وب کم | WEB CAMERA آموزش کاربرد های کمتر شناخته شده

امروز میخواهیم با وب کم آشنا شویم. حتما نام این سخت افزار بار ها به گوشتان رسیده است. البته وب کم ها برای کسی غریبه و ناشناخته نیست ! همانطور که می دانیم برای برقراری تماس های تصویری ( از طریق کامپیوتر ) نیاز به وب کم هست. وب کم یا همان Web-Camera  معمولا دوربین های دیجیتالی کوچیکی هستند که به کامپیوتر متصل می شوند . این وسایل کاربردی جزء دستگاه های ورودی محسوب می شود. این گجت های نسبتا قدیمی با استفاده از رابط هایی مثل USB و یا Fire wire به کامپیوتر متصل می شوند. این دوربین ها عکس های دیجیتالی راباسرعت بالا گرفته و از طریق شبکه ها به تله کنفرانس منتقل، و یک ارتباط تصویری زنده را نمایش میدهد.


برای معرفی دستگاه هایی که از وب کمرا استفاده می کنند ، نام لپ تاپ را نمیبرم چون امروزه بیشتر آنها به این قابلیت مجهز هستند و نیازی به صرف هزینه برای این سخت افزار ندارند. مگر اینکه  ( وب کم ) لپ تاپ شما دچار ایراد شده باشد. و یا اینکه انتظار کیفیت بیشتری را داشته باشید. 

ارزیابی وب کم ها ( بررسی کمیت و کیفیت انواع WEBCAM )

وبکم ها با امکانات و ویژگی های متفاوت تولید و به بازار عرضه شده اند. این تفاوت ساختاری علاوه بر اینکه بر روی کیفیت تصویر و کارایی این وسیله تاثیر می گذارد می تواند، قیمت انواع وبکم را نیز دگرگون کند. هنگام خرید Webcam علاوه بر اینکه شما باید به کمیت، کیفیت، سرعت فریم توجه کنید، بهتر است به چند مورد دیگر نیز  توجه نشان دهید. در ادامه به آن ها میپردازیم.

  • مهم ترین دلیل استفاده از وب کم برای لپ تاپ در مواقعی است که دسترسی های بیشتری برای تغییر زاویه دید ( لنز دوربین ) نیاز داشته باشید !

نحوه اتصال

موضوع دیگر در مورد وب کم ها ، نحوه اتصال آنها با دستگاه میزبان است. اکثر وب کم ها از طریق یو اس بی به کامپیوتر متصل میشود.پس اگر تمام پورت های USB استفاده شده است، از یک hub برای افزایش تعداد پورت ها استفاده کنید.

نرم افزار وب کم

نرم افزار های گوناگون برای دوربین های متفاوت ( یا همان وب کم ها ) در دسترس عموم هستند که بعضی از آن ها تصویر را نیز ویرایش می کنند. بسیاری از اینگونه برنامه ها به شما اجازه میدهند که کنتراست و درخشندگی و رنگ یک تصویر را تغییر دهید.

پس اگر برای شما ویرایش تصویر مهم است، هنگام خرید وبکم به ویژگی و ابزار هایی که نرم افزار وب کم در اختیارتان می گذارد، توجه کنید. امکاناتی همانند بالا بردن شفافیت تصویر، قوی تر کردن رنگ ها و همچنین ابزار های ویژه برای کنفرانس ها بسیار پر کاربرد هستند.

کاربرد های کمتر شناخته شده وب کم ها

همانطور که در ابتدا خدمت تان عرض نمودم یکی از کاربرد هایی که امروزه همه از وب کم ها می شناسند، برقراری تماس های تصویری و کنفرانس ها است. اما باید بگویم که وب کم ها در این کاربرد تنها خلاصه نمیشوند. بلکه کاربرد های جذاب دیگری هم دارند . برای آشنایی با آن ها با ما همراه باشید.

وب کم به عنوان سیستم امنیتی

با استفاده از نرم افزار های متفاوت، می توان از وب کم به عنوان دوربین امنیتی استفاده کرد ( با این کار ) تصویر وب کم ضبط می شود و به صورت آنلاین و لحظه ای در اینترنت به اشتراک می گذارند. شما می توانید در مکانی دیگر ، به وسیله اینترنت از تصویر ( وب کم ) استفاده کرده و محل مورد نظر را تحت کنترل خود قرار دهید.

معرفی و آموزش نرم افزار ضبط تصاویر ( فیلم و عکس ) به وسیله ( با کمک ) وب کم 

برای این کار، یکی از نرم افزار های Yawcam (ویندوز) یا VitaminD (ویندوز و مک) نصب کرده و سپس نرم‌افزار خود را به Live-Stream تنظیم کنید. در این صورت، تصویر ( وب کم ) به صورت ریموت مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین میتوانید نرم افزار را طوری تنظیم کنید تا اگر چیزی مقابل دوربین حرکت کند، هشدار دهد و تصویر را ضبط کند. همچنین برای نظارت بیشتر، می توانید نرم افزار را طوری تنظیم کنید که در زمان های معین شده از محیط مورد نظر عکس بگیرد.

 

 

استفاده از وب کم به عنوان بارکد خوان

خواندن بارکد و  کد های ( کیو آر کد )  با گوشی های هوشمند و نرم افزار های ساده ، امکان پذیر و راحت است.  اگر بخواهید با کامپیوتر هم این کار را انجام بدهید، با استفاده از وبکم  (که به کامپیوتر خود متصل کرده اید) امکان پذیر است. برای اینکار باید نرم افزار Bc Webcam را روی کامپیوترتان نصب کنید. سپس به اینترنت متصل شوید و بارکد را مقابل دوربین قرار دهید. در نتیجه ، بارکد مورد نظر شناسایی شده و لینک مرتبط با ان را در اختیار شما قرار می دهد.

 

سرگرمی و بازی با کمک وبکمرا

وب‌كم در هنگام بازي كردن نیز شما را در هيجان واقعي قرار مي دهد.مثلا سايت Newgrounds.com بازي هاي كوچكي را با فرمت فلش عرضه کرده است که با کمک وب کم خود میتوانید بازی کنید. برای انجام این کار به سایت نامبرده مراجعه کرده سپس به قسمت webcam Games بروید تا لیستی از بازی هایی که میتوان به کمک وب کم انجام داد،برای شما نمایان شود. سپس برنامه Flash-Player را نصب كنيد. و به نرم‌افزار فلش پلير اجازه دسترسی به Web cam را بدهید.

تشخیص دهنده چهره با کمک Webcam

شما میتوانید با نصب نرم‌افزار رایگان از سایت luxand.com ، به وب کم خود قابلیت تشخیص چهره را اضافه نمائید. یکی از کاربرد های این نرم افزار این است که مثلا هنگام ورود و شروع به کار ویندوز، چهره شما تشخیص داده شده و به آن وارد شوید.

خرید اینترنتی وب کم | WEB CAMERA

شاید در دروران کرونا و با توجه به برگزاری دوره های آنلاین و برای شرکت در کلاس های آموزش از راه دور ، به وب کم ( WEB_CAMERA ) نیاز پیدا کرده باشید. اگر قصدیر خرید وب کم از دیجیکالا را دارید، بهتر است به فروشگاه اینترنتی پارتاکو نیز سری بزنید. شما با فروشندگان پارتاکو به طور مستقیم در ارتباط هستید و می توانید سوالات مهم خود را از کارشناس فروش بپرسید.