عمق رنگ چیست؟ | Color Depth

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

عمق رنگ که با نام های bit depth, pixel depth, color depth شناخته می شود ، به تعداد بیت هر پیکسل موجود در یک رنگ خاص که بر روی نمایشگر لپ تاپ یا کامپیوتر نشان داده می شود می گوییم. هرچه عمق رنگ بیشتر باشد ، تصاویر نمایش داده شده توسط مانیتور کیفیت و وضوح بالاتری خواهند داشت. برای استانداردهای ویدیویی ، عمق بیت تعداد بیت های مورد استفاده برای هر جزء رنگ را مشخص می کند.

 

مقایسه:

تصاویر زیر ، یک عکس را با عمق رنگ های متفاوت به نمایش گذاشته است. همانطور که مشاهده می کنید ، هر چه تعداد رنگ های به کار رفته در عکس بیشتر باشد ، شاهد کیفیت و وضوح بالاتری خواهیم بود.

 

1-bit color:

تصاویر با این کیفیت ، معمولا فقط شامل 2 رنگ سیاه و سفید می باشد. بنابراین تنوع رنگ زیادی در این تصاویر مشهود نیست. این عمق رنگ معمولا در کامپیوترهای که از X window system پشتیبانی می کردند موجود بود.

 

2-bit color:

این عمق رنگ شامل 4 رنگ متفاوت بود. این عمق رنگ در سیستم های CGA ، NeXTstation اولیه در مقیاس خاکستری ، Macintoshes رنگی ، وضوح متوسط ​​Atari ST مشهود بود.

 

3-bit color:

این کیفیت تصویر شامل پشتیبانی از 8 رنگ بود که ترکیب رنگ های قرمز ، آبی ، سبز (RGB) از اینجا شروع شد. این عمق رنگ در رایانه های اولیه که دارای مانیتور بودند و کامپیوترهای ZX  Spectrum و BBC Micro.مشهود بود.

 

4-bit color:

این نوع عمق رنگ از 16 رنگ متفاوت پشتیبانی می کند که کیفیت و وضوح تصویر را به نسبت مورد های قبلی بهبود بخشیده است. با استفاده از EGA و با كمترین مخرج استاندارد VGA در وضوح بالاتر ، Macintoshes رنگی ، Atari ST با وضوح پایین ، Commodore 64 ، Amstrad CPC کاربرد داشت.

 

5-bit color:

در این تصاویر از 32 رنگ متفاوت به کار رفته است. برای اولین بار در Amiga chipset استفاده شد.

 

8-bit color:

تعداد رنگ های به کار رفته برابر 256 رنگ است. در نسخه های اولیه ی ویندوز بیشتر ایستگاه های کاری اولیه یونیکس ، VGA با وضوح پایین ، Super VGA ، Macintoshes رنگی ، Atari TT ، چیپ ست Amiga AGA ، Falcon030 ، Acorn Archimedes. هر دو X و Windows سیستم های مفصلی را ارائه داده اند كه سعی می كنند هر برنامه بتواند پالت خود را انتخاب كند ، كه اغلب منجر به ایجاد رنگهای نادرست در هر پنجره ای به غیر از پنجره با فوكوس می شود.

بعضی از سیستم ها یک مکعب رنگی را برای یک سیستم مستقیم رنگ در پالت قرار می دهند (و بنابراین همه برنامه ها از همان پالت استفاده می کنند). معمولاً معمولا از ترکیب رنگ آبی کمتر استفاده می شود ، زیرا چشم طبیعی انسان نسبت به رنگ قرمز یا سبز حساسیت کمتری به رنگ آبی دارد (دو سوم گیرنده های چشم طول موج طولانی تر را پردازش می کنند) اندازه های معروف:

  • 6 × 6 × 6 (رنگ های استاندارد وب) ، 40 رنگ برای یک شیب خاکی خاکستری یا ورودی های پالت قابل برنامه ریزی باقی می گذارد.
  • ·         8 × 8 4. بیت R و 3 بیت G  و همچنین 2 بیت B ، مقدار صحیح را می توان بدون استفاده از ضرب از یک رنگ محاسبه کرد. در اوایل تا اواسط دهه 1990 ، از جمله در سری کامپیوترهای سیستم MSX2 مورد استفاده قرار گرفت.
  • یک مکعب 6 × 7 × 6 ، 4 رنگ برای یک پالت یا خاکستری قابل برنامه ریزی باقی می گذارد.
  • یک مکعب 6 × 8 × 5 ، 16 رنگ برای یک پالت یا خاکستری قابل برنامه ریزی باقی می گذارد.

 

12-bit color:

4096 رنگ ، معمولاً از یک پالت کاملاً قابل برنامه ریزی (البته اغلب روی مکعب رنگی 16 × 16 × 16 تنظیم می شد). که در برخی از سیستم های Silicon Graphics ، سیستم های Color NeXTstation و سیستم های Amiga در حالت HAM قراردارد.

 

High color (15/16-bit):

سیستم high-color شامل 2 بایت (16 بیت) می باشد که در هر پیکسل ذخیره شده است. غالباً ، به هر جز component (R ، G و B) 5 بیت اختصاص داده می شود .  این سیستم از 32768 رنگ متفاوت پشتیبانی می کند. با این حال ، یک انتساب جایگزین که بیت بلااستفاده را مجدداً به کانال G اختصاص می دهد ، اجازه می دهد 65536 رنگ نشان داده شود ، اما شفافیت مورد نظر را دارا نیست. این عمق رنگ ها گاهی در دستگاه های کوچک با نمایشگر رنگی مانند تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرند و گاهی برای نمایش تصاویر عکاسی کافی محسوب می شوند.

 

18-bit color:

تقریبا کم هزینه ترین LCD ها این عمق رنگ را ارائه می دهند. که از ترکیب 262144 رنگ استفاده می شود. در نمایشگر های جدید ، معمولا از عمق رنگ 24 بیت به بالا استفاده می شود.

 

True color (24-bit)

این عمق رنگ تقریبا از هر رنگ R  ، G  و B 8 بیت پشتیبانی می کند. از سال 2018 به بعد معمولا از عمق رنگ 24 بیت برای تلفن های همراه ، تبلت ، لپ تاپ ، نوت بوک و اولترابوک ها استفاده می شود. همچنین اکثر فرمت های ذخیره سازی تصویر ، از این عمق رنگ به خوبی پشتیبانی می کنند.

 

Deep color (30-bit)

این عمق رنگ از مجموعه یک میلیارد رنگ یا بیشتر تشکیل شده است. معمولاً هر کدام از رنگ ها 10 بیت قرمز ، سبز و آبی است (10 bpc).

رابط HDMI 1.3 و کارت گرافیک Nvidia Quadro و برخی از محصولات مشابه از این عمق رنگ پشتیبانی می کنند.

 

36-bit color:

برای هر کانال رنگی یعنی R  ، G  و B تقریبا از 12 بیت پشتیبانی می کند که مجموع برابر 36 بیت می شود. یعنی حدو 68.71 میلیارد رنگ در هر پیکسل و یا به عبارتی 48 بیت در هر پیکسل.

 

48-bit color:

برای هر کانال رنگ از 16 بیت پشتیبانی می کند. که به عبارتی چیزی حدود 28.1 ترلیون رنگ در هر پیکسل می شود. و یا به صورت ساده تر 64 بیت رنگ در هر پیکسل.

نرم افزار های ویرایش عکس همچون فتوشاپ از 16 بیت رنگ در هر پیکسل پشتیبانی می کنند. همچنین دوربین های دیجیتالی از 12 بیت رنگ در هر پیکسل پشتیبانی می کنند.

 

منبع : ویکی پدیا

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه