رم 4 گیگابایتی روی مادربورد لحیم شده بود.

مطلب پیشنهادی: چگونه رم لپ تاپ را بفهمیم؟

ارتقا رم لپ تاپ به همین راحتی انجام شد!

خب من با موفقیت لپ تاپم رو آپگرید کردم و تونستم سرعت اون رو کمی بالا ببرم.

امیدوارم که این مقاله، به شما برای ارتقا رم لپ تاپ خودتان کمک کرده و نکات مفیدی رو در این زمینه به شما آموزش داده باشد. در صورتی که همچنان حس می‌کنید ارتقای رم لپ تاپ برای شما دشوار است، اصلا نگران نباشید! میتونید این کار رو به کارشناسان مجرب مرکز تعمیرات تخصصی پارت ایران بسپارید.

همچنین امیدواریم تاثیر رم در سرعت لپ تاپ را به خوبی احساس کنید و از افزایش سرعت لپ تاپ خود لذت ببرید!