کاربرد باتری در صنعت | استفاده در خودرو ، هواپیما و ماهواره

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

سلام به دوستان و همراهان همیشگی پارتاکو. امروزه باتری ها نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند. هر کجا که چشم بچرخانید وسایلی که از باتری ها استفاده می کنند می بینید. باتری همچنین جای خود را در صنایع و کارخانه ها باز کرده است. در این مقاله قصد داریم به کاربرد باتری در صنعت بپردازیم.

 

 

استفاده از باتری برای حرکت :

مهمترین کاربردی باتری در صنعت برای حرکت و کشش اجسام است. ویلچرهای برقی، اسکوترها و ماشین های گلف عموما از باتری استفاده می کنند. در صورتی که باتری های اسیدی باعث سنگین شدن بیش از حد اجسام شود. استفاده از باتری لیتیوم یون گزینه ی بسیار مناسبی است.

مزیت باتری های لیتیوم یون نسبت به سایر باتری ها

هرچند باتری های لیتیوم یون از باتری های اسیدی بسیار گران تر هستند. ولی این باتری ها طول عمر بیشتری به دستگاه شما می بخشد. یکی از مهمترین مزیت های باتری لیتویم یون نسبت به سایر باتری ها سهولت نگهداری می باشد. از طرف دیگر باتری های لیتیوم یون را می توان بدون استفاده تا مدت زیادی به حال خود رها کرد. در صورتی که شارژ باتری های اسیدی باید کاملا تخلیه شده و مجددا شارژ شود. بنابراین نمی توان در مدت های طولانی دستگاه را بدون استفاده رها کرد.

 

 

سیستم هدایت اتوماتیک

یکی از کاربردهای باتری در صنعت سیستم هدایت اتوماتیک می باشد. این سیستم ها 24 ساعته کار می کنند. در نتیجه نمی توان آن ها را دائما به شارژر متصل کنیم. باتری های لیتیوم یون جایگزین باتری های اسیدی چند تنی شده است. همنچنین با وزن کم تر و میزان نگهداری شارژ بالاتر ، این مسئله را تا حد زیادی حل کرده است. با همه ی این تفاسیر ، باتری ها نتوانسته اند به طور کامل جایگزین سوخت فسیلی در حمل و نقل شوند . میزان انرژی که یک باتری به ما میدهد چیزی حدود 150 کیلووات بر کیلوگرم است در صورتی که میزان انرژی آزاد شده از سوخت های فسیلی تقریبا 12000 وات بر کیلوگرم می باشد.

 

استفاده از باتری در هواپیما:

یکی دیگر از موارد کاربرد باتری در صنعت ، استفاده ی باتری برای هواپیما هاست. وظیفه باتری های موجود در هواپیما ، برق رسانی به هنگام قطع شدن سیستم برق هواپیماها می باشد. مورد دیگر استفاده ی باتری در هواپیما ، هنگام فرود آمدن و کاهش سرعت است. در صورت خرابی موتور هواپیما باتری ها باید بتوانند انرژی مورد نیاز را به مدت 30 دقیقه الی 3 ساعت تامین کنند. همچنین باتری هر هواپیما باید این قدرت را داشته باشد تا بتواند فرود ایمن در فرودگاه را تسهیل کند. در حین پرواز ، برق مورد نیاز از طریق ژنراتور ها تامین می شود و مانند اتومبیل میتوان در هنگام روشن بودن موتور هواپیما ، اتصال باتری را قطع نمو

باتری هواپیماها چگونه عمل می کند

بسیاری از هواپیما ها از باتری های نیکل کادمیوم استفاده کرده و شروع به کار با این باتری ها معمولا با چرخیدن یک توربین کوچک در انتهای موتور هواپیما آغاز خواهد شد. سرعت چرخش این توربین برای رسیدن موتور به مرحله احتراق باید تا حد زیادی بالا باشد. شروع به کار باید چیزی حدود 15 ثانیه باشد و حدود 15 کیلووات انرژی مصرف می کند. پس از روشن شدن ، کمپرسورهای هوا و موتورهای جت یکی پس دیگری شروع به کار می کنند.

 

 

در هواپیماهای کوچک تر از باتری های اسیدی استفاده می شود. که نگهداری آن ها ساده تر است. ولی از وزن سنگین تری برخوردارند.

 

استفاده از باتری های لیتیوم یون در هواپیما ها

در برخی از جنگنده های مدرن و همچنین در بویینگ 787 از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود. ایرباس 350 هم در حال تحقیق باتری های لیتیوم یونی است. تغییر عملکرد هواپیما ها از حالت هیدرولیک به الکتریکی نیازمند باتری های بزرگتری می باشد. در این مورد باتری های لیتیوم یونی انرژی بیشتری را نسبت به باتریهای اسیدی و نیکل کادمیم تامین می کند. با این حال ممکن است دوباره در هواپیما ها از باتری های نیکل کادمیم استفاده شود. با این حال همه ی باتری ها در معرض خرابی هستند و باید استفاده ی صحیح باتری ها را در وسایل مختلف پیدا کرد.

استفاده از باتری های نیکل کادمیم در هواپیماها

باتری های نیکل کادمیم هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند .ولی باید در دوره های مختلف سرویس شوند تا کارایی خود را از دست ندهند. اگرچه هواپیما ها از انواع مختلف باتری استفاده می کنند . ولی هدف اصلی آن روشن کردن موتور و تامین انرژی پشتیبان در هنگام خاموش بودن هواپیماست.

نکته:

هواپیما های بزرگ همچنان از سوخت فسیلی استفاده می کنند . استفاده ی باتری بدون نیاز به سوخت فسیلی فعلا در برخی هواپیما های آموزشی پیاده سازی شده است.این مورد فعلا در حد آزمون و خطاست.

 

استفاده از باتری برای ماهواره و صنایع هوا فضا:

از دیگر از موارد کاربرد باتری در صنعت ، می توان استفاده از باتری برای ماهواره و صنایع هوا فضا را نام برد. ماهواره های اولیه از باتری های نیکل کادمیم استفاده می کردند. باتری در فرایند خود از یک برنامه از پیش تعیین شده پیروی می کند و در صورتی که خارج این برنامه عمل کند متوجه اشکال در عملکرد باتری خواهیم شد. باتری های نیکل کادمیم جایگزین نیکل هیدروژن شد و دارای ماندگاری طولانی می باشد. قیمت هر سلول این باتری ها چیزی در حدود 1000 دلار قیمت گذاری شده است.

 

استفاده از باتری های لیتیوم یون در ماهواره ها

باتری های لیتیوم یونی ، بهترین انتخاب برای ماهواره هاست. این باتری ها می توانند برای مدت های طولانی بدون استفاده رها شوند. همچنین این باتری ها نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند. ناسا قصد دارد از باتری های لیتیوم یون که از طول عمر 7 سال و 37000 دوره شارژ برخوردار باشند استفاده نماید.

 

نتیجه گیری :

در این مقاله به کاربرد باتری در صنعت پرداختیم. در ابتدا کاربرد باتری در خودرو را توضیح دادیم. بعد از آن به کاربرد باتری در هواپیما پرداختیم. همچنین فهیمدیم که در ماهواره ها هم از باتری استفاده می شود.

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه