درباره اثرات ضربه و شکستگی لپ تاپ

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 4 نویسنده : دسته بندی :

ضربه و شکستگی لپ تاپ به دلیل قابلیت حمل این دستگاه‌، معمولاً اتفاقی اجتناب‌ ناپذیر است. هر لپ تاپی ممکن است در حین حمل و جابجایی، به هر دلیل، از دست کاربر رها شود و با برخورد به زمین یا هر سطح دیگری آسیب ببیند. بنابراین احتیاط لازم در حمل انها با کیف یا محافظ از ضروریات داشتن لپ تاپ است. 

در صورت بروز چنین مشکلی، بستگی به میزان شکستگی قاب لپ تاپ می توان آن را تعمیر یا تعویض نمود و از آنجا که جنس لولای لپ تاپ ها، عموماً ترکیبی از فلزات و آلیاژ های مختلف است بنابراین استفاده از روش جوشکاری چندان کارساز نیست زیرا این کار باعث ضخیم شدن لولاها شده و سبب می شود تا لولا دیگر به درستی سر جای خود قرار نگیرد.

 

تعویض قطعات:

در چنین شرایطی می بایست لولای شکسته با نمونه سالم آن تعویض شود. در این میان، آنچه که مهم خواهد بود، نوع برخورد کاربر با مشکل است. پس از ضربه خوردن لپ تاپ، باید توجه داشت که علاوه بر بررسی‌ های ظاهری دستگاه (قاب، کیبورد، صفحه نمایش) اشکالات احتمالی پیش آمده در سایر قطعات داخلی لپ تاپ نیز مدنظر قرار گیرد.

زیرا دستگاهی که دچار ضربه شده است ممکن است بیشتر از آنچه به چشم می آید خسارت دیده باشد؛ مشکلاتی که در تست ابتدائی، خود را نشان نمی‌ دهند و پس از مدتی کار کردن و یا جابجایی سیستم، بروز می‌ کنند. بنابراین توصیه می‌ شود در صورت وارد شدن هر گونه ضربه به لپ تاپ، دستگاه خود را به یکی از مراکز مجاز و استاندارد تعمیر لپ تاپ تحویل دهید. تا اقدامات مورد نیاز جهت تست عملکرد تمامی قطعات بر روی آن پیاده شود. در صورت ضربه خوردن لپ تاپ این احتمال وجود دارد که علاوه بر برخی مشکلات ظاهری - نظیر شکستگی قاب، آسیب‌ دیدگی مانیتور و مواردی از این دست، مشکلاتی نیز در برخی قطعات داخلی دستگاه ایجاد شود

.

مواردی که ممکن است این آسیب ها را شامل شود:

خرابی پنل نمایشگر:

در صورتی که لپ تاپ شما روشن می‌ شود اما خطوط سفیدی در صفحه نمایش آن دیده می‌شود، احتمالا پنل مانیتور شما نیاز به تعویض دارد و یا احتمالاً کابل فلت Flat Cable مانیتور آن دچار ایراد شده است.

 

خرابی های‌ ولتاژ  :(high volt)

در صورتی که لپ تاپ ضربه خورده شما روشن می‌ شود اما صفحه نمایش آن خاموش است این احتمال وجود دارد که مدار high volt آن آسیب دیده باشد. اگر چه احتمال پارگی و یا جدا شدن کامل Flat Cable نیز وجود دارد.

 

خرابی بک لایت نمایشگر:

در صورتی که پس از ضربه خوردن لپ تاپ، مانیتور و لپ تاپ هر دو سالم هستند و روشن می‌ شوند اما نور مانیتور کم شده است، احتمالاً بخش بک لایت مانیتور دچار آسیب شده و می‌ بایست مانیتور تعویض گردد. در صورت آسیب دیدن بخش بک لایت مانیتور، از ضربه زدن به مانیتور خودداری نمایید. در صورتی که با حرکت دادن لولا ها و یا قسمت زیر مانیتور، متوجه رفع مشکل تصویر شدید، از ادامه این کار – یعنی تکان دادن لولا ها، خودداری کنید زیرا کوچکترین خطا در Data Cable سوختن فوری TFT و لایه جلویی مانیتور را سبب می‌ گردد.

 

آسیب دیدگی و سوختگی پیکسل ها:

در صورتی که پس از ضربه خوردن لپ تاپ خط‌ های افقی‌ ای در پنل آن مشاهده شود احتمالاً دستگاه دچار سوختگی پیکسل شده است. در این شرایط نیز چاره‌ای جز تعویض پنل وجود ندارد.

 

خرابی مادربرد و چیپست:

اگر لپ تاپ روشن باشد و در اثر برخورد با زمین خاموش شود، احتمال بروز آسیب‌ هایی مثل شکستگی در برد اصلی مادربرد، و یا جدا شدن چیپ‌ های گرافیک و چیپست مرکزی وجود دارد.

 

اگر لولای لپ تاپ شکسته شود:

در برخی مدل ها، قسمت لولا کاملاً درون بدنه قرار گرفته و در برخی دیگر نیز مقداری از فضای بیرونی دستگاه را به خود اختصاص داده است. اصولاً لولای لپ تاپ قطعه‌ای است که در زمان گشودن و بستن دستگاه، بالاترین فشار در قیاس با سایر قطعات لپ تاپ را متحمل می شود. از همین رو طراحان لپ تاپ در زمان تولید و طراحی، عموماً توجه زیادی به استحکام این قطعه می کنند. با این حال توصیه می شود قبل از خرید لپ تاپ استقامت لولا را چک کنید.

 

صفحه نمایش

اگر صفحه نمایش با کوچک ترین حرکتی نوسان پیدا کند بدین معنی است که لولا کارایی لازم را ندارد. در ارتباط با تعمیر لولای لپ تاپ از آنجا که جنس لولاها، ترکیبی از فلزات و آلیاژهای مختلف است بنابراین استفاده از روش جوشکاری چندان کارساز نیست. بعلاوه استفاده از روش جوشکاری جهت تعمیر لولای لپ تاپ باعث ضخیم شدن لولاها شده و سبب می شود تا لولا دیگر به درستی سر جای خود قرار نگیرد.

 

تعویض لولا

در چنین شرایطی می بایست لولای شکسته با نمونه سالم آن تعویض شود. تعمیر قاب لپ تاپ و یا تعویض آن منوط به داشتن یک قاب مشابه است. به عبارتی دیگر تعویض قاب نمایشگر لپ تاپ در صورتی امکان پذیر است که تعمیرگاهی که به آن مراجعه کرده اید، قاب نمایشگر لپ تاپ شما را داشته باشد.

اگرچه در غالب موارد قاب های مشابه به سختی یافت می شوند اما مرکز تعمیرات لپ تاپ برخوردار از آرشیو جامعی از کلیه لوازم جانبی لپ تاپ ها به ویژه قاب های لپ تاپ است. این امر سبب گشته تا مراجعان به این مرکز نیازی به جستجو های کسالت بار و زمانبر نداشته باشند و با یک بار مراجعه بتوانند کلیه اشکالات پیش آمده در دستگاه خویش را مرتفع سازند

.

خدمات ارائه شونده در مجموعه ما شامل موارد زیر است:

  • تعمیر قاب انواع لپ تاپ و تبلت، دوربین دیجیتال و کلیه قاب های پلاستیکی و فلزی.
  • تعمیر لولای (تعویض لولا) انواع لپ تاپ به صورت تاشو و گردشی.
  • جوش پلاستیک و رنگ انواع قاب های پلاستیکی لپ تاپ.
  • ارائه خدمات صافکاری و نقاشی انواع قاب های فلزی لپ تاپ.
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه