درایو نوری | فاکتورهای خرید و انتخاب DVD-ROM

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :

درایو نوری چیست؟

سلام به همراهان همیشگی پارتاکو . درایو نوری یکی از لوازم جانی لپ تاپ و کامپیوتر می باشد که از آن برای خواندن CD ، DVD یا Blu-Ray استفاده می کنیم. در مورد این دیسک های نوری داخل مقاله تاریخچه انواع حافظه توضیح دادیم. اصطلاحا به آن DVD Writer می گویند. درایو های نوری دارای یک یا چند لنز می باشد که امواج الکترو مغناطیسی را پخش می کند که وظیفه خواندن و نوشتن داده ها بر روی دیسک نوری را دارند. می توان اطلاعات را بارها بر روی برخی از دیسک های نوری نوشت و حذف کرد. ولی با هیچ نرم افزار ریکاوری نمی توان اطلاعات روی آن را بازیابی کرد. درایو نوری نیز مانند سایر قطعات لپ تاپ ممکن از بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض پیدا کند. پس با ما همراه باشید تا فاکتورهای مهم در خرید درایو نوری را برای شما بازگو کنیم. 

خوشبختانه خرید درایوهای نوری لپ تاپ یکی از ساده ترین خریدهایی است که می توانید برای رایانه خود انجام دهید. فقط دو استاندارد برای اتصال یک درایو داخلی وجود دارد و فقط سه قالب اصلی امروزه موجود است که تهیه درایو مورد نظر شما را آسان می کند. 

CCL Online

 

انواع مختلف دیسک نوری

سه نوع اصلی دیسک نوری موجود  موجود است:

  • CD-ROM: یک استاندارد قدیمی درایو های نوری هست که فقط توانایی خواندن CD با ظرفیت حداکثر 700 مگابایت را دارد.
  • DVD-ROM: استاندارد اصلی که امروزه توسط رایانه های شخصی استفاده می شود. با ظرفیت بین 4.7 گیگابایت تا 8.5 گیگابایت فضای ذخیره سازی کافی برای اکثریت قریب به اتفاق یا بازی ها و برنامه ها را ارائه می دهد.
  • Blue-Ray : نسل جدیدی از رسانه های نوری است که با ظرفیت های حداکثر 128 گیگابایت در هر دیسک استفاده می شود. کاربردهای اصلی آن برای ذخیره ویدئو با کیفیت بالا ، بازی های موجود در کنسول بازی و ذخیره ی حجم زیادی از اطلاعات است.

درایو نوری داخلی(Internal) یا درایو نوری خارجی (External)

شما در ابتدا باید مشخص کنید که درایو شما از چه نوعی است. اگر میخواهید درایوی که در لپ تاپ شما تعبیه شده را تعویض کنید ، به درایو نوری داخلی نیاز دارید. اما در صورتی که بخواهید از یک درایو نوری خارج از لپ تاپ خود استفاده کنید مثلا در مواقعی که نوت بوک شما درایونوری داخلی ندارد باید از درایو نوری خارجی استفاده کنید.

ویژگی خاص درایورهای نوری RE-WRITER چیست؟

درایورهای قدیمی فقط یک بار قابلیت وارد کردن اطلاعات را داشتند و دفعات بعدی میتوانستند فقط اطلاعات وارد کرده را مشاهده کنند. همچنین امکان ویرایش ، حذف یا جایگزینی اطلاعات را بعد از نوشتن نداشتند. درایور های مدرن امکان نوشتن مجدد اطلاعات را دارند به شرطی که دیسک شما دارای پسوند RW باشد (مانند DVD-RW).

 

مهمترین فاکتور در خرید درایو نوری چیست ؟

هنگامی که تصمیم به خرید درایور نوری لپ تاپ گرفتید ، سرعت خواندن و نوشتن و قیمت دو فاکتور اصلی در خرید این درایور ها هستند. 

 

Blu-Ray چیست :

نسل جدید دیسک های نوری هستند که قابلیت ذخیره ی اطلاعات تا ظرفیت حداکثر 128 گیگابایت را در خود دارند. برای خواندن این دیسک ها از نور لیزر آبی استفاده می شود در حالی که برای خواند CD و DVD از نور قرمز استفاده می شود.

 

Blu-Ray چه مزایایی نسبت به سایر دیسک ها دارد :

ذخیره سازی اطلاعات در DVD ها حد اکثر 8.5 گیگابایت می باشد . در صورتی که در Blu-Ray می توانید تا 128 گیگابایت اطلاعات ذخیره کنید. همچنین کیفیت فیلم های ذخیره شده Blu-Ray  تفاوت چشمگیری زبا سایر کیفیت ها دارد و و جزئیات دقیق تری از تصویر را به ما نمایش می دهد.

 

سخن پایانی

در کل چهار فاکتور مهم برای خرید درایور های نوری حائز اهمیت است:

  1. سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات
  2. پشتیبانی از انواع دیسک های نوری
  3. انتخاب نوع درایو (خارجی یا داخلی)
  4. قیمت

 

قصد خرید درایو نوری دارید؟

 

در صورتی که قصد خرید درایو نوری برای لپ تاپ خود از یک فروشگاه مطمئن هستید و می خواهید محصولی تضمین شده با قیمتی مناسب خریداری کنید پس اینجا را کلیک کنید.  منبع : CCl Online

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه