تفاوت حافظه رم DDR4 با DDR3 و سایر نسل های RAM

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 5 نویسنده : دسته بندی :

RAM حافظه موقت کامپیوتر است که اطلاعات مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل و برنامه‌های مختلف را نگهداری می‌کند. زمانی که لپ تاپ یا کامپیوتر شما خاموش باشد ، اطلاعات ذخیره شضده در اینحافظه از بین می‌رود. رم به عنوان حافظه اصلی یا حافظه موقت یا حافظه نهان یا حافظه فرار سیستم رایانه ای شناخته می شود. حافظه‌های RAM که به شکل امروزی مشاهده می‌کنید در چهار نسل دچار تغییراتی بوده‌اند. در این مقاله قصد داریم تفاوت حافظه رم DDR4 با DDR3 وسایرنسل‌های حافظه موقت RAM را توضیح دهیم.

 

 

تفاوت DDR4 با سایر نسل‌های DDR چیست ؟

جدول زیر تفاوت انواع DDR را مشخص کرده است:

 

 

ویژگی‌های DDR3 :

  • سرعت انتقال داده: 800 تا 1600 MT/s
  • میزان برق مصرفی : 1.5 ولت
  • استفاده از تکنولوژی Dynamic ODT برای بهبود نوشتن اطلاعات
  • استفاده از معماری Fly-by

 

ویژگی‌های DDR4 :

  • سرعت انتقال داده: 2133 تا 3200 MT/s
  • میزان برق مصرفی : 1.2 ولت
  • استفاده از تکنولوژی Dynamic ODT برای بهبود نوشتن اطلاعات
  • استفاده از معماری Fly-by

 

تفاوت کلیدی DDR3 و DDR4

  • DDR4 در مقایسه با DDR3 مصرف انرژی کمتر و سریع تری دارد.
  • RAM DDR3 با نسل قبلی RAM سازگار است در حالی که RAM DDR4 با RAM نسل قبلی سازگار نیست.
  • RAM DDR3 دارای رابط 240 پین است. برعکس ، RAM DDR4 دارای رابط 288 پین است.

 
 
 

تفاوت ظاهری:

حافظه رم DDR3 برای اولین بار در سال 2007 و 7 سال بعد DDR4 وارد بازار شدند. اولین موردی که از نظر ظاهری در تفاوت DDR3 و DDR4 به نظر میرسد ، تعداد پین‌های آن‌هاست. DDR3 دارای 240 پین و DDR4 دارای 288 پین است که این مورد را به وضوح می‌توان در تصویر زیر مشاهده کرد.

 

 

تفاوت ولتاژ

هر دو RAM از نظر میزان ولتاژ بسیار متفاوت هستند. مانند دیگر اجزای سخت افزاری ، RAM نیز برای عملکرد به مقدار مشخصی از قدرت نیاز دارد. DDR3 هنگام استفاده در 1.5 ولت در حالی که RAM DDR4 در 1.2 ولت اجرا می شود. این مورد از نظر کاربران عادی ، نسبتاً بی ربط تلقی می شود. با این حال ، برای سرورهای بزرگ با هزاران ماژول جداگانه ، صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی می‌شود. علاوه بر این ، RAM های ولتاژ پایین تر بسیار پایدارتر در نظر گرفته شده اند.

 

سرعت کلاک

هر چه ما به RAM ، CPU ها یا GPU ها نگاه می کنیم ، سرعت کلاک سخت افزار باید در لیست اولین اولویت‌ها باشد. سرعت Clock در بیشتر موارد ، نه تنها بر عملکرد ، بلکه بر قیمت نیز تأثیر مستقیم دارد. هنگام مقایسه DDR3 با DDR4 تفاوت های قابل توجهی در سرعت کلاک وجود دارد.اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم ، اجازه دهید ببینیم که سرعت کلاک به چه معناست و چگونه بر عملکرد سیستم شما تأثیر می گذارد؟

همانطور که می‌دانید ، RAM به عبارتی حافظه کوتاه مدت رایانه شما است. این فاصله بین CPU و هارد دیسک شما است که داده های فوری را به هر ترتیب و در هر زمان قابل خواندن نگه می دارد. همانطور که همه ما احتمالاً می دانیم ، RAM در ظرفیت‌های مختلف وجود دارد: 2 گیگابایت ، 4 گیگابایت ، 8 گیگابایت و .... . این عدد منعکس کننده میزان مجاز ذخیره اطلاعات در هر زمان است. سرعت ساعت بر حسب مگاهرتز اندازه گیری می شود و اشاره می کند که RAM شما هنگام ارتباط با CPU با چه سرعتی می تواند این داده ها را بخواند و بنویسد. بنابراین ، به عنوان یک قاعده کلی ، معمولاً هنگام استفاده از برنامه های RAM با تقاضای بالا مانند Photoshop ، RAM با سرعت کلاک سریع‌تر بهتر است.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید ، RAM DDR3 دارای حداکثر سرعت 2133 مگاهرتز است. از طرف دیگر ، DDR4 از 2133 مگاهرتز شروع می شود و حداکثر 4800 مگاهرتز دارد ، بنابراین سرعت انتقال آن بسیار سریعتر است. یک امتیاز بزرگ دیگر برای DDR4 محسوب میشه. هرچه سرعت کلاک بالاتر باشه ، حجم بیشتری از اطلاعات بر روی این حافظه جابجا میشه. برای درک بهتر این موضوع ، جدول زیر دو حافظه DDR3-1866 و DDR4-3200 را با هم مقایسه کرده است.

 

 

الگوریتم تازه سازی ( Refresh Algoritm )

Refresh Algoritm ، به تعداد دفعاتی که RAM شما خود را تازه سازی می کند اشاره دارد تا اطمینان حاصل شود که RAM مدت زمان زیادی در حالت بیکاری قرار نگیرد. RAM قدیمی DDR3 از 2 الگوریتم مختلف استفاده می کرد. AR (Automatic Refresh)  و SR (Self-Refresh). بسته به سناریو و میزان استرس وارد شده به سیستم ، بین این دو تغییر می کند. با این حال ، DDR4 فقط از Refresh خودکار استفاده می کند. به این معنی که این عملیات به طور دائم تکرار می‌شود تا مطمئن شود هیچ اطلاعات جدیدی منتظر پردازش نیست. با مصرف RAM بسیار کمتر DDR4 ، راه را برای توسعه دهندگان هموار کرد که تنها از AR استفاده کنند.

 

تاخیر ( Latancy )

تاخیر یا زمان بندی حافظه ، تجزیه و تحلیل سرعت عمل RAM است که می تواند اقدامات مورد نیاز برای خواندن/نوشتن داده های ذخیره شده را انجام دهد. زمان بندی حافظه در نانو ثانیه اندازه گیری می شود و (معمولاً) در چهار پارامتر اصلی : CL ، RCD ، RP و RAS نمایش داده می شود.

هر پارامتر به عملکرد متفاوتی اشاره می کند که RAM باید هنگام قرار دادن داده های استفاده شده توسط یک برنامه انجام دهد. بدون داشتن بیش از حد فنی ، فناوری RAM را می توان مانند یک صفحه گسترده اکسل در نظر گرفت. هنگام ذخیره اطلاعات مورد نیاز برنامه های سیستم شما ، از سطرها و ستون ها استفاده می کند. بنابراین ، هنگامی که یک برنامه نیاز به استفاده از داده های ذخیره شده در RAM دارد ، RAM باید با قرار دادن ستون و سطر جداگانه ، داده های درخواست شده را پیدا کند. بنابراین ، به عنوان یک قاعده کلی ، زمان بندی سریعتر معمولاً به معنی عملکرد بهتر است.

با در نظر گرفتن این نکته ، لازم به ذکر است تأثیر سرعت سریع بر زمان رم شما چیست. نه بار از ده ، هرچه سرعت ساعت بیشتر باشد ، زمان تأخیر کندتر می شود. این لزوماً به این معنی نیست که RAM کندتر است ، فقط به این معنی است که زمان بندی آن کندتر است - و همانطور که می دانیم ، این تنها یک بخش است که عملکرد RAM را تشکیل می دهد.

برای بیان دقیق تر ، DDR3 در حال حاضر بر روی CL11 کار می کند که 13.75 نانو ثانیه طول می کشد تا خواندن کامل شود. از سوی دیگر ، DDR4 بر روی CL15 اجرا می شود که 14.06 نانو ثانیه طول می کشد تا همین کار را انجام دهد. تفاوت تقریباً 2 است ، بنابراین زیاد نیست ، اما قطعاً تفاوت است.

 

از این که با پارتاکو همراه بودید متشکریم. هرگونه سوالی در مورد این موضوع داشتید می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید. همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه