درباره پیکسل سوختگی صفحه نمایش لپ تاپ

تاریخ انتشار : 26 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 7 نویسنده : دسته بندی :

پیکسل سوخته، پیکسل مرده، پیکسل استاک یا گیرکرده و پیکسل داغ اصطلاحاتی هستن که ممکن است زیاد به گوش تان خورده باشد. اگر پیکسل ها خراب شوند به صورت لکه یا نقاط روشن یا تیره در صفحه نمایش قابل مشاهده هستند و عموما خرابی آن ها به دلیل مشکلات سخت افزاری است. پیکسل به عنوان اصلی‌ ترین جز تشکیل دهنده انواع نمایشگرهای امروزی است. در واقع پیکسل به کوچک‌ ترین واحد تشکیل دهنده تصویر می گویند که دارای طول و عرض و فاصله‌ای مشخص نسبت به محور افقی و عمودی صفحه نمایش می‌باشد. هر پیکسل از سه رنگ سبز و قرمز و آبی تشکیل شده است که رنگ های اصلی نمایشگر هستند و با ترکیب این سه رنگ می توانیم بقیه رنگ ها را بسازیم. اساس کار نمایشگرها هم به همین شکل است که بتواند سایر رنگ ها را از ترکیب این سه رنگ بسازد. پیکسل در انواع متداول نمایشگرهای LCD ،CRT و LED از خود نور و رنگی ندارد و این ویژگی‌ ها را از لامپ کاتدی و یا لامپ فلورسنت نمایشگر دریافت می‌ کنند اما در نمایشگرهای ارگانیک OLED پیکسل‌ ها وابستگی کمتری داشته و به بیانی ساده هر پیکسل خود یک منبع نوری محسوب می‌ شود.

 

 

پیکسل سوخته یا پیکسل سیاه

هر کدوم از پیکسل ها توسط یه ترانزیستور کنترل می شوند، و در صورتی که آن ترانزیستور خراب شود پیکسل مربوطه نیز دچار مشکل خواهد شد. پیکسل سوخته یا Dead Pixel به پیکسلی گفته می شود که همیشه خاموش است و به رنگ سیاه در می اید چون ممکن است به ترانزیستور برق نرسد. یعنی هیچ کدام از سه ساب پیکسل روشن نمی شوند. در هر صورت هنگامی که چنین اتفاقی برای نمایشگر می‌‌ افتد، به تعداد پیکسل‌ های سوخته نقاط سیاه رنگ همیشه دیده می‌ شوند و متاسفانه در این حالت هیچ راهی جز تعویض کلی پنل مانیتور یا تلویزیون وجود ندارد. و راه هایی چون ضربه زدن به پیکسل و یا استفاده از رنگ‌ های چشمک زن پی در پی معمولا جواب نمی دهد.

 

پیکسل گیر کرده یا Stuck Pixel

در بعضی مواقع یک یا دو تا از ساب پیکسل ها همیشه روشن می مانند که در این حالت یک رنگ غالب درست می شود مثلا یک پیکسل همیشه سبز یا همیشه آبی یا همیشه قرمز است، یا اگر دو تا از ساب پیکسل ها روشن بمانند ترکیبی از دو رنگ همیشه دیده می شود به این حالت پیکسل گیر کرده یا Stuck Pixel می گویند. ساده ترین راه تشخیص پیکسل مرده یا سوخته، ساخت و ایجاد صفحه نمایش تک رنگ است. (screen a single color) این کار را شما به راحتی می توانید انجام دهید.

 

وقتی مشکل پیکسل گیر کرده پیش میاید شاید در یکی از رنگ ها خود را نشان ندهد و پس می بایست نمایشگر را با چند رنگ مختلف تست کنید. اگه ساب پیکسل قرمز سوخته باشد، در رنگ هایی که نیاز به رنگ قرمز نیست، پیکسل گیر کرده مشخص نمی شود اما در رنگ قرمز، ساب پیکسل قرمز به رنگ مشکی در میاید.

 

پیکسل داغ (Hot Pixel)

پیکسل داغ یا معیوب دقیقا برعکس پیکسل سوخته می باشد یعنی تمام ساب پیکسل ها همیشه روشن اند به همین دلیل در نمایشگر یک پیکسل سفید دیده می شود. در صورت کاهش نور نمایشگر از شدت روشنایی پیکسل داغ کاسته و با افزایش نور، میزان روشنایی پیکسل داغ افزایش می‌‌ یابد. باید بگویم که تقریبا راه حل مثمر ثمر برای مشکل پیکسل سوخته و گیر کرده وجود ندارد چون مشکل سخت افزاری است و با نرم افزار و از این دست راه حل ها قابل حل نیست. اما یکی دو تا راه وجود دارد که امتحان کردن آن خالی از فایده نیست. بعضی نرم افزارها هستند که می توانند تمام پیکسل های نمایشگر را روشن و خاموش کنند و رنگ ها را تغییر بدهند. این قبیل نرم افزارها شاید بتوانند مشکل پیکسل خراب رو حل نمایند. یعنی آنقدر پیکسل ها را روشن خاموش می کنند تا پیکسل گیر کرده از حال غیر عادی خارج شود.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه