کارت گرافیک اکسترنال لپ تاپ

تاریخ انتشار : 26 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 66 نویسنده : دسته بندی :

شاید خیلی از شما در مورد وسایلی مثل هارد اکسترنال شنیده باشید. یا از این وسایل استفاده کرده اید. اما داستان قطعات اکسترنال همینجا تمام نمی شود. امروز قصد داریم یکی از قطعات پر طرفدار که برای ارتقاء قدرت پردازش تصویری لپ تاپ کاربرد دارد را به شما معرفی کنیم. کارت گرافیک اکسترنال به کمک به گیمر ها و کاربران تقریبا حرفه ای شتافته است. برای اینکه بدونید اصلا کارت گرافیک اکسترنال چیست و چطور کار می کند با ما همراه باشید. 

 

کارت گرافیک اکسترنال چیست؟

برای شروع بگذارید ابتدا شما را با کلمه اکسترنال آشنا کنم. اکسترنال یعنی خارجی ، یا بیرونی. حالا کارت گرافیک اکسترنال، در واقع گرافیکی است که بیرون از لپ تاپ و به وسیله کابل مخصوص، به سیستم متصل می شود. با توجه به اینکه امکان ارتقای گرافیک لپ تاپ ممکن نیست، کارت گرافیک اکسترنال به کمک کاربران آن آمده است تا با ( همان ) لپ تاپ قدیمی خود، قدرت گرافیکی را افزایش بدهند. کارت گرافیک اکسترنال به عبارتی (eGPU) مخفف (External Graphics Processing Unit) و به معنی واحد پردازش گرافیکی اکسترنال است.

 

اجزای eGPU

قاب، یک محفظه فلزی است که نقش محافظ کارت گرافیک را به عهده دارد. در داخل قاب ، باس یا گذرگاه PCI Express وجود دارد. بخش دیگر منبع تغذیه است. تامین ولتاژ مورد نیاز کارت گرافیک یکی از وظایف منبع تغذیه می باشد. منبع تغذیه کارت گرافیک اکسترنال، ورودی برق شهری را می‌گیرد و برق مناسب با آن کارت گرافیک را آماده میکند. 

 

کابل متصل کننده با توجه به نوع درگاه ( دستگاه ها ) در انواع متفاوتی قابل استفاده هست. این کابل یک رابط است که کارت گرافیک اکسترنال را به لپ تاپ متصل می کند. این کابل، وظیفه انتقال اطلاعات را عهده دار است و انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. مورد اول یعنی رابط تاندر بولت، بیشتر برای مک بوک استفاده می شود.مورد دوم، برای لپ تاپ های قدیمی استفاده می شود و در لپ تاپ های جدید استفاده ای ندارد. کابل USB-C هم بیشتر در لپ تاپ های اخیر قابل استفاده است.

  • کابل تاندربولت
  • کابل Express Card
  • کابل Mini PCIe
  • رابط USB-C
پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه