تعمیر باتری لپ تاپ امکان پذیر است ؟! آموزش بهترین روش تست سلول باتری

تعمیر باتری لپ تاپ به روش اصولی

امروزه با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن باتری لپ تاپ ، همه به فکر چاره افتادن. البته بعضی از افراد قبلا هم در مورد تعمیر و یا تعویض سلول باتری لپ تاپ چیزهایی شنده اند .همانطور که میدونید باتری برای لپ تاپ به عنوان مزیت محسوب میشه . و به عنوان بزرگ ترین وجه تمایز لپ تاپ با کامپیوتر رومیزی شناخته می شود.  در مواقعی که لپ تاپ خاموش شده ، یکی از موارد قابل بررسی به عنوان علت روشن نشدن لپ تاپ معمولا به باتری آن مربوط است. در این مقاله می خواهم شما را برای یافتن بهترین روش جهت بازسازی باتری لپ تاپ یاری کنم. اگر باتری شما در زمان زودتر از آنچه که انتظار می رود تخلیه شده ظاهرا فرسوده شده است. بعضی وقت ها زودتر از زمان تخمین زده شده ( از باقی مانده شارژ ) و نسبت به آنچه که نمایشگر ویندوز نشان می دهد ، باتری تخلیه شده و دستگاه شما بطور ناگهانی خاموش می شود. در نهایت دلیل خاموش شدن زود هنگام لپ تاپ و یا علت شارژ نشدن دستگاه شما در اکثر مواقع به ایراد باتری لپ تاپ مربوط می شود. یکی از راه حل های تعمیر برخی از باتری ها ، تست و تعویض سلول باتری لپ تاپ هست . 


آیا باتری لپ تاپ قابلیت تعمیر دارد !؟

باتری لپ تاپ انواع گوناگونی دارد. این باتری ها از نظر فیزیکی در دو گروه : باتری داخلی و باتری پرتابل دسته بندی می شوند. اگر در مورد ساختار آن جستجو کنید متوجه خواهید شد که میزان انبوهی از این باتری ها به کمک مونتاژ 4 یا 6 عدد از انواع سلول لیتیوم یون 18650 تولید شده و توانایی لازم را برای ذخیره و تامین انرژی لپ تاپ را بدست خواهند آورد. در بعضی از مواقع 1 یا 2 عدد از این سلول ها خراب می شوند. در این زمان تعمیرکاربرای تست و تعویض سلول های گرد لیتیوم یونی دست بکار می شود.

آیا تعویض سلول باتری لپ تاپ بهترین راه حل خواهد بود ؟!

تصور می شود زمانی که باتری لپ تاپ از کار می افتد و یا خیلی زود شارژ خالی می کند میتوانیم با پیدا کردن سلول معیوب باتری و جایگزینی آن با یک سلول سالم برای مدت مدیدی از آن استفاده کنیم. این تصور حد زیادی به واقعیت نزدیک است.  شما می توانید به وسیله ضربه زدن و یا برش جعبه پلاستیکی به  چیدمان سلول ها نزدیک شوید. اما باید برای بازکردن قالب باتری لپ تاپ بسیار محتاط عمل کنید. باتری هایی که هنوز شارژ دارند یا شارژ کردن باتری که در هنگام باز کردن قوطی آسیب دیده است می‌تواند منجر به اتصالی و سوختگی مدار شود . آسیب به سلول باتری ممکن است باعث آتش سوزی گردد.

مرحله اول : بازکردن قالب سلول باتری و جدا کردن آنها است

ابتدا سعی کنید بدونه صدمه زدن به باتری آنها را از لفافه خود خارج کنید. پس از باز کردن قوطی پلاستیکی و یا کاور پوشش دهنده باتری، بهتر است برای امتحان دقیق سلول ها اتصال آنها را از یکدیگر جدا کرد. ابتدا سعی کنید بدون آسیب رسیدن به مدار و یا کابل های متصل کننده سلول ها را یکی یکی از هم جدا  کنید سپس پس با کمک مولتی متر می توانید سلول معیوب را پیدا کرده و آن را با سلول سالم جایگزین نمایید.

مرحله دوم : جدا سازی سلول های باتری است

سلول ها به یکدیگر متصل شده اند. برای تعمیر باتری و یا تعویض سلول 18650 باتری لپ تاپ ، لازم است ابتدا آنها را از یکدیگر جدا کنید . سلول ها معمولا به وسیله پایه های فلزی یا رشته های سیمی به یکدیگر متصل شده است. ممکن است یکی از آنها خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد. با تعویض سلول معیوب و جایگزین کردن آن می توانید سطح سلامت باتری را افزایش دهید.

مرحله سوم : پیدا کردن سلول معیوب و جایگزین کردن آن با سل باتری سالم ست

کمی دانش الکترونیک لازم است تا بتوانید تست سلول باتری را انجام دهید . البته تست سلول تکی 18650 به وسیله مولتی متر به عنوان مطمئن ترین روش ( شناخته شده ) برای عیب یابی مورد استفاده قرار می گیرد. تنها مشکل سلول معیوب در واقع تخلیه شدن زودهنگام انرژی الکتریکی آن می باشد.

معمولا اکثر سلول های باتری هایی که خیلی زود شارژ خالی می کنند معیوب هستند.

همانطور که می‌دانید باتری دو مولفه مهم دارد. یکی شدت جریان و دیگری ولتاژ است. هر کدام از این موارد ضعیف شود باطری سلامت خود را از دست میدهد. بهترین روش برای تست سلامت باتری استفاده از مولتی متر می باشد. انجام این آزمایش با مالتی متر دیجیتال بسیار ساده و راحت است.

برای انجام تست سلامت ولتاژ باتری قبل از هر چیز ز لازم است کلید مولتی متر را روی حالت V DC ولتاژ 20 ولت تنظیم کنید. سپس قطب مثبت و منفی باتری را مطابق شکل زیر در نظر بگیرید. کابل اتصال بخش منفی و مثبت مولتی متر را به قطب های مربوطه باتری متصل نمایید. اگر باتری شما ولتاژ کمتر از ۲ ولت را نمایش دهد باتری مرده است. هر کدام از سلول های ضعیف را دور بیندازید و برای همیشه با آن خداحافظی کنید.


نکته مهم

در برخی از مواقع هنگامی که سلول باتری لپ تاپ را تست می کنید ولتاژ بالاتر از 1.5 ولت را مشاهده می کنید اما عجیب است که باتری درست کار نمیکند برای اطمینان بیشتر از سلامت هر کدام از سلول ها می‌توانید از یک مقاومت 100 اهم و به صورت موازی با باتری استفاده نمایید در این هنگام اگر باتری به سرعت خالی شد یعنی معیوب است.

برای تعمیر باتری لپ تاپ به این نکات مهم توجه کنید


برای رفع مشکل باتری لپ تاپ تعویض بهتر است یا تعمیر

پیشنهاد ما برای تامین امنیت جانی دستگاه ، تعویض بجای تعمیر است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه همه چیز به سلول باتری لپ تاپ ختم نمی شود. ممکن است ریز قطعات نصب شده روی مدار کنترل باتری شما آسیب دیده باشند. نظر ما این است که برای پرداخت هزینه کمتر روی سلامت لپتاپ ریسک نکنید.اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید برای مدت کوتاهیی عاقبت بخیر می شوید . اما در صورت اشتباه در مرحله مونتاژ مجدد باتری ، مطعئن باشید با صدمات جدی به قطعات لپ تاپ مواجه خواهید شد . شک نکنید که اینبار بجای هزینه خرید باتری باید پرداخت مبلغ 3 برابری را برای تعمیر و یا خرید مادربرد لپ تاپ تجربه کنید.

Battery Cell Panasonic NCR 18650PF

  • مهمترین مولفه برای سنجش باتری لپ تاپ کیفیت ساخت سلول های باتری است.
  • اگر کیفیت سلول های باتری لپ تاپ شما پائین باشد مشکل شما با تعمیر باتری رفع نخواهد شد.
  • سلول های ضعیف به مادربرد لپ تاپ و سایر قطعات مدار شارژ آسیب می رسانند.

باتری اورجینال لیتیوم پلیمر لپ تاپ

  • طول عمر بالاتر
  • شارژ دهی بهتر
  • ضمانت کیفیت

چرا باتری های جدید تعمیر نمی شود

انواع باتری جدید لیتیوم پلیمر قابل تعمیر نیستند. معمولا لپ تاپ هایی که از باتری لیتیوم پلیمر استفاده می کنند از اصل یکتایی باتری پیروی می کنند. به این نکته توجه کنید که خراب شدن باتری های لیتیوم پلیمر افزایش حجم قابل توجهی را ایجاد می کند . اگر شما لپ تاپ نازک از سری اولترابوک دارید قبل از اینکه باد کردن باتری خراب دستگاه به سایر قطعات لپ تاپ آسیب برساند برای تعویض قطعه اقدام کنید.


 رفع مشکل نمایش اشتباه میزان شارژ باتری لپ تاپ

نمایش اشتباه میزان شارژ باتری لپ تاپ نسبت به انرژی که حقیقتاً در آن ذخیره شده است به علت پایین آمدن سطح سلامت باتری رخ می دهد. شما می توانید برای رفع مشکل نمایش اشتباه شارژ باتری آن را کالیبره نماید. کالیبره کردن باتری زمان نگه داشتن شارژ را افزایش نمی دهد. اما شما با تنظیم مجدد نمایش میزان شارژ باتری درصد خطای کاربر رو کاهش میدهید. پس از کالیبره کردن باتری دقیقاً می دانید دستگاه شما در چه زمانی خاموش خواهد شد.