مشکل و عدم شناسایی پورت USB در لپ تاپ

تاریخ انتشار : 26 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 4 نویسنده : دسته بندی :

برای مشکل USB در لپ تاپ در ابتدا باید به بررسی پورت مورد نظر پرداخت که مشکل و خرابی از پورت می باشد یا دستگاهی که در حال اتصال به آن هستید. برای تعیین اینکه مشکل از کجا سرچشمه می گیرد، دستگاه را به پورت USB دیگری وصل نمایید. اگر در آنجا کار کرد، بنابراین مشکل از پورت است، اما اگر دستگاه شناخته نشد، به این معناست که دستگاه شما معیوب است.

 

معمولا اگر پورت USB مشکلی داشته باشد، موارد زیر قابل شناسایی است:

  1. دستگاه قادر به شناسایی دستگاه خارجی نیست.
  2. سیستم عامل یک پیام خطا یا اصطلاحاً (Error) نشان می‌ دهد.

در هر صورت، باید وضعیت پورت USB را بررسی نمایید. امن‌ ترین راه برای پیدا کردن مشکل، این است که در مرحله اول لپ‌ تاپ را خاموش نمایید. سپس، پورت USB را با دقت مشاهده کنید که آیا گرد و غبار یا شیء خارجی روی اتصالات پورت را نگرفته باشد.

 

تعمیر سخت‌ افزاری پورت USB

اگر پورت USB شل شده باشد باید چه کار کرد؟ اصولاً پورت‌ ها مستقیم به مادربرد دستگاه لپ تاپ وصل می شوند و یا گاهی به یک تخته مدار چاپی ثانویه (PCB). در بسیاری مواقع دیده شده پورت USB فشار زیادی مثل وزن زیاد کابل و یا نیروی کششی و یا برخورد ناگهانی دست یا جسم دیگری را از کابل یا دستگاهی که به پورت متصل است تحمل کنند. در هر صورت پورت‌ ها در طول زمان با اتصال دستگاه های متعدد فرسوده شده و می‌ توانند کمی شل شوند و جایگزین کردن یک پورت USB آسان نیست و شما می‌ توانید انجام این را به یک کارشناس مجرب بسپارید.

 

آیا می‌ توان با ریست لپ تاپ مشکل پورت USB را برطرف کرد؟

گاهی اوقات این گزینه جواب می دهد و برای این کار دستگاه USB شناخته نشده را به درستی به پورتی که به خرابی آن مشکوک هستید، متصل کرده و سپس لپ تاپ خود را مجدداً راه‌ اندازی کنید. هنگامی که سیستم عامل راه‌ اندازی می‌ شود باید دستگاه USB را شناسایی کند. اگر باز هم دستگاه را پیدا نکرد، می‌ توانید جهت تغییر تنظیمات به قسمت device manager ویندوز بروید.

 

بررسی device manager در ویندوز 10

مشکل USB در لپ تاپ با کلیک راست بر روی منوی شروع و انتخاب گزینه device manager شروع به کار کنید. این قسمت در واقع دستگاه‌ های متصل به لپ تاپ شما را دسته‌ بندی و بر اساس حروف الفبا، مرتب می‌ کند. بنابراین شما باید کنترلرهای Universal Serial Bus را در انتهای لیست پیدا کنید. لیست را باز کنید و گزینه USB Host Controller را جستجو کنید. دستگاهی که می‌ خواهید پیدا کنید ممکن است یک عنوان طولانی داشته باشد، اما این سه کلمه در عنوان آن نشان داده می‌ شود. گزینه USB Host Controller ندارید؟ این ممکن است توضیح دهد که چرا دستگاه USB شما کار نمی‌ کند. برای رفع این مشکل، بر روی دکمه اسکن تغییرات سخت‌ افزاری (Scan for hardware changes) در نوار ابزار کلیک کنید. این گزینه بررسی تمام سخت‌ افزارهای متصل را آغاز می‌ کند و در بیشتر موارد پورت USB و هر چیزی که به آن متصل است را شناسایی می‌ کند. اگر این کار هنوز انجام نشده است، ارزش دارد که کمی وقت بگذارید و USB Host Controllers را مجدداً نصب کنید. همان‌ طور که ویندوز مجدداً راه‌ اندازی می‌ شود، USB Host Controllers به طور خودکار دوباره نصب می‌ شود. این بازخوانی می‌ تواند به حل مشکلات شما با پورت USB کمک کند. توجه داشته باشید که اگر از یک ماوس USB یا یک گیرنده USB استفاده می‌ کنید، با حذف USB Host Controllers آن‌ها نیز غیرفعال می‌ شوند.

 

سعی کنید ویژگی USB Suspend Selective را غیرفعال کنید

اگر تنظیمات قسمت power management، پورت یو اس‌ بی شما را تحت تأثیر قرار دهد، به شناسایی دستگاه‌ ها منجر خواهد شد. این امر به خصوص در لپ تاپ ها صادق است. USB Selective Suspend، در واقع یکی از تنظیمات صرفه‌ جویی در انرژی است که میزان انرژی به دستگاه USB را کاهش می‌ دهد و در نتیجه منجر به کاهش مصرف باتری می‌ شود. این ویژگی معمولاً به خوبی کار می‌ کند، اما در بعضی مواقع باعث می‌ شود که با پورت‌ های USB دچار مشکل شوید. شما می‌ توانید این مشکل را با رفتن به کنترل پنل ویندوز برطرف کنید. پس از ورود به این بخش، مسیر زیر را ادامه دهید:

  • Hardware and Sound > Power Options
  • حال باید روی تغییر تنظیمات برنامه (Change plan settings) کلیک کنید، سپس گزینه Change advanced power settings را انتخاب نمایید.
  • در صفحه باز شده، تنظیمات USB را پیدا کرده و سپس با کلیک بر روی آن، گزینه USB selecting suspend setting را انتخاب نمایید.
  • مقدار منوی کشویی را به Disabled تغییر دهید، سپس روی اعمال تغییرات OK کنید. برای اطمینان از این‌ که این تغییرات اعمال می‌ شوند، کامپیوتر خود را مجدداً راه‌ اندازی کنید.
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه