نصب حافظه SSD برای لپ تاپ و آموزش ویدیویی نصب کدی CADDY

تاریخ انتشار : 29 شهریور 1403 تعداد بازدید ها : 1 نویسنده : دسته بندی :
امروز با آموزش و نقد و بررسی نصب حافظه SSD برای لپ تاپ و همچنین آموزش ویدیویی نصب کدی CADDY در خدمت شما هستیم. آیا تا به حال فکر کرده اید که می توانید سرعت لپ تاپ قدیمی خود را ارتقا دهید؟! برای این کار به یک SSD مناسب با دستگاه خودتان نیاز دارید. با توجه به قیمت های بازار لپ تاپ ، خرید SSD نسبت به تعویض کل دستگاه ؛ ارزان قیمت و مناسب است.

در این مقاله همه آن چیزی که باید در مورد حافظه SSD و انواع آنها بدانید برای شما فراهم شده است. شما با فواید

آیا از کندی سرعت لپ تاپ خود خسته شده و می خواهید لپ تاپ قدیمی خود را ارتقا دهید؟ معمولا برای این مورد 3 کار انجام می شود:

  1. هارد دیسک لپ تاپ را فرمت کرده و سیستم عامل جدیدی نصب کنید.
  2. ظرفیت حافظه RAM را افزایش دهید.
  3. نصب SSD بر روی لپ تاپ.

 

نصب حافظه SSD برای رایانه چه فایده ای دارد ؟!

نصب درایو حافظه اس اس دی ( SSD ) و استفاده از آن برای هر رایانه می تواند سرعت اجرایی رایانه را تا چند برابر افزایش دهد. توصیه ما این است که حتما سیستم عامل ( ویندوز یا مکینتاش همچنین لینوکس ) را روی حافظه SSD نصب کنید تا با شگفتی های تکنولوژی V-NAND روبرو شوید. با اینکه برخی از بروز رسانی و ارتقا سخت افزاری لپ تاپ ، فقط تحت شرایط خاصی می تواند عملکرد رایانه را بهبود بخشد ؛ با این وجود استفاده از " حافظه اس اس دی " برای تمام عملکردهای سیستم تاثیر‌گذار است. اگر شما فقط به خاطر کاهش سرعت، قصد ارتقاء رایانه خود را دارید ، پیشنهاد ویژه ما استفاده از SSD Drive می باشد.

 

 

چرا برای لپ تاپ SSD نصب می کنیم؟

نصب SSD برای لپ تاپ شما مزایای زیادی را به دنبال دارد. چند مورد ملموس از این مزایا شامل این موارد است:

  • کاهش مصرف باتری به دلیل نداشتن موتور مغناطیسی
  • کاهش حرارت ناشی از فعالیت قطعه
  • کم شدن مصرف منابع سخت افزارهایی مانند حافظه رم

 

منظور از سرعت بالای SSD چیست ؟

سرعت بالاتر SSD نسبت به هارد مکانیکی به این علت است که درایو اس اس دی برای ذخیره و جابجایی داده ها از حافظه فلش استفاده می کند. هارد دیسک قدیمی با استفاده از حافظه های مکانیکی و مغناطیسی کار میکند که نسبت به اس اس دی بسیار کند است. هارد دیسک دارای یک ساختار مکانیکی هست برای همین سرعت خواندن و نوشتن داده ها ، بسیار پایین تر از حافظه SSD می باشد. به همین علت است که سرعت خواندن و نوشتن داده ها در SSD افزایش چشمگیری داشته است. این جا جدولی برای شما آماده کرده ایم که در موارد مختلف SSD و هارد دیسک مغناطیسی را با هم مقایسه می کند. اگر علاقه مند هستید آنرا دنبال کنید

 

عملیات مورد نظر SSD هارد مغناطیسی (HDD)
زمان دسترسی زمان دسترسی به داده ها در SSD چیزی حدود 35 تا 100 میکرو ثانیه زمان می برد. که بسیار سریع تر از هارد مغناطیسی HDD است. این زمان دسترسی نسبت به هارد های مغناطیسی HDD بسیار سریع تر است. یک هارد مغناطیسی معمولی زمان دسترسی در حدود 5000 الی 10000 میکروثانیه دارد.
قیمت قیمت SSD به نسبت هارد مغناطیسی بالاتر است. قیمت ارزان تر نسبت به حافظه های SSD
قابلیت اطمینان حافظه SSD هیچ قسمت متحرکی درون خود ندارد. روش ذخبره سازی اطلاعات در آن ، مانند فلش مموری است. بنابراین پردازش و قابلیت اطمینان بالاتری دارد. هارد مغناطیس دارای اجزای متحرک و قابل جداسازی زیادی هست. بنابراین هرچه بیشتر از هارد استفاده شود باعث فرسودگی قطعات متحرک شده و این یک عیب بزرگ محسوب می شود.
ظرفیت به علت گران بودن این حافظه خرید ظرفیت بیش از یک ترابایت از توانایی مالی اکثر مردم خارج است. به علت ارزان بودن شما می توانید تا چند ترابایت هم خریداری کنید.
میزان مصرف انرژی مصرف انرژی SSD بسیار کم تر از هارد دیسک های مغناطیسی است. بنابراین باتری کم تری مصرف کرده و باعث افزایش عمر باتری می شود. مصرف انرژی در هاردهای مغناطیسی بسیار بالاتر است. علت آن استفاده از بخش های متحرک و موتور مغناطیسی هارد است. که انرژی زیادی مصرف می کند.
ایجاد سروصدا چون SSD از بخش های متحرک برخوردار نیست ، هیچ گونه سر وصدایی ایجاد نمی کند. هارد های مغناطیسی به دلیل وجود بخش های متحرک زیاد ، در هنگام روشن شدن کامپیوتر سر و صدایی از خود ایجاد می کنند.
داغ کردن دمای SSD دیرتر افزایش پیدا می کند. علت آن عدم استفاده از بخشهای متحرک در ساخت خود است. دمای هاردمغناطیسی به سرعت افزایش پیدا کرده و هارد شما داغ می شود بنابراین عمر مفیدش کم تر است
سیستم مغناطیسی SSD سیستم مغناطیسی ندارد. سیستم هارد دیسک ها مغناطیسی است.

منبع : Computer Hope

 

"آیا SSD برای افزایش سرعت لپ تاپ مناسب است؟ خیلی خوب . از کجا می توانم یک از آنها را برای لپ تاپ خودم تهیه کنم؟" این ممکن است اولین سوال پیش آمده برای شما باشد. نکته اصلی این است که شما در ابتدا باید تست کنید که لپ تاپ شما از کدام نسخه SSD می تواند پشتیبانی کند یا اصلا امکان اضافه کردن این حافظه بر روی سیستم شما وجود دارد یا خیر؟ باید بگوییم که اگر لپ تاپ شما متعلق به چند سال اخیر باشد جواب بله است . معمولا مدل های خیلی قدیمی واقعاً ممکن است از پشتیبانی SSD در BIOS خود برخوردار باشند ، ولی لپ تاپ هایی که نتوانند SSD را شناسایی کنند ، واقعا ارزش ارتقا را ندارند چون تغییر چندانی در سرعت خود پیدا نمی کنند.

PC MAG

 

انواع فرم فاکتور SSD

بعد از یررسی سرعت به سراغ فرم فاکتور ها می رویم . اس اس دی با فرم فاکتورهای مختلفی تولید می شود. شما باید در ابتدا بررسی کنید که لپ تاپ یا رایانه شما با کدام مدل اس اس دی سازگاری دارد و نوع مناسب را برای آن انتخاب کنید. قبل از هر چیز باید بفهمید که لپ تاپ شما از کدام مدل پشتیبانی می کند.سپس نوع مناسب را نصب کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید از اس اس دی 2.5 اینچی استفاده کنید ، باید بدانید که به 2 دسته معمولی و اسلیم تقسیم می شود. بسته به نوع هارد دیسک شما این مدل متغییر است.

اگر لپ تاپ شما به تازگی تولید شده باشد ، از فرم فاکتور msata یا M.2 پشتیبانی می کند. بنابراین می توانید بدون جابجایی هارد دیسک ، حافظه های M.2 و یا MSATA را برای لپ تاپ خود نصب کنید. امروزه تولید کنندگان فقط از درگاه M.2 استفاده می کنند. استفاده از MSATA تقریبا منسوخ شده است. از لحاظ اندازه عرض msata  برابر 55 میلیمتر است. ولی عرض M.2 فقط 22 میلیمتر است. این حافظه ها می توانند در فضای فیزیکی صرفه جویی چشمگیری داشته باشند. نکته قابل توجه این است که اگر لپ تاپ شما از Msata SSD  پشتیبانی کند شما فقط می توانید از msata  استفاده کنید. اگر لپ تاپ شما از M.2 SSD پشتیبانی می کند ، شما فقط می توانید برای لپ تاپ خود ، اس اس دی M.2  تهیه کنید. بنابراین برای هر لپ تاپ باید حافظه SSD مناسب را تهیه کرد.

 

 

SSD های 2.5 اینچ

حافظه اس اس دی فرم فاکتور 2.5 اینچ تقریبا هم اندازه هارد لپ تاپ شماست. رابط های اتصال آن دقیقا همانند هارد مغناطیسی است و در هنگام جایگزین کردن با هارد مغناطیسی با مشکل مواجه نخواهید شد. رابط های ورودی خروجی آن با هاردهای مغناطیسی ( 2.5 اینچ ) یکسان است.

 

 

MSATA SSD

به گفته ی کمپانی crucial این فرم فاکتور اندازه ی کوچکتری نسبت به SSD های 2.5 اینچی دارد. MSATA بر روی دستگاه هایی قابل استفاده است که محل نگهداری آن بر روی مادر برد تعبیه شده باشد. mSATA SSD یک SSD است که با مشخصات رابط mSATA که توسط سازمان بین المللی Serial ATA (SATA) توسعه یافته مطابقت دارد. این مدل از SSD شباهت زیادی به رم لپ تاپ دارد. این نوع از حافظه برای  لپ تاپ هایی طراحی شده که دارای ابعاد کوچکتری هستند و یا از درایو نوری پشتیبانی نمی کنند. داخل این لپ تاپ ها به جای استفاده از SSD با سایز بزرگ از MSATA استفاده می شود که میزان فضایی در حد یک رم لپ تاپ اشغال می کند.

 

 

M.2 SSD

این نوع فرم فاکتور کوچکترین مدل در میان SSD ها محسوب می شود. مورد استفاده آن در تلبت ها و اولترابوک هاست که فضای کمی برای قطعات خود در اختیار دارند. شکل ظاهری M.2 تا حد زیادی شبیه MSATA هست.

 

 

نصب SSD در کنار هارد اصلی:

مساله ی مورد توجه این است که اکثر لپ تاپ ها فقط از اتصال یک هارد پشتیبانی می کنند. اما چگونه اتصال 2 درایو ذخیره سازی به صورت همزمان برای لپ تاپ ها امکان پذیر می شود ؟ روش های مختلفی برای نصب هارد SSD لپ تاپ در کنار هارد اصلی وجود دارد. اما بستگی دارد که لپ تاپ شما با کدام حالت سازگار است.

لپ تاپ شما دارای دو براکت نگهداری برای هارد است

لپ تاپ هایی وجود دارند که دارای دو جایگاه هارد دیسک هستند. بنابراین به روزرسانی را نسبتاً آسان می کند. در برخی از نوت بوک ها شرایطی فراهم آمده که بدون دردسر بتوانید یک هارد دیسک و یا SSD را در کنار هارد اصلی خود داشته باشید. لپ تاپ های DELL Studio 17  و یا  HP Pavilion dv7 دارای دو جایگاه ویژه برای هارد  هستند.

 

 

لپ تاپ های دارای جایگاه MSATA و M.2:

لپ تاپ شما از سوکت های msata یا m2 پشتیبانی می کند. در این صورت شما می توانید از ssd به راحتی در کنار هارد خود استفاده کنید بدون این که نیاز به افزودن رابط یا قطعه ای نیاز پیدا کنید.

 

جایگزینی SSD به جای درایو نوری:

برای این کار به یک کدی نیاز دارید.کدی(Caddy) جایگزین درایو نوری می شود و با کمک آن میتوان یک هارد اضافه تر در کنار هارد اصلی سیستم را در اختیار داشت. براکت هارد کدی که به آن براکت هارد SSD هم می گویند، ابزاری است که به جای دی وی دی رام لپ تاپ می نشیند و امکان نصب هاردهای اس اس دی را به ما می دهد. گرچه تبدیل کامل هارد مکانیکی به هارد SSD کاملا توصیه می شود. به طور کلی ( کدی ها ) در دو مدل مختلف ارائه می شوند. یک مدل از آن داخل لپ تاپ پیچ شده و ثابت است. البته مدل دوم ، همانند دی وی دی رایتر از آن استفاده می شود و قابلیت عوض کردن هارد را آسانتر می کند. در این نمونه امنیت فیزیکی هارد به خطر افتاده و امکان سرقت را سهولت می بخشد، پس حتما پیچ های آنرا محکم ببندید.

 

روش نصب کدی بر روی لپ تاپ:

برای نصب کدی نیاز به دانش سخت افزاری خیلی بالایی ندارید و به کمک یک پیچ گوشتی به راحتی می توانید آن را تعویض نمایید. شما می توانید هارد دیسک اصلی لپ تاپ خود را درون Drive caddy و هارد SSD را به جای هارد اصلی لپ تاپ قرار دهید و سیستم عامل خود را بر روی SSD نصب نمایید. اینکار دو مزیت دارد: 1- عملکرد لپ تاپ شما بهتر می شود. 2- ظرفیت ذخیره سازی لپ تاپ شما افزایش خواهد یافت. برای خرید کدی کلیک کنید.

 

طریقه نصب SSD روی لپ تاپ با کدی هارد

همانطور که ذکر شد، یکی از روش های نصب SSD روی لپ تاپ، استفاده از کدی اس اس دی است. جایگزین کردن درایو نوری لپ تاپ (DVD ROM) با کدی هارد (براکت هارد) به آسانی قابل انجام است و تنها با داشتن یک پیچ گوشتی می توان هارد اس اس دی را در لپ تاپ نصب کرد. در ادامه به آموزش نحوه نصب SSD با استفاده از کدی هارد می پردازیم.

برای نصب SSD با استفاده از کدی هارد اینترنال کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. لپ تاپ را خاموش کنید.
  2. پیچ درایو نوری را باز کنید.
  3. یک سوزن باریک را با احتیاط وارد سوراخ درایو کنید و کمی آن را بفشارید تا درایو از جای خود خارج شود.
  4. پس از خارج کردن درایو از لپ تاپ، کاور پلاستیکی آن را با فشار دادن گیره مخصوص جدا کنید تا بعدا آن را به کدی متصل کنیم.
  5. کدی هارد اینترنال، حافظه SSD (2.5 اینچی)، یک عدد پیچ گوشتی و پیچ های کدی را آماده کنید. (لطفا توجه داشته باشید که کدی باید از لحاظ ابعاد با لپ تاپ شما سازگار باشد. برای مثال، در صورتی که قطر درایو نوری لپ تاپ 12.7میلی متر است، کدی مورد نظر نیز باید 12.7 میلی متر قطر داشته باشد. در صورتی که هنوز اقدام به خرید کدی هارد SSD نکرده اید، روی این لینک کلیک کنید تا وارد صفحه خرید شوید(.
  6. حافظه SSD (یا هارد HDD) را با دقت در براکت بگذارید و آن را به رابط کدی متصل نمایید.
  7. پس از قرار دادن اس اس دی در کدی هارد اینترنال، پیچ های آن را ببندید. (در هر طرف دو پیچ بسته می شود).
  8. قطعه نگهدارنده پیچ نصب شده در درایو نوری را باز کنید و آن را در کدی هارد نصب کنید.
  9. کاور پلاستیکی درایو نوری را به براکت هارد لپ تاپ متصل کنید.
  10. کدی هارد لپ تاپ را با دقت وارد دستگاه کنید.
  11. پیچ درایو را مجددا ببندید تا کدی هارد اس اس دی به خوبی در لپ تاپ نصب شود.

در صورت نیاز به جزئیات بیشتر در مورد طریقه نصب اس اس دی با استفاده از کدی هارد لپ تاپ، می توانید

پرینت مقالـه
اشتراک گذاری

اندازه متن 14

ارسال دیدگاه